4493
Sök

lättad bil, bes? funderingar

.......
2 655 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
tjabba, har lite funderingar ang besikta en lättad bil.

alltså, ja har lättat min rätt mycke, tagit bort,

*plåtar under
*gångjärn till bagageluckan å satt såna där "rallysprintar"tongue
*tagit bort all asfaltsmatta
*all dämpmaterial i motorutrymme
*fästen som inte behövs
*balkarna innanför kofångarna
*dragkroken
*vingen
*antennerna
*orginal mattan å klätt me tunt lätt tyg
*tagit bort lite plåt i dörrarna och lite annat smått
*kommer även huv skärmar och bagagelucka i glasfiber lagom till då

och min fundering e då:   va säger dom om all den stora vikt som e borta då ja reggbesiktar den utan dragkrok nästa sommar? går de? eller e de bäst att ja bara sätter dit dragkroken tillfälligt och låssas som ingenting? för de e runt 100kg+ som e borta och blir mer då glasfiber delarna å de sitter där...

9 108 Inlägg
12 juli 2007
Dom väger inte bilen så det märker dom inte, vet inte vad dom säger om glasfiberhuv bara men det gör nog någon annan här.

.......
2 655 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
MilleN skrev:
Dom väger inte bilen så det märker dom inte, vet inte vad dom säger om glasfiberhuv bara men det gör nog någon annan här.

jasså? för va ja har hört att när dom reggbesiktar bilen så väger dom den för att de ska bli rätt me vikten i papprena å grejer...

196 Inlägg
12 juli 2007
Det värsta som kan hända är att du måste reg besikta den..
Dock vet jag inte om du får ha glasfiber huv på en gatebil... Tror iof att du får det men är inte säker..

One life, Live it!

.......
2 655 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
Tau skrev:
Dock vet jag inte om du får ha glasfiber huv på en gatebil... Tror iof att du får det men är inte säker..

men dom lär ju inte se att den e av glasfiber då den kommer lackas i samma färg som bilen kommer lackas i...

.......
2 655 Inlägg
13 juli 2007
Trådstartare
alltså, nån borde ju veta eller? skulle gärna vilja veta tongue...

.......
2 655 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
e de verkligen så illa att ingen av de 56,000 användarna å de just nu 2200+ som e online inte kan svara på min fråga...

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
14 juli 2007
Istället för att sitta här och fråga kan du väll lika gärna ringa till bilprovningen.. då får du ju svar direkt...

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

Drop Shop
926 Inlägg
14 juli 2007
speedfreak racing skrev:
Istället för att sitta här och fråga kan du väll lika gärna ringa till bilprovningen.. då får du ju svar direkt...

Jo men nu är det så att det är helg. och stängt.

edit: det var visserligen inte stängt när tråden startades smile
Senast redigerat av mellowd (14 juli 2007)

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
14 juli 2007
jo men de va ju bara funderingar så han kan la ringa på måndag`?? bättre å veta än å tro enligt mej

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

196 Inlägg
14 juli 2007
beemern skrev:
Tau skrev:

men dom lär ju inte se att den e av glasfiber då den kommer lackas i samma färg som bilen kommer lackas i...

Förutom att dom kanske känner det eller ser det ifall att dom öppnar huven. Men som sagt åvan, du kan ju alltid ringa och fråga. Du kan även ringa vägverket..

One life, Live it!

Eliminator
1 441 Inlägg
14 juli 2007
Du kommer att få registreringsbesikta bilen pga att du demonterat dragkroken.
Då är det brukligt att man väger bilen med.
Nått annat kan jag inte se skulle göra detta, ev. att du demonterat stötfångarhornen.
Hur gammal/ny bil har du. Om den är helfordonsgodkänd blir det knepigare.

Dessutom ser jag att dina bakljus är svarta, det gillar dom inte heller,,
Jag antar "plåtar under" inte är nått som har med bärande konstruktion att göra,, det godkänns inte och kan inte heller vara nån fördel då chassit blir vekare,,,,

mvh Tommy/besiktningsingenjör.
Senast redigerat av Sokrates (14 juli 2007)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

SSS -12
3 217 Inlägg
14 juli 2007
Det blir väl lite kärvigt med balkarna bakom kofångarna, de finns ju där av säkerhet... Om SBP ser detta blir de väl inte jätteglada...

Mest som en vild gissning!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

.......
2 655 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
Sokrates skrev:
Du kommer att få registreringsbesikta bilen pga att du demonterat dragkroken.
Då är det brukligt att man väger bilen med.
Nått annat kan jag inte se skulle göra detta, ev. att du demonterat stötfångarhornen.
Hur gammal/ny bil har du. Om den är helfordonsgodkänd blir det knepigare.

Dessutom ser jag att dina bakljus är svarta, det gillar dom inte heller,,
Jag antar "plåtar under" inte är nått som har med bärande konstruktion att göra,, det godkänns inte och kan inte heller vara nån fördel då chassit blir vekare,,,,

mvh Tommy/besiktningsingenjör.

okej ett rätt vettigt svar, jo allså plåtarna de e bara dom som suttit som skydd åså för ljuddämpare eller så, inge bärande. de ända ja tagit bort som e "bärande"/"skydande" e ju balkarna innanför kofångarn men de e ingenting som syns för de ser exakt ut som de gjorde innan å man ser inte in under på dom på någe vis heller. men då sätter ja dit den tillfälligt vid besiktning isåfall. tack för ditt svar. ska kolla upp de där me huven å de oxo. brorsan har ju en lika dan  e30 så man kanske bara lånar huven från den då...

edit: bakljusen finns inte nu längre, dom e skrotade, blir klarglas bak sen me oranga å röda lampor i.
Senast redigerat av beemern (14 juli 2007)

Sök