3801
Sök

95oktan ultima VS 98oktan

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
25 juli 2007
Trådstartare
Har vart ganska mycket nere i danmark på sistonde och kan inte sluta fundera på vad som är bäst av 95oktan ultima som dom har istort sett överallt i danmark istället för 98 oktan.

Är det lika bra som 98 eller är det till och med bättre? Första gången jag tankade i danmark stod jag lite halvskraj och vägrade nästan tanka för att dom inte hade 98 men gick in i butiken och fråga ang 95 ultima och dom sa att det var i stort sett samma sak. (95oktan med tillsatser)

Så smörjer det verkligen lika bra som 98?

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
attans att ingen verkar veta jag ville ju veta smile

Neerd
1 596 Inlägg
26 juli 2007
fick ju nyss höra av en polare att 95 smörjer bättre än 98:S man börjar undra vad som är rät roll

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
mycket man hör om bensin smile för ett tag sen stod de ju här på garaget att på vissa tappar så är det 95 i både 95 och 98 för dom slangar i 95 i båda tankarna

122 Inlägg
28 juli 2007
alex_side skrev:
fick ju nyss höra av en polare att 95 smörjer bättre än 98:S man börjar undra vad som är rät roll

Bensin smörjer inte.

Det är oljan som sköter smörjandet.

Skillnaden på 95 och 98 är oktantalet, dvs bränslets förmåga att motstå självantändning, där ett högre oktantal är bättre än ett lägre, iaf i trimmade bilar samt bilar med turbo.

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com

620 Inlägg
28 juli 2007
min lärare sade att 98 tar mindre bränsle!

Smålänning
7 887 Inlägg
28 juli 2007
Bensin smörjer inte. då skulle vi ju inte behöva red line och STP. 98 kan dra mindre bränsle, och en modern bil som inte går att köra på under 98 oktan är enligt mig en dåligt konstruerad bil.
Att en B20 behöver högre oktan är väll förlåtligt, men jag skulle inte köpa en ny bil om jag inte kan köra i t.ex öststaterna med 91 oktanig bensin...

Den kan dock dra mindre soppa med 98. Och det betyder att den är mer miljövänlig...

men finns det ingen 98 alls i danmark?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
28 juli 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
Bensin smörjer inte. då skulle vi ju inte behöva red line och STP. 98 kan dra mindre bränsle, och en modern bil som inte går att köra på under 98 oktan är enligt mig en dåligt konstruerad bil.
Att en B20 behöver högre oktan är väll förlåtligt, men jag skulle inte köpa en ny bil om jag inte kan köra i t.ex öststaterna med 91 oktanig bensin...

Den kan dock dra mindre soppa med 98. Och det betyder att den är mer miljövänlig...

men finns det ingen 98 alls i danmark?

tack för alla svar smile

det finns 98 men det är inte alls vanligt.

12 086 Inlägg
29 juli 2007
Det här med smörjning och tillsatsar har jag ingen aning om.
Men faktum att just 95 och 98 står för oktanhalt = självantändningsförmåga så vore det ju inkorrekt att säga att 95 är som 98

122 Inlägg
30 juli 2007
På bilar med ett modernt motorstyrningssystem kan 98 oktan sänka förbrukningen och/eller höja effekten något, då dessa motorer kan utnyttja det högre oktantalet, genom att höja tändning/laddtryck, och kort sagt öka verkningsgraden på motorn.

Volvo rekommenderar tex att deras turbobilar körs på 98 oktan, men de går (liksom alla moderna motorer) även att köra på 95 (eller tom 91) med reducerad effekt.

På äldre bilar kan man givetvis justera in tändning för högre oktantal och uppnå samma fördelar som nämnts ovan, men att tanka 98 utan att göra något ger ingenting.

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com

Sök