Så, då åker vi igen. Har haft en välbehövlig paus från bilskrället ett tag nu, och roat mig med sånt som fick komma i andra hand i somras. Typ flickvännen...
Då jag haft sånt strul med garageplatser hit och dit senaste åren, och börjar bli skitless på det så bestämde jag mig för att göra nåt åt det. Farsan har ju skitstort garage så jag la helt enkelt beslag på ett hörn som användes som allmänt skrotupplag och byggde mig en liten arbetsplats där. Efter många timmars uppröjning, snickerier och eldragning så såg det ut såhär:
![http://200sx.kicks-ass.net/rebell82/img47817b409fb7c.jpg]()
Inte mycket för världen, men det räcker för mig. Det finns värme, bilen får plats, jag blir inte utsparkad hursomhelst, och framförallt så är det gratis. Har 3 mil till garaget, men det känns värt besväret.
Har även roat mig med att bygga diverse grenrör åt både mig själv och andra:
![http://200sx.kicks-ass.net/rebell82/img47719e1f7a1db.jpg]()
![http://200sx.kicks-ass.net/rebell82/img47389aa801dbd.jpg]()
![http://200sx.kicks-ass.net/rebell82/img4762f73c7996f.jpg]()
Tanken med grenrören åt mig själv är helt enkelt testa lite olika teorier och funderingar om bilen börjar fungera och orken finns. Har ju egentligen ingen aning om vad jag gör, så det skulle vara skoj att få svart på vitt vad som fungerar egentligen. Men mer om det senare.
Har nu iaf rivit motorn i 200:an än en gång då den ju som bekant började låta som Dieseldoris igen i höstas. Till min stora irritation så hittade jag ingen solklar förklaring. Alla lager ok, bussningar ok, toppen ok... 3:ans cylinder har värmenypit, men inget som ska knacka som min motor gjorde.
![http://200sx.kicks-ass.net/rebell82/img47817a943d620.jpg]()
Enda jag hittat som glappar på nåt sätt är centrumet på lamellen. Är dock inte hundra på om det är den som knackat, men just nu har jag ingen annan förklaring. Dom flesta grejer i motorn kommer lämnas bort på uppmätning och kontroll i veckan, så jag får bekräftat att allt är ok. Får se hur det blir med block & kolvar efter värmenypningen.
Enda jag gjort annars sen sist på bilen är att börja polera lite grejer som inte hanns med i somras.
![http://200sx.kicks-ass.net/rebell82/img47817ace28c82.jpg]()
Inloppröret till turbon i det skick det ska vara.
Kompressorplanerna är lagda på is tills vidare av den enkla anledningen att jag inte hinner i vinter, och att min vxl-låda kommer få det nog jobbigt även utan en massa vrid på lågvarv. Vinterns planer är utöver att få ihop maskinen igen att ta tag i sånt som slarvades med och inte hanns med i somras:
-Få bussningarna på plats
-Byta bromsarna
-Byta diffklumpen
-Boxa länkarmar
-Byta och lacka front
-Portmatchning av en massa saker
-Bygga om wg-arrangemanget
-Nytt avgassystem, fler ljuddämpare
-Dra om elen till sprutet som ser ut som skit
-Massa polering, blästring och lackning
-Bättre kylning till vattnet
Blir säkert en massa som kommer skita sig, och en massa som tillkommer, men så är det preliminära planen iaf.