S60 2,4 170hk -05, startproblem!

Ullberg
24 juli 2007 · 154 Inlägg

Det är så att min låtsas farsas S60 2,4 170hk -05:a inte startar när den stått en vecka, motorn går runt men vill inte starta, nån som vet eller tror sig veta vad det är för fel?
Är det normalt att man ska få lov att fylla på 1,5liter olja i den på 2000mil, för att oljelampan tänds? Dom på volvo säger att det är normalt! Bilen är just nu inne på verkstad pga av startfelet, andra gången som det hände nu, förra gången körde dom in den på bärgare å då vred dom på nyckeln å den startade så då hittade dom inge fel eller om dom inte ens kollade!
Tack på förhand!

Senast redigerat av Ullberg (25 juli 2007)

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...
Ullberg
19 september 2007 · 154 Inlägg

Nu för ett tag sedan tog dom in bilen igen för å "väga oljan" som dom kallade det, efter påfyllnig så hade den då dragit 3,5dl olja på 217 mil, dom sa att det var normalt!
Jag tycker ju inte det kan vara normalt för en s60 som gått 4000mil!
Eller vad tycker ni andra?hmm

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...
Sharky
20 september 2007 · 10 287 Inlägg

1 liter på 600 mil....
Jag tror att man skulle ha svårt att driva mot Volvo att detta skulle vara så onormalt att man kan kräva kompensation/åtgärd. Vad kostar oljan? Låt oss säga 120kr litern. Dvs 20 öre per mil. Det får man nog leva med om det inte blir värre.

Startproblemet sedan - ingen aning, men låg batterispänning kan vara en bov.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Ullberg
20 september 2007 · 154 Inlägg

Sharky skrev:
1 liter på 600 mil....
Jag tror att man skulle ha svårt att driva mot Volvo att detta skulle vara så onormalt att man kan kräva kompensation/åtgärd. Vad kostar oljan? Låt oss säga 120kr litern. Dvs 20 öre per mil. Det får man nog leva med om det inte blir värre.

Startproblemet sedan - ingen aning, men låg batterispänning kan vara en bov.

/Göran

Ummmm...men det kan ju inte vara normalt tycker då inte jag iaf! hmm
Det finns ju till å med gamla 740:s som inte drar nå olja alls så det är ju knepigt hur en s60 som har gått 4000mil ska dra olja så att det märks till å med!

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...
Sharky
20 september 2007 · 10 287 Inlägg

Det finns trådar om oljeförbrukning på "moderna lågfriktionsmotorer" på dom flesta bilforum. Vad man själv tycker är normalt och vad som bilfabrikanterna tar på sig är helt olika saker.

/Göran

Ullberg skrev:
Ummmm...men det kan ju inte vara normalt tycker då inte jag iaf! hmm

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
T5-Dragon
20 september 2007 ·

hejsan. jag tycker det är på tok för mycke för en så pass ny bil. jag själv kör en volvo S60 den har gått ca 9000 mil och den drar/försvinner ingen olja. kolla senast igår och nivån är den samma sen jag gjorde sevice på den för ca 500 mil sen

TRYIT Teddan
20 september 2007 · 2 495 Inlägg

på min skoda octavia rs tdi så försvann det riktigt mycket olja .... den drog ungefär 1liter på 3-400mil...

men det är nog ganska normalt när man gasar ...

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Ullberg
20 september 2007 · 154 Inlägg

T5-general skrev:
hejsan. jag tycker det är på tok för mycke för en så pass ny bil. jag själv kör en volvo S60 den har gått ca 9000 mil och den drar/försvinner ingen olja. kolla senast igår och nivån är den samma sen jag gjorde sevice på den för ca 500 mil sen

Ummm...men det är ju så det ska vara tycker iaf jag! Knepigt är det iaf!

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...
Ullberg
20 september 2007 · 154 Inlägg

r-ted skrev:
på min skoda octavia rs tdi så försvann det riktigt mycket olja .... den drog ungefär 1liter på 3-400mil...

men det är nog ganska normalt när man gasar ...

Ja det kanske det är men annars skulle det ju inte vara normalt enligt vad jag tycker iaf!

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...
Sharky
21 september 2007 · 10 287 Inlägg

OK. Jag kollade igår med en erfaren mek. 1L på 600 mil är inget alls att bråka över sa han. Audi tex ser 0.5L/100mil som "fullt normalt" och godkänner 1L/100mil vid hård Autobahnkörning.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Ullberg
21 september 2007 · 154 Inlägg

Sharky skrev:
OK. Jag kollade igår med en erfaren mek. 1L på 600 mil är inget alls att bråka över sa han. Audi tex ser 0.5L/100mil som "fullt normalt" och godkänner 1L/100mil vid hård Autobahnkörning.

/Göran

Oki....tackar för svaren!

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang