4949
Sök

Trassel med AC, problemet löst.

8 Inlägg
28 juli 2007
Trådstartare
EDIT: Felet försvann av sig självt. smile

http://www.df.lth.se/~michael/fordfront_t.jpghttp://www.df.lth.se/~michael/fordback_t.jpg
Klicka dem för större bild

Hej! Vi köpte denna nyligen via privatannons. Det är en Ford Mondeo 2.0 CLX -97, strax under 12 000 mil. Problemet är med AC. Vi köpte bilen i tisdags (24 juli). Vi testade AC'n i torsdags och då funkade den bra. Det blev snabbt kallt och den verkade fungera fint. Igår fredag däremot, hände ingenting när AC'n slogs på. Lampan på reglaget tändes men det blev ingen temperaturändring.

Jag har ännu inte kollat reläet, ska göra det idag.

Det som gör mig lite nojig är att säljaren var angelägen att vi testade just AC'n medan han var där. Och speciellt orolig blir jag när han pratade om att det finns oärliga säljare som säger "AC finns" men sedan funkar den inte, samt att han sade att det finns temporära fixar som gör att AC'n funkar ett tag men sedan lägger av när kylmediet läcker ut.

Detta kan vara jag som är övernojig. Det kan vara reläet. Det kan vara vi som har sanslös otur och att AC'n lägger av 2 dagar efter köp. Och säljaren gav i övrigt ett mycket bra intryck. Men jag vill ändå fråga: är det något speciellt jag skall kolla efter? Hur kan jag felsöka AC-systemet.

Och om AC-systemet havererat, vad talar vi om för ca-pris på reparation?

/J
Senast redigerat av J-Star (28 juli 2007)

2 600 Inlägg
28 juli 2007
ha du kollat säkringen? kolla även om fläcktarna går vid kylaren du hör även på motorljudet att den slår till när du trycker igång ac om du inte hör något av detta eller ser så kankse det kan vara reläet som ha gått. om inte ja då blir det en slant du får lägga ut för att få den lagad. lycka till smile

gör som jag kör gubba racer=)

8 Inlägg
28 juli 2007
Trådstartare
Det verkar ha löst sig. Var ute och provade AC'n precis nu och det funkade felfritt. Det var tydligen att den var lynnig igår. Tack för svaret ändå Klimpan. smile

/J

2 600 Inlägg
28 juli 2007
vsg=)

gör som jag kör gubba racer=)

Sök