4949
Sök

Audi TT : Avgassystem / Sportluftsfilter ?

denkz
323 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
Tjenare!
Jag och polaren har 2 st TT 180hk FWD och vi är ute efter att få lite fetare ljud i dem men vet inte riktigt vad man ska satsa på. Vi undrar lite vad som ger mest inom ljudväg om man först ska satsa på avgassystem och sen luftfilter.
De system som vi kollat på är först K&N öppnafilter det går på 2300:- och sen simons sportsystem som vi har hittat för 3600:-. Vet inget om Ferrita eller Remus så tänkte höra med er vad ni rekomenderar man ska köra på, båda två är ute efter så mycket brrööölll som möjligt får låta mkt under marshgång tongue.
Någon i sthlm kanske som har nå fint system kanske kan bjuda på en provlyssning.
//Nicke

Galen
849 Inlägg
22 juli 2007
Feerita ska vara bra har jag hör:)

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

120 Inlägg
24 juli 2007
Vad ger mest då filter eller avgassystem?

Tyskstuk.se
630 Inlägg
24 juli 2007
avgas kommer ge mest... filter tror jag inte kommer ge så mkt, vad är det för motor? 1.8t? öppet filter förstör LMM på dessa motorer... men ett nytt avgas system från downpipen hade gjort skillnad. 2.5" t ex... ferrita är av god kvalité, rostfritt är något att satsa på iom att avgassystemet är såpass utsatt undertill...  rostfritt ger dessutom ett lite annat ljud sägs det, har ingen personlig erfarenhet av det.

Svartrök
673 Inlägg
24 juli 2007
Zairon skrev:
avgas kommer ge mest... filter tror jag inte kommer ge så mkt, vad är det för motor? 1.8t? öppet filter förstör LMM på dessa motorer... men ett nytt avgas system från downpipen hade gjort skillnad. 2.5" t ex... ferrita är av god kvalité, rostfritt är något att satsa på iom att avgassystemet är såpass utsatt undertill...  rostfritt ger dessutom ett lite annat ljud sägs det, har ingen personlig erfarenhet av det.

njae så är det väl inte riktigt va?

Att öppet filter skule förstöra LMM är till stor del en myt. Det som brukar vara boven är överinoljade eller dåligt fastsatta filter.
Om man har ett öppet filter som kräver inoljning bör man motera bort filtret vid varje inoljning (alla gör inte detta utan bara häller på olja) och vara noga med att låta det rinna av / torka en tid, t.ex. över natten, innan det monteras igen för annars kan överskottsoljan i filtret följa med insugsluften och då träffa den lilla och mycket sköra volframtråd som mäter luftmängden. När tråden sen ska bränna rent efter att motorn stängts av så blir den överhettad av oljeresterna och går sönder.
Ett enkelt sätt att lösa detta på är att köra med torrt filter.
Den andra stora boven är vibrationer, det räcker inte att "strapsa" fast snorkel, LMM och filter lite här och var eller att bygga ett halvtaskigt fäste. Allt måste sitta fast minst lika bra och stadigt som original.

Jag har fel ibland... men inte ofta

120 Inlägg
28 juli 2007
Har kollat på lite om man ska köra hela vägen men det blir för dyrt, om man bara drar ett system med catback är det stor skillnad ändå?

Eliminator
1 441 Inlägg
28 juli 2007
Det enda det ger är ett bättre högre ljud, att öka dimensionen efter kat ger ingen eller minimal effektökning, tvärtemot som många tror.
= en myt eller önsketänkande.

//T

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Sök