turbo motor som krånglar?

golfi
19 juli 2007 · 30 Inlägg

tjabba:)
har en golf g60 som är turbokonverterad, en dag när ja var ute o drog lite så tappade motorn helt effekt vilket visade sig att turbon var slut.. så ja bytte till en sprillans ny men när ja laddar 1,1 bar så händer det inget?ja har kollat efter läckor osv men hittar inget o kompen i motorn är nog helt ok eftersom ja inte har några missljud osv. skulle va glad om nån hade en anning?

Senast redigerat av golfi (19 juli 2007)

BMW m3 e46 "WicKeD" (2001)
golfi
19 juli 2007 · 30 Inlägg

golfi skrev:
tjabba:)
har en golf g60 som är turbokonverterad, en dag när ja var ute o drog lite så tappade motorn helt effekt vilket visade sig att turbon var slut.. så ja bytte till en sprillans ny men när ja laddar 1,1 bar så händer det inget?ja har kollat efter läckor osv men hittar inget o kompen i motorn är nog helt ok eftersom ja inte har några missljud osv. skulle va glad om nån hade en anning?

BMW m3 e46 "WicKeD" (2001)
Ribbanracing
19 juli 2007 · 9 Inlägg

Tjenna..

Är det lika dan turbo som du hade innan? så inte avgashus eller något skiljer dom åt. men den ska ändå inte kännas orklös.
Hur är det med luftmängdmassemätare? har du sån eller kör du utan?

MVH Ribban

Audi a4 (2007)
Volvo 945 (1996)
loffe007
19 juli 2007 · 905 Inlägg

golfi skrev:
tjabba:)
har en golf g60 som är turbokonverterad, en dag när ja var ute o drog lite så tappade motorn helt effekt vilket visade sig att turbon var slut.. så ja bytte till en sprillans ny men när ja laddar 1,1 bar så händer det inget?ja har kollat efter läckor osv men hittar inget o kompen i motorn är nog helt ok eftersom ja inte har några missljud osv. skulle va glad om nån hade en anning?

¨

får du 1,1bar på ladddtrycksmätaren så borde det inte vara nå läckor för då borde du tappa laddtrycket också. spikar motorn? hur ser stiften ut?

Fredrik-79
19 juli 2007 · 2 164 Inlägg

Kan vara så att när trycket i motorn blir för stort så går de ner förbi kolvringarna ner i sumpen.
Inget man märker av komptest.
De enda som hjälper är byte av kolvringar som är vanligaste felet i detta fallet.
Om de inte är hela kolven som är dålig.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
262turbo
19 juli 2007 · 1 004 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Kan vara så att när trycket i motorn blir för stort så går de ner förbi kolvringarna ner i sumpen.
Inget man märker av komptest.
De enda som hjälper är byte av kolvringar som är vanligaste felet i detta fallet.
Om de inte är hela kolven som är dålig.

MVH

F

då brukar man få duktigt för hög vevhusventilation.... och dåliga ringar syns nästan alltid på komp test....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Fredrik-79
20 juli 2007 · 2 164 Inlägg

Inte alltid.
De är om kompringarna är helt slut men de är dom inte i detta fallet.
Testa att sänka laddet till 0,6 och bilen kommer gå lika "snabbt" som innan!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
262turbo
20 juli 2007 · 1 004 Inlägg

nja jag är skäpptisk... om cylinder trycket går ner i vevhuset så brukar det märkas mer än att bilen blir orkeslös.... vart mäter du laddtrycket? i insuget?.... säker på att du inte har en blåst toppackning?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
golfi
23 juli 2007 · 30 Inlägg

japp precis samma...

BMW m3 e46 "WicKeD" (2001)
golfi
23 juli 2007 · 30 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Inte alltid.
De är om kompringarna är helt slut men de är dom inte i detta fallet.
Testa att sänka laddet till 0,6 och bilen kommer gå lika "snabbt" som innan!

MVH

F

de spelar ingen roll vad ja laddar bilen är tyvärr likaorkes lös hela tiden:(

BMW m3 e46 "WicKeD" (2001)
insane_1 Min dröm, din vardag.
23 juli 2007 · 641 Inlägg

Kollat så att tändningen står rätt, samt kollat så inte kamremmen (om det nu sitter rem på din bil?) har hoppat över nåt kugg.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
golfi
19 december 2007 · 30 Inlägg

insane_1 skrev:
Kollat så att tändningen står rätt, samt kollat så inte kamremmen (om det nu sitter rem på din bil?) har hoppat över nåt kugg.

jag lämnar krångel bilen i garaget nu så den ligger på is..tongue börjar dola me den i gen i feb lr nått så den går till våren:)

BMW m3 e46 "WicKeD" (2001)
golfi
19 december 2007 · 30 Inlägg

Ribbanracing skrev:
Tjenna..

Är det lika dan turbo som du hade innan? så inte avgashus eller något skiljer dom åt. men den ska ändå inte kännas orklös.
Hur är det med luftmängdmassemätare? har du sån eller kör du utan?

MVH Ribban

hallå ribban yes de är en exakt likadan turbo! men problemet får ligga på is som de har gjort ett bra tag nu..smile börjar dola me de i februari lr nått så den går till våren! har lackat hela bilen med så den står i 1000 delar för tillfället!

BMW m3 e46 "WicKeD" (2001)
golfi
19 december 2007 · 30 Inlägg

får du 1,1bar på ladddtrycksmätaren så borde det inte vara nå läckor för då borde du tappa laddtrycket också. spikar motorn? hur ser stiften ut
tjena grabben! nopp ingen spikning! stiften menar på att den får lite dåligt me soppa ! men detta är nog för ja ställt ner bränsletrycket en anning.. men den ska inte kunna gå så dåligt ialf! och när ja körde hem den från lacken nu senast så bara tvär dog den:(
så den har stått i garaget nu ett bra tag har inte mecka något alls med den!

BMW m3 e46 "WicKeD" (2001)
golfi
19 december 2007 · 30 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Kan vara så att när trycket i motorn blir för stort så går de ner förbi kolvringarna ner i sumpen.
Inget man märker av komptest.
De enda som hjälper är byte av kolvringar som är vanligaste felet i detta fallet.
Om de inte är hela kolven som är dålig.



F

yes ska kolla kolv+ringar när ja river i sär! bilen har vare på lack nu sen när ja skulle köra hem den där i från så tvärdog den! den har inte velat starta sedan dess heller.. ska börka dola med motorn i feb lr nått så den går till våren

BMW m3 e46 "WicKeD" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang