Turboladdad 240 intercooler

Pronaxen
21 juli 2007 · 19 Inlägg

Hej, är ny amatör, noll koll, det är farsan som är mästaren när det gäller allt med bilar här hemma. Men jag har ändå några fundeluringar.

En b21 intercooler med en turbo som laddar 1 bar, vad borde den ge i hk? Klarar den ens av att ladda 1 bar eller blir det för mycket?

Går det att montera atmosfärsik dump på den bilen utan att riskera skador pga problem med luftmassemätare och liknande? Om, skulle då en hybriddump funka istället?

Mvh / Intresserad amatör

dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
21 juli 2007 · 718 Inlägg

enligt volvo så blev där väl ca 180 hk bara av att montera ic å höja bränsletrycket.
höjer du då laddtrycket till 1bar så lär du väl få åtmintone 200hk

Pronaxen
21 juli 2007 · 19 Inlägg

Intressant. Jag trodde inte på femöre på det först tongue

Du har inte svar på om det är möjligt att ha så högt laddtryck då? Tänkte utan att riskera något? hmm

dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
21 juli 2007 · 718 Inlägg

jag laddade 0,9 med min gamla 240, å d va inga problem. men vill du ladda mer än 1bar bör du byta toppackning till en som tål d..

Pronaxen
21 juli 2007 · 19 Inlägg

Ok. Var det en IC det med? Tänkte om det gör någon skillnad. Iaf, farsan hade en polare som påstod att den nog skulle klara 1.2 bar? För mig låter det som en 200 metersrepa sen är det över...

dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
21 juli 2007 · 718 Inlägg

ja d va med ic..
har många polare som kört 240tic å alla säger samma.. ladda inte över 1 bar..

Pronaxen
21 juli 2007 · 19 Inlägg

Okej. Ja man får väl köra på det då. Låta den ladda 1 bar. Så länge jag får den över 200hk så är jag nöjd. Ska bara fixa stylingen nudå sen får man väl prova för första gången. Hoppas man är klar innan man har körkortet åtminstone smile

Tack i allafall smile

Pronaxen
21 juli 2007 · 19 Inlägg

Ändrar.

Det är en b21at med en turbo från volvo som dom körde i deras "turbocup" bilar. Med ett 2.5" avgas och intercooler.

Om den laddar 1 bar, vad borde det bli i hk? någon som vet?

Fick nyss veta att det går utmärkt med atmosfärisk dump också eftersom det inte finns någon luftmassemätare.

Senast redigerat av Pronaxen (21 juli 2007)

Aga_Diff Bärs!
21 juli 2007 · 3 456 Inlägg

Med intercooler? ca 180-190hp tror jag på...

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Pronaxen
21 juli 2007 · 19 Inlägg

Ah okej. Jadu, det blev ju desto mindre då hmm

Kan det göra någon skillnad att det är bytt pump till elpumpen så att det blir betydligt bättre bränsleflöde?

TobbeTT
21 juli 2007 · 948 Inlägg

Pronaxen skrev:
Ah okej. Jadu, det blev ju desto mindre då hmm

Kan det göra någon skillnad att det är bytt pump till elpumpen så att det blir betydligt bättre bränsleflöde?

Är det inte elektrisk pump orginal på 240turbo? och nej som sagt är ingen lmm på 240 det sköts mekaniskt på 240 iom du har ett mekaniskt sprut K jetronic och bara bra om du har dump på den för då sparar du turbon smile

Pronaxen
21 juli 2007 · 19 Inlägg

Nae, det är ju en b21a, b21a motorerna kom inte med turbo orginal om jag har fattat rätt, så det är nog inte orginal el-pump i b21a motorn från början det är därför vi har bytt i den nu eftersom det är satt dit turbo.

Ah fan så bra, får väl ta och inhandla en härlig atmosfärisk dump då så det låter rikigt häftigt tongue

TobbeTT
22 juli 2007 · 948 Inlägg

Pronaxen skrev:
Nae, det är ju en b21a, b21a motorerna kom inte med turbo orginal om jag har fattat rätt, så det är nog inte orginal el-pump i b21a motorn från början det är därför vi har bytt i den nu eftersom det är satt dit turbo.

Ah fan så bra, får väl ta och inhandla en härlig atmosfärisk dump då så det låter rikigt häftigt tongue

Nej just det fel av mig sad min bror hade nått liknande fast med b23AT han stoppa dit insug och alla kablar och boxar från en 740 turbo gick ganska bra smile

Mack Forum- och sitemoderator
21 mars 2008 · 26 155 Inlägg

Lånar tråden.
Är nybliven ägare av 240 tic - förgasarturbo visade det sig vid köpet - alltså b21et.
Och liksom tusen andra så vill man ju ha en dump, bara för att man kan ha en numer.
Så. Hur gör jag?
Jag VET att det är fjantigt - beroende på vem man frågar - men va fan..nu kan man ju
ha en. Så låt mig ha en?
Vart ska den monteras? Och hur? Kablarna går vart?
Och ska det vara en återcirkulerande eller "vanlig" om det är en förgasarturbo?

Tack på förhand

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
turboforssen Telge Drifting Team
21 mars 2008 · 5 398 Inlägg

AirOne skrev:
Lånar tråden.
Är nybliven ägare av 240 tic - förgasarturbo visade det sig vid köpet - alltså b21et.
Och liksom tusen andra så vill man ju ha en dump, bara för att man kan ha en numer.
Så. Hur gör jag?
Jag VET att det är fjantigt - beroende på vem man frågar - men va fan..nu kan man ju
ha en. Så låt mig ha en?
Vart ska den monteras? Och hur? Kablarna går vart?
Och ska det vara en återcirkulerande eller "vanlig" om det är en förgasarturbo?

Tack på förhand

b21at menar du:P
det funkar men en öppen dump , å till biltema å köp en t -adapter för dump  sätt den så när förgasaren å montera dumpen:P å sen ska du dra en liten slang från dumpen till insuget smile inga kablar behövs

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Mack Forum- och sitemoderator
21 mars 2008 · 26 155 Inlägg

turboforssen skrev:

AirOne skrev:
Lånar tråden.
Är nybliven ägare av 240 tic - förgasarturbo visade det sig vid köpet - alltså b21et.
Och liksom tusen andra så vill man ju ha en dump, bara för att man kan ha en numer.
Så. Hur gör jag?
Jag VET att det är fjantigt - beroende på vem man frågar - men va fan..nu kan man ju
ha en. Så låt mig ha en?
Vart ska den monteras? Och hur? Kablarna går vart?
Och ska det vara en återcirkulerande eller "vanlig" om det är en förgasarturbo?

Tack på förhand

b21at menar du:P
det funkar men en öppen dump , å till biltema å köp en t -adapter för dump  sätt den så när förgasaren å montera dumpen:P å sen ska du dra en liten slang från dumpen till insuget smile inga kablar behövs

Tack för svaret..är det inte et..eller vad står "e:et" för?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
turboforssen Telge Drifting Team
21 mars 2008 · 5 398 Inlägg

"e" står för insprutning:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Mack Forum- och sitemoderator
21 mars 2008 · 26 155 Inlägg

turboforssen skrev:
"e" står för insprutning:P

Mekanisk i så fall? Har ju b230e i glt:n. Men borde det inte heta b21kt om det
är förgasare? Jag menar..hade en 240 med b230k..och det var ju förgasare det också?
Aja..hursomhelst. Till topic så gäller det bara att hitta nån fin dump sen..vill inte ha nån som
fnyser hur mycket som helst men lagom duger gott.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
turboforssen Telge Drifting Team
21 mars 2008 · 5 398 Inlägg

AirOne skrev:

turboforssen skrev:
"e" står för insprutning:P

Mekanisk i så fall? Har ju b230e i glt:n. Men borde det inte heta b21kt om det
är förgasare? Jag menar..hade en 240 med b230k..och det var ju förgasare det också?
Aja..hursomhelst. Till topic så gäller det bara att hitta nån fin dump sen..vill inte ha nån som
fnyser hur mycket som helst men lagom duger gott.

nja det står bara för insprut  kvittar om det är elektroniskt eller mekaniskt smile 230k är några konstiga förgarare  så dom fick heta k tongue ja dumpar finns det många sorter av,  jag gillar inte kvittrande så jag har en dubbel trattig från kl racing å tycker den låter  okey men den låter vissligen ganska högt smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Mack Forum- och sitemoderator
20 april 2008 · 26 155 Inlägg

...då lånar jag tråden en gång till smile
Samma 240 turbo. Samma B21At.
Vad säger besiktningen om man byter till B21Et? (alltså sprut)
Klagomål..regbesikta? Tänkte höra med dem i morgonen men..se om
man får nåt snabbare svar smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang