vattenpumpen skar på min 850 så kamremmen lossa, kroknar ventilerna då??

badboy81
13 juli 2007 ·

vattenpumpen skar på min 850 så kamremmen lossa, kroknar ventilerna då??hmm motorn gick på tomgång när pumpen skar så de lät bara som den dog inget skrammel men men är de nån som vet om de tar ventilerna sad

Lindberg88
13 juli 2007 · 1 418 Inlägg

Kan tyvärr ha gjort det ja sad iaf vad jag har läst är dock ingen 850 ägare så kan inte svara helt säkert.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
The_Dude
13 juli 2007 · 550 Inlägg

Det brukar bli ett par stukade ventiler. Sen ska man byta vattenpump när man byter kamrem.

TRYIT Teddan
13 juli 2007 · 2 495 Inlägg

så går det när man slarvar med vattenpump och kamremsbyte ....

det har förmodligen klappat i , prova att byta pump och rem .. funakr det inte så hiva av toppen.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
tecman
13 juli 2007 · 1 741 Inlägg

hmm om ventilerna är stukade hur mår kolvarna då? räcker väl inte med att bara byta topp?

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Sharky
13 juli 2007 · 10 287 Inlägg

Det brukar klara sig. Ventilerna är så pass klena på moderna flerventilsmotorer.

/Göran

tecman skrev:
hmm om ventilerna är stukade hur mår kolvarna då? räcker väl inte med att bara byta topp?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Marlboroman
13 juli 2007 · 8 234 Inlägg

badboy81 skrev:
vattenpumpen skar på min 850 så kamremmen lossa, kroknar ventilerna då??hmm motorn gick på tomgång när pumpen skar så de lät bara som den dog inget skrammel men men är de nån som vet om de tar ventilerna sad

Sätt dit en ny vattenpump och en ny rem. Iom att det va på tomgång kan du ha klarat dig. Provstarta, går den kasst så lär du av med toppen.
Det ska ta i sägs det, jag har dock försökt start min med insugskammen (glt-kammar) ett halvt varv fel(!) av misstag, och det tog inte i, sen när det upptäcktes så vred jag bara kammen, och den tog inte i.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
badboy81
13 juli 2007 ·

rem och pump hade bara gått 700 mil så de va inget slarv:/

r-ted skrev:
så går det när man slarvar med vattenpump och kamremsbyte ....

det har förmodligen klappat i , prova att byta pump och rem .. funakr det inte så hiva av toppen.

badboy81
13 juli 2007 ·

tecman skrev:
hmm om ventilerna är stukade hur mår kolvarna då? räcker väl inte med att bara byta topp?

jo fan även om ventilerna tatt i så händer inget med kolvarna

badboy81
13 juli 2007 ·

The_Dude skrev:
Det brukar bli ett par stukade ventiler. Sen ska man byta vattenpump när man byter kamrem.

bytte rem och pump för 700 mil sen så det måste väl vart nått fel på pumpen från början ska ju palla 10 000:/

loffe007
13 juli 2007 · 905 Inlägg

badboy81 skrev:

The_Dude skrev:
Det brukar bli ett par stukade ventiler. Sen ska man byta vattenpump när man byter kamrem.

bytte rem och pump för 700 mil sen så det måste väl vart nått fel på pumpen från början ska ju palla 10 000:/

prova reklamera. erkänner dom att det är fel på pumpen borde dom ta på sig betal för repkostander. men prova sätta ihop bilen sen tar du komptest på motorn. visar den bra komp så har juh ventilerna klarat sig. eller?

bobi85
13 juli 2007 · 177 Inlägg

Ska byta kamrem på min å rullar, ska man byta vattenpumpen också, då är det så på alla bilar eller?

brillmongo
14 juli 2007 · 874 Inlägg

har aldrig hört det där om om pumpen, undrar om dom bytte min pump när dom bytte rem? hmm
--
Lycka till med bilen hoppas allt löser sig.

Senast redigerat av brillmongo (14 juli 2007)

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
bumpe Lastbilsmekaniker
14 juli 2007 · 3 878 Inlägg

brillmongo skrev:
har aldrig hört det där om om pumpen, undrar om dom bytte min pump när dom bytte rem? hmm
--
Lycka till med bilen hoppas allt löser sig.

Beror ju på om den driver pumpen med kamremmen, tveksam att den gör det om det är poeln du menar...

dbjanoz
14 juli 2007 · 1 785 Inlägg

Trevligare med den gammla konstrutionen där vatten pumpen drevs oberoende av kamremmen, tycker inte att det hör hemma att man blandar in drivningen av vattenpumpen. Snart sätter de väl en eldriven olje pump eller något? Bara för att risken ska bli större för haveri!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
badboy81
14 juli 2007 ·

loffe007 skrev:

badboy81 skrev:

The_Dude skrev:
Det brukar bli ett par stukade ventiler. Sen ska man byta vattenpump när man byter kamrem.

bytte rem och pump för 700 mil sen så det måste väl vart nått fel på pumpen från början ska ju palla 10 000:/

prova reklamera. erkänner dom att det är fel på pumpen borde dom ta på sig betal för repkostander. men prova sätta ihop bilen sen tar du komptest på motorn. visar den bra komp så har juh ventilerna klarat sig. eller?

ja jag byter pump och rem och kollar om den startar går den illa så får jag kolla kompen men går den bra skiter ja i att kolla de roll

740_mekarn_91
14 juli 2007 · 69 Inlägg

du kan nog ta de lungt för ventilerna kroknade nog inte:d
På volvos motorer kroknar inte ventilerna om kamremen lossnar förutom b230a motorn

twin_cam Smålänning
14 juli 2007 · 7 877 Inlägg

Ventilerna har antagligen kroknat. Finns ytterst få fyrventilmotorer som klarar sig om remmen går.

På volvo B234 så kroknar i alla fall ventilerna.

Hoppas du kan få det som fabrikationsfel. Då får du en nyrenoverad topp...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
loffe007
15 juli 2007 · 905 Inlägg

740_mekarn_91 skrev:
du kan nog ta de lungt för ventilerna kroknade nog inte:d
På volvos motorer kroknar inte ventilerna om kamremen lossnar förutom b230a motorn

det är juh lite skillnad på vit motorn med 20 ventiler än röda mtorn med 8 ventiler.

262turbo
15 juli 2007 · 1 004 Inlägg

tror nog till 99% att du har en ventil sallad smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang