root skrev:
Det
kan ju vara så att vissa abbonemang har en kreditgräns och att det står i avtalet att man efter en viss uppnådd summa kräver förskottsbetalning på räkningen. Avtalet är oerhört viktigt att läsa igenom så att man inte får några obehagliga överraskningar som i det här fallet.
För er som skrivit att ni ringer
mycket utomlands i jobbet - jag misstänker att ni har ett företagsabbonemang, inte ett
privatabbonemang som står på er själva? Om det skulle vara privatabbonemang, vad är kreditgränsen? Detta står i avtalet...
Dock så tycker jag att Tre hade kunnat engagera sig lite, t.ex. att öppna upp för samtal under en timmes tid vid den kontakten som Founder hade för att kunna reda ut situationen på ett så smidigt sätt som möjligt. Dock så misstänker jag att kundtjänst har nada befogenheter för att kunna göra sådana saker, utan det hamnar direkt hos ekonomiavdelningen som får ta beslut efter att betalning kommit in.
Att Founder inte har tillgång till en annan telefon är bara att beklaga, men att få tag på en telefon att ringa från på t.ex. närmaste hotell för att snabbt reda upp situationen är något som ligger på hans ansvar - och det hade inte heller tagit speciellt lång tid. Pengar för att ringa från en kollegas/kompis mobiltelefon? Tja, att förlora ett arbete för att man inte vill betala samtalskostnaden till deras ekonomiavdelning direkt till kompisen/kollegan är väl ändå ett beslut som man tar alldeles på egen hand och som man inte kan belasta Tre för.
Att förlora ett jobb pga att telefonen inte är brukbar under en viss tidsperiod låter dock lite väl, men det är säkert möjligt. Dock så tror jag inte det hade varit några problem att kontakta den potentiella arbetsgivaren och säga "hej! min teleoperatör strular lite, du kan nå mig via det här numret under ett par dagar istället".
Mao - lägg inte hela skulden på Tre. Founder hade kunnat göra en hel del saker för att reda upp situationen smidigt från sitt håll.