4106
Sök

Köp av kondensator,

MTY120
25 september 2005
Trådstartare
#1
Hej jag undrar om någon kan ge ett tips på vart man kan köpa kondensator på 1,5 farad eller mera (upp till 3 Farad) ?

859 Inlägg
25 september 2005
#2
De flesta bilstereohandlarna har eller kan väl få fram det!?

/Theo


6 851 Inlägg
25 september 2005
#3
MTY120 skrev:
Hej jag undrar om någon kan ge ett tips på vart man kan köpa kondensator på 1,5 farad eller mera (upp till 3 Farad) ?

Får man fråga varför du vill använda en konding ?


MTY120
25 september 2005
Trådstartare
#4
Theo skrev:
De flesta bilstereohandlarna har eller kan väl få fram det!?

/Theo

ja det vet jag, men det blir billigare om man beställer från nätet,

MTY120
25 september 2005
Trådstartare
#5
Tiaz skrev:
MTY120 skrev:
Hej jag undrar om någon kan ge ett tips på vart man kan köpa kondensator på 1,5 farad eller mera (upp till 3 Farad) ?

Får man fråga varför du vill använda en konding ?

För att steget orkar inte riktigt med vissa låtar.

6 851 Inlägg
25 september 2005
#6
MTY120 skrev:
Tiaz skrev:
MTY120 skrev:
Hej jag undrar om någon kan ge ett tips på vart man kan köpa kondensator på 1,5 farad eller mera (upp till 3 Farad) ?

Får man fråga varför du vill använda en konding ?

För att steget orkar inte riktigt med vissa låtar.

inte bättre att skaffa ett annat steg eller byta ut din strömkabel eller batteri?
Senast redigerat av Tiaz (25 september 2005)


MTY120
25 september 2005
Trådstartare
#7
Tiaz skrev:
MTY120 skrev:
Tiaz skrev:

Får man fråga varför du vill använda en konding ?

För att steget orkar inte riktigt med vissa låtar.

inte bättre att skaffa ett annat steg eller byta ut din strömkabel eller batteri?

1) Har köpt ett nytt batteri
2) Har 40mm2 ström kabel.
Det blir mycket billigare att köpa en kondensator istället för ett steg på 3000+ Watt.

MTY120
25 september 2005
Trådstartare
#8
bmw750 skrev:
kan hålla med, byt kabel först, bättre anslutningar för att slippa singalbortfall, skulle det inte funka då, då är det dags att byta steg, eller skafa konding, men ju större knding du skffar, desto långsammare blir det för den att leverera ström, ju mindre detso bättre...

Har kabel av den värre sorten så den teorin utesluter jag smile
så vad rekomenderar du för kondensator till ett 3000watts steg ?

Och alla som svarar jag behöver inte nå rådgivning ang ström eller annat,
var bare en enkel fråga vart det finns att köpa bra kondensatorer !

6 851 Inlägg
25 september 2005
#9
MTY120 skrev:
Tiaz skrev:
MTY120 skrev:

För att steget orkar inte riktigt med vissa låtar.

inte bättre att skaffa ett annat steg eller byta ut din strömkabel eller batteri?

1) Har köpt ett nytt batteri
2) Har 40mm2 ström kabel.
Det blir mycket billigare att köpa en kondensator istället för ett steg på 3000+ Watt.

Oki.. men till en början. har du nu runt 3000+Watt så räcker EJ en 40kabel om du skall gå mellan 5-6 meter.
Vad är ditt steg avsäkrat på?
Det är väl bättre du lägger pengar på ett batteri till bak än slänger i en konding.
Vad är det för batteri du skall driva allt detta med?


MTY120
25 september 2005
Trådstartare
#10
bmw750 skrev:
okej. du vet vad du vill... tänker inte säga nåt, en bra sak är att ta en konding med ladd dator, då du ser och kan ställa exakt ladden som du vill...
den kan vara lite halvdyr, men ett råd är att kolla blocket, ta en på 1.0 farad, det räcker för dig sålänge, tror jag, beroende på vad du har... annars kan du köpa två och lägga ett block emellan..

Tackar & Bockar för ditt svar smile ja jag funderade på 1,5 farad men om du säger att 1 farad räcker så blir det så smile

Jag ska åt veckan hämta en till likadan bas, å ska inhandla ett till steg senare smile

TIAZ : vad ska jag ha för diameter då ? Det kan varit 40mm2 eller 45mm2,
har INTE hittat på något ställe där dom säljer någon grövre högtalar kabel.
Vore tacksam om du kunde ge mig ett tips smile

6 851 Inlägg
25 september 2005
#11
högtalar kabel?skulle du inte ha strömkabel? Mitt steg ligger på 150A och skall jag gå 5meter med det så bör jag ha en 50kvmm kabel för att inte tappa för mycke.Ändå är det ett digitalt steg.
Mitt steg är uppmätt till 1440Watt. jag undrar lite vad du har för steg som ger 3000watt?
Om du har ett steg som verkligen ger så pass..inget är omöjligt, så skulle jag råda dej att dra din kabel du har och sätta ett till batteri bak då du kan gå ner betydligt på kabel area..men jag tippar på att ditt steg är avsäkrat på runt 300A eller mer? med andra ord blir det en VÄLDIGT tjock kabel..typ dubbla 50kvmm..ring till björn på DB-Akuten så kan han nog fixa grov kabel till dej om det är det du vill ha.


MTY120
25 september 2005
Trådstartare
#12
Tiaz skrev:
högtalar kabel?skulle du inte ha strömkabel? Mitt steg ligger på 150A och skall jag gå 5meter med det så bör jag ha en 50kvmm kabel för att inte tappa för mycke.Ändå är det ett digitalt steg.
Mitt steg är uppmätt till 1440Watt. jag undrar lite vad du har för steg som ger 3000watt?
Om du har ett steg som verkligen ger så pass..inget är omöjligt, så skulle jag råda dej att dra din kabel du har och sätta ett till batteri bak då du kan gå ner betydligt på kabel area..men jag tippar på att ditt steg är avsäkrat på runt 300A eller mer? med andra ord blir det en VÄLDIGT tjock kabel..typ dubbla 50kvmm..ring till björn på DB-Akuten så kan han nog fixa grov kabel till dej om det är det du vill ha.

Oj ! det är ström kabel, men skrev högtalar kabel smile vart lite fel,

Det är ett importerat på "3000watt" , men hur många det igentligen är vet jag inte, men några 3000w är det nog inte men det driver då 2000W galant smile
ja jag har funderat på att sätta ett batteri i skuffen,
Folk säger att Optima batterier ska vara bra ?
eller har du något du rekomenderar ?
hur gör man om man ska koppla in ett steg i skuffen ?
föresten visste du vart man kan köpa gröve ström kabel ?
det fetaste jag har hittat är 35mm2 förutom det jag har,
(45mm2 var det jag kollade upp det smile )
Tusen tack för till alla som hjälper mig smile
Senast redigerat av MTY120 (25 september 2005)

6 851 Inlägg
25 september 2005
#13
MTY120 skrev:
Tiaz skrev:
högtalar kabel?skulle du inte ha strömkabel? Mitt steg ligger på 150A och skall jag gå 5meter med det så bör jag ha en 50kvmm kabel för att inte tappa för mycke.Ändå är det ett digitalt steg.
Mitt steg är uppmätt till 1440Watt. jag undrar lite vad du har för steg som ger 3000watt?
Om du har ett steg som verkligen ger så pass..inget är omöjligt, så skulle jag råda dej att dra din kabel du har och sätta ett till batteri bak då du kan gå ner betydligt på kabel area..men jag tippar på att ditt steg är avsäkrat på runt 300A eller mer? med andra ord blir det en VÄLDIGT tjock kabel..typ dubbla 50kvmm..ring till björn på DB-Akuten så kan han nog fixa grov kabel till dej om det är det du vill ha.

Oj ! det är ström kabel, men skrev högtalar kabel smile vart lite fel,

Det är ett importerat på "3000watt" , men hur många det igentligen är vet jag inte, men några 3000w är det nog inte men det driver då 2000W galant smile
ja jag har funderat på att sätta ett batteri i skuffen,
Folk säger att Optima batterier ska vara bra ?
eller har du något du rekomenderar ?
hur gör man om man ska koppla in ett steg i skuffen ?
föresten visste du vart man kan köpa gröve ström kabel ?
det fetaste jag har hittat är 35mm2 förutom det jag har,
(45mm2 var det jag kollade upp det smile )
Tusen tack för till alla som hjälper mig smile

Oki..hur eller vad sitter där för säkringar på steget?
Skall du koppla ett batteri bak så måste eller bör du till en början dra en kabel.
Sen bör du ha et skiljerelä oxå, så strömen inte kan gå både bakåt och framåt  i kablen,utan bara åt ett håll,bakåt.
Ring DB-Akuten så kan han beräta mera vad du behöver..ligger i pris runt 1000:-
Batteri, ja det är väl gult optima..iaf. som jag kör och har erfarenhet av..
vill du ha en kabel som är lite tjockare så kolla på
http://www.carsound.se/index.asp
eller ring till DB-Akuten så fixar han det till dej.


MTY120
25 september 2005
Trådstartare
#14
Tiaz skrev:
MTY120 skrev:
Tiaz skrev:
högtalar kabel?skulle du inte ha strömkabel? Mitt steg ligger på 150A och skall jag gå 5meter med det så bör jag ha en 50kvmm kabel för att inte tappa för mycke.Ändå är det ett digitalt steg.
Mitt steg är uppmätt till 1440Watt. jag undrar lite vad du har för steg som ger 3000watt?
Om du har ett steg som verkligen ger så pass..inget är omöjligt, så skulle jag råda dej att dra din kabel du har och sätta ett till batteri bak då du kan gå ner betydligt på kabel area..men jag tippar på att ditt steg är avsäkrat på runt 300A eller mer? med andra ord blir det en VÄLDIGT tjock kabel..typ dubbla 50kvmm..ring till björn på DB-Akuten så kan han nog fixa grov kabel till dej om det är det du vill ha.

Oj ! det är ström kabel, men skrev högtalar kabel smile vart lite fel,

Det är ett importerat på "3000watt" , men hur många det igentligen är vet jag inte, men några 3000w är det nog inte men det driver då 2000W galant smile
ja jag har funderat på att sätta ett batteri i skuffen,
Folk säger att Optima batterier ska vara bra ?
eller har du något du rekomenderar ?
hur gör man om man ska koppla in ett steg i skuffen ?
föresten visste du vart man kan köpa gröve ström kabel ?
det fetaste jag har hittat är 35mm2 förutom det jag har,
(45mm2 var det jag kollade upp det smile )
Tusen tack för till alla som hjälper mig smile

Oki..hur eller vad sitter där för säkringar på steget?
Skall du koppla ett batteri bak så måste eller bör du till en början dra en kabel.
Sen bör du ha et skiljerelä oxå, så strömen inte kan gå både bakåt och framåt  i kablen,utan bara åt ett håll,bakåt.
Ring DB-Akuten så kan han beräta mera vad du behöver..ligger i pris runt 1000:-
Batteri, ja det är väl gult optima..iaf. som jag kör och har erfarenhet av..
vill du ha en kabel som är lite tjockare så kolla på
http://www.carsound.se/index.asp
eller ring till DB-Akuten så fixar han det till dej.

Tackar ! jag vet inte vad det är för säkring för jag använder inte steger själv.
min bror har tagit det eftersom att jag håller på bygga om min koffert då jag ska börja göra ett ljud bygge i bilen, jag ska genast kolla sidan du skickade åt mig smile tack för att du tagit så pass mycket tid & hjälpa mig.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 september 2005
#15
om du fortfarande e sugen på konding så har impact fina sådana... singel lindade 2 å 3 faradare... finns tex hos ljudstudion i växjö... å vad jag har hört ska man väll ha 1 farad per 1000w? jag känner iaf att jag behöver en... =P trött på att alla lampor i bilen blinkar i takt med basen...


MTY120
30 september 2005
Trådstartare
#16
Xoff skrev:
om du fortfarande e sugen på konding så har impact fina sådana... singel lindade 2 å 3 faradare... finns tex hos ljudstudion i växjö... å vad jag har hört ska man väll ha 1 farad per 1000w? jag känner iaf att jag behöver en... =P trött på att alla lampor i bilen blinkar i takt med basen...

japp 0,5F = 500w
1,0F = 1000w
osv osv.
ja jag har varit å sett där också, har en hemsida där dom säljer 3 Farad kondensator (3x1Farad) för 1800kr+Frakt ~ 2000kr billigt & bra smile

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 september 2005
#17
vad för sida? ljudstudion tar 2500:- för den singellindade 2 faradaren...


MTY120
30 september 2005
Trådstartare
#18
Xoff skrev:
vad för sida? ljudstudion tar 2500:- för den singellindade 2 faradaren...

http://www.totalljud.nu säljer 1,2farad för 800kr,
http://www.masterweb.se säljer en 5 FARAD för 1899kr smile

orkade inte leta efter den där 3faraden för 1800kr , då jag hittade en 5 farad.
Senast redigerat av MTY120 (30 september 2005)

172 Inlägg
1 oktober 2005
#20
Optima er guld !
Ett rödt fram och ett gult bak, så blir det bra smile

BRL säljer 50kvmm kablar, och har du ett såpass grymt steg, så använd det till jordning också. Dom säljer också bra kondensatorer...

Jag har ett RockFord Power 1501bd (1634w RMS) och jag kör 50kvmm jord och ström, men jag har endå ström tap sad


Lycka till !

Norsk DB-drag Mästare 2006
Street A


Sök