vattenpumpen skar på min 850 så kamremmen lossa, kroknar ventilerna då??

badboy81
15 juli 2007 ·

loffe007 skrev:

740_mekarn_91 skrev:
du kan nog ta de lungt för ventilerna kroknade nog inte:d
På volvos motorer kroknar inte ventilerna om kamremen lossnar förutom b230a motorn

det är juh lite skillnad på vit motorn med 20 ventiler än röda mtorn med 8 ventiler.

morsans 850 2,5 se 10 ventilare klarade faktist alla ventiler när hennes rem gick av!! hehe de va slarv att inte byta den bilen hade gått 18000 drygt:rolleyes:får väl skylla de på sina barn:lol:men är de stor skillnad på 10 och 20 ventilare i dessa fall:/

Kristian_L
15 juli 2007 · 1 893 Inlägg

Jag vet inte om dina ventiler har klarat sig eller ej. Men att chansa och starta motorn utan att ta av toppen är ingen bra idé. har ventilerna klarat sig, bra, då kostade det dig en toplocks packning att få reda på det.
Klarade de sig inte och du startar, så kan en krokig ventil gå av och så åker du i alla fall på ny topp, en eller flera kolvar m.m. m.m.
Att ta loss toppen är en 4-6 timmars jobb (Demont/Mont.) tillkommer gör jobbet med att byta trasiga ventiler och styrningar till dessa.
Volvo debiterar drygt 1000:-/tim. Så det drar iväg i pengar. Kan du göra det själv? Då sparar du en del. Kommer inte ihåg vad ventiler och styrningar kostar, men det finns standard ventiler man kan köpa där man bara behöver diametern. De har redigt långa skaft, som man sedan kapar till i rätt längd. (Ifall original blir för dyrt.)

Jag vet inte vem som gjort jobbet från början, men är det Volvo, är problemet löst fort. De lämnar garanti på sina arbeten. ingår liksom i de där 1000:-/tim priset. Har du gjort det själv, är det knixigare att få igenom material fel. (Även om du och jag ser det som solklart.)

Lycka till!

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
epapower
15 juli 2007 · 593 Inlägg

bumpe skrev:

brillmongo skrev:
har aldrig hört det där om om pumpen, undrar om dom bytte min pump när dom bytte rem? hmm
--
Lycka till med bilen hoppas allt löser sig.

Beror ju på om den driver pumpen med kamremmen, tveksam att den gör det om det är poeln du menar...

jodå,, har du lämnat in den på en auktoriserad opel verkstad så byts vattenpumpen när kamremmen byts.., det är ett komplett k-rems pkt och då ingår , kamrem, v-pump, löphjul osv..,

badboy81
16 juli 2007 ·

Kristian_V skrev:
Jag vet inte om dina ventiler har klarat sig eller ej. Men att chansa och starta motorn utan att ta av toppen är ingen bra idé. har ventilerna klarat sig, bra, då kostade det dig en toplocks packning att få reda på det.
Klarade de sig inte och du startar, så kan en krokig ventil gå av och så åker du i alla fall på ny topp, en eller flera kolvar m.m. m.m.
Att ta loss toppen är en 4-6 timmars jobb (Demont/Mont.) tillkommer gör jobbet med att byta trasiga ventiler och styrningar till dessa.
Volvo debiterar drygt 1000:-/tim. Så det drar iväg i pengar. Kan du göra det själv? Då sparar du en del. Kommer inte ihåg vad ventiler och styrningar kostar, men det finns standard ventiler man kan köpa där man bara behöver diametern. De har redigt långa skaft, som man sedan kapar till i rätt längd. (Ifall original blir för dyrt.)

Jag vet inte vem som gjort jobbet från början, men är det Volvo, är problemet löst fort. De lämnar garanti på sina arbeten. ingår liksom i de där 1000:-/tim priset. Har du gjort det själv, är det knixigare att få igenom material fel. (Även om du och jag ser det som solklart.)

Lycka till!

Ja tar kompprov innan jag provstartar och om kompen är bra är nog allt lugnt, "hoppas jag" ja jag byter själv volvo har inte fan råd med:/ såg förresten att du har en fiero en annan kille på sidan mangeca kalade han sig köpte en fiero och 5 dagar efter körde han ihjäl sig på motorcykel:( så kolla gärna hans fiero den får vara kvar som ett minne på sidan

Kirre
16 juli 2007 · 2 122 Inlägg

Marlboroman skrev:

badboy81 skrev:
vattenpumpen skar på min 850 så kamremmen lossa, kroknar ventilerna då??hmm motorn gick på tomgång när pumpen skar så de lät bara som den dog inget skrammel men men är de nån som vet om de tar ventilerna sad

Sätt dit en ny vattenpump och en ny rem. Iom att det va på tomgång kan du ha klarat dig. Provstarta, går den kasst så lär du av med toppen.
Det ska ta i sägs det, jag har dock försökt start min med insugskammen (glt-kammar) ett halvt varv fel(!) av misstag, och det tog inte i, sen när det upptäcktes så vred jag bara kammen, och den tog inte i.

tror inte att de har nån betydelse om de är tomgång eller eller mer varv motorn snurrar ändå ca1000varv per minut på tomgång och de räcker nog med att den slår ihop 1gång så blir de krokigt!

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Kristian_L
16 juli 2007 · 1 893 Inlägg

badboy81 skrev:
Ja tar kompprov innan jag provstartar och om kompen är bra är nog allt lugnt, "hoppas jag" ja jag byter själv volvo har inte fan råd med:/ såg förresten att du har en fiero en annan kille på sidan mangeca kalade han sig köpte en fiero och 5 dagar efter körde han ihjäl sig på motorcykel:( så kolla gärna hans fiero den får vara kvar som ett minne på sidan

Kollade Fieron, hojen skymtar på ett par bilder också. Tragiskt.

Det höll på att gå åt pipan för mig med på två hjuling idag, kolla gärna min blogg.
Behövs inte mycket fel när man kör på två hjul.
jag sparar 2/3 bränsle med knarren som pendlar fordon, samt spara ca 30 min i tid och slipper stora delar av rusnings traffiken.

Hoppas dina ventiler klarat sig. smile

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
loffe007
17 juli 2007 · 905 Inlägg

bumpe skrev:

brillmongo skrev:
har aldrig hört det där om om pumpen, undrar om dom bytte min pump när dom bytte rem? hmm
--
Lycka till med bilen hoppas allt löser sig.

Beror ju på om den driver pumpen med kamremmen, tveksam att den gör det om det är poeln du menar...

tja min fina 8v opel motor använder man då pumpen till att sträcka remmen. men om den drivs av remmen minns jag inte.

badboy81
18 juli 2007 ·

loffe007 skrev:

bumpe skrev:

brillmongo skrev:
har aldrig hört det där om om pumpen, undrar om dom bytte min pump när dom bytte rem? hmm
--
Lycka till med bilen hoppas allt löser sig.

Beror ju på om den driver pumpen med kamremmen, tveksam att den gör det om det är poeln du menar...

tja min fina 8v opel motor använder man då pumpen till att sträcka remmen. men om den drivs av remmen minns jag inte.

du spänner remmen + att pumpen drivs av remmen på din så har det vart på oplar jag haft iallafall, opel är ju snorenkel att byta pump på dom här jävla 850 pissen är de ju trångt som satan isad

Nybbe_gefle
18 juli 2007 · 11 Inlägg

740_mekarn_91 skrev:
du kan nog ta de lungt för ventilerna kroknade nog inte:d
På volvos motorer kroknar inte ventilerna om kamremen lossnar förutom b230a motorn

Det där har du fått om bakfoten!!! Alla rödblockare (förutsatt att de är orginal då förstås!!) klara ett kamremshaveri UTOM B230K (som har förbränningsrummet i kolvtoppen) och B234F (16 ventilersmotorn). Sen hur det är med vitblocksmotorerna så blir det i de flesta fall totalhaveri när kamremmen går av (finns ju undantag som bekräftar regeln!!)

//David

Etanol - Gör både bilen och miljön gott!!
badboy81
19 juli 2007 ·

Nybbe_gefle skrev:

740_mekarn_91 skrev:
du kan nog ta de lungt för ventilerna kroknade nog inte:d
På volvos motorer kroknar inte ventilerna om kamremen lossnar förutom b230a motorn

Det där har du fått om bakfoten!!! Alla rödblockare (förutsatt att de är orginal då förstås!!) klara ett kamremshaveri UTOM B230K (som har förbränningsrummet i kolvtoppen) och B234F (16 ventilersmotorn). Sen hur det är med vitblocksmotorerna så blir det i de flesta fall totalhaveri när kamremmen går av (finns ju undantag som bekräftar regeln!!)

//David

vad är det för block i min bil då hajjar inget om rödblock och vitblock och sånt roll

262turbo
19 juli 2007 · 1 004 Inlägg

badboy81 skrev:

Nybbe_gefle skrev:

740_mekarn_91 skrev:
du kan nog ta de lungt för ventilerna kroknade nog inte:d
På volvos motorer kroknar inte ventilerna om kamremen lossnar förutom b230a motorn

Det där har du fått om bakfoten!!! Alla rödblockare (förutsatt att de är orginal då förstås!!) klara ett kamremshaveri UTOM B230K (som har förbränningsrummet i kolvtoppen) och B234F (16 ventilersmotorn). Sen hur det är med vitblocksmotorerna så blir det i de flesta fall totalhaveri när kamremmen går av (finns ju undantag som bekräftar regeln!!)

//David

vad är det för block i min bil då hajjar inget om rödblock och vitblock och sånt roll

alu motor= vitblock...  gammalt hedlig gjutjärn= rödblock

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
badboy81
6 augusti 2007 ·

badboy81 skrev:
vattenpumpen skar på min 850 så kamremmen lossa, kroknar ventilerna då??hmm motorn gick på tomgång när pumpen skar så de lät bara som den dog inget skrammel men men är de nån som vet om de tar ventilerna sad

16 krokiga ventiler plus trasiga styrningar så kul va de så ni som skrivit att inte ventilerna tar i tack så mkt! tog av toppen innan kompprov som tur var för en ventil var av:cool:

Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
6 augusti 2007 · 991 Inlägg

Lite svårt att veta från fall till fall men du kan ju inte skylla på dem som försökte hjälpa dej om du sen iaf kollade.

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "VORTECH" (2006)
badboy81
7 augusti 2007 ·

Eliza skrev:
Lite svårt att veta från fall till fall men du kan ju inte skylla på dem som försökte hjälpa dej om du sen iaf kollade.

Ne fan jag skyller inte på nån men om jag satt dit pumpen och remmen och testat kompen hade förmodligen fler ventiler kroknat, och den ventilen som var av kunde sabbat kolven:/ så det är ett råd till alla som åker 850 och råkar ut för samma sak ventilerna kroknar i 99 av 100 fall cool sorgligt nog

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang