De nya fartkamerorna...

ToXtreme
5 september 2007 · 3 627 Inlägg

SrMount skrev:
Har skickat meddelandet till 4 olika avdelningar på vägverket smile så jag hoppas att någon läser och agerar. Eller åtminstone tänker till lite. Fokus ligger nog fel...

Haxer:
Du har ju rätt i det mesta du säger även om du överdriver lite och jag kan inte svara på varför det inte är regplåt fram på mc, men jag gör mycket för att slippa det då det är förbannat fult i dagens läge som motorcyklar ser ut. Opraktiskt eller ej kan jag inte svara på då jag inte provat.
Nollvisionen är ju ett mål som troligast aldrig blir nått, men som sätts upp för att man ska ha något att kämpa för. Årets delmål var ju 270 och det har redan trasserats.
Vill att det ska hända något som är lite mer revolutionerande än att göra hela Sveriges vägnät till ett enda stort bigbrother-hus.....

Håller med Haxer.. det borde vara regskylt fram på MC.. har det inte varit det en gång i tiden dessutom? MC behöver inte tänka på fartkameror då de inte går att identifiera föraren.. vilket är kasst i mitt tycke! Varför ska MC ha den fördelen?

Och det med att det är förbannat fult, som om det är snyggare på en bil? tongue

Sen det här med de nya fartkamerorna som mäter medelhastigheten.. du snackade om irritation etc., men faktum är att det är en jävligt bra lösning för att sänka hastigheten.. för visst det kanske skapar irritation, men vad ska du göra åt saken? Kör du snabbare pga irritation så får du ju böter.. alltså håller du din hastighet!

Dagens fartkameror är egentligen helt meningslösa, för man bara saktar ner innan den, sen så kör man som en idiot efter den igen fram till nästa fartkamera hmm

Det är mina åsikter!

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
-Bergan-
5 september 2007 · 178 Inlägg

ToXxtreme, frågan är inte varför MC ska ha den fördelen utan varför bilar ska ha den nackdelen. smile

Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!
ToXtreme
5 september 2007 · 3 627 Inlägg

-Bergan- skrev:
ToXxtreme, frågan är inte varför MC ska ha den fördelen utan varför bilar ska ha den nackdelen. smile

Skit samma tongue Släng på nr plåtar på MCs nu.. det är fanimej inte mer än rätt! Tanke på hur hög olycksstatistiken är för MCs så är det ett under att de inte har det än hmm

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
crazy75
5 september 2007 · 190 Inlägg

spelar ingen roll, du kan fortfarande inte identifiera föraren, men du kanske vill ha ägaransvar på fordon oxå?

Det skulla staten älska nämligen, då åker du dit oavsett om du kört eller ej..

There´s a very fine line between a hobby and mental illness
-Jonten- Hopplare
5 september 2007 · 104 Inlägg

Säger bara att om du kör i cicka 285 KM/h så kan de itne registrera dej tongue nej men annars så va det bra skrivet. man får en känsla av att fartkameror sitter på Helt fel ställen!

Lika lyckat som Melle mels comeback
Team-Adolfsson Gödseldräng
5 september 2007 · 4 529 Inlägg

man förstår ju varför vägvärket KANSKE ska avsättas från det som har med bilar att göra
det enda dom skulle få göra var att ta hand om vägarna
skulle ju kanske starttas något nytt eftersom politikerna tyckte att nollvisionen var mest skitsnack och det är det ju me
om det dom säger att kamrorna räddar tusentals liv och så många dom siffrorna är ju bara skitsnack står i varenda tidning och tror nog mer på tidningen än vägverjket i nuläget tappat respekten för den totalt

Phaetoon
5 september 2007 · 8 156 Inlägg

Varför inte införa digitala regskyltar? och digitala körkort som man kopplar till tändningen, så att man måste ha med sig körkortet för att kunna starta/köra bilen?
Om detta sen kopplas till den digitala regskylten (som i så fall skulle fungera som en sändare) så skulle polisen/kamerorna lätt kunna se vem som är förare av fordonet (om nu körkortet inte är stulet)

Kamerorna har inte bidragit till något positivt för miljön. Snarare tvärtom då många gör hastiga inbromsningar och sen accelererar efter kameran.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
alex_side Neerd
5 september 2007 · 1 596 Inlägg

decib3L skrev:
Jaha? Men det är ju redan skitmånga som kör stridsvagn smile

Du själv till exempel big_smile

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH fan börjar nästan gråta.... lol

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
Ramrod
22 oktober 2007 · 674 Inlägg

Lifeabuser skrev:

haxer skrev:
Men även om bilarnas toppfart minskas så kommer folk plocka bort den eller köpa en "snabbare" bil. Tycker inte det är fel på bilarna tycker det är fel på folket och du vill att folket ska bestämma?

Håller med dig om att det är fel på folket, och det är därför jag vill införa ökad kunskap och förståelse hos dem. Dock är ju folk dumma och därför kan det behövs att man sänker topphastighet på bilarna. Visst kommer folk att ta bort strypningarna, men precis som med fartkamerorna så minskar det risken för olyckor för en del människor. Alla bäckar små...dock är inte det main topic.

//E

Jag säger bara RALLY Bklass cert till alla!

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
Ramrod
22 oktober 2007 · 674 Inlägg

Puff2k skrev:

Mäki skrev:
Staten för in en regel att alla ska ha alkolås innan år 2112, tills dess ska alla diken vara förbättrade och det ska finnas vajerräcke och viltstängsel på alla motorvägar.
DET tror jag skulle göra mycket.

Skippa vajerräckena så slipper många mcåkare mista livet, dom e ju fan totalt livsfaliga kommer man förnära ett sådant av någon anledning och fastnar med en fot lr vafan som helst så blir nästa färd i en likpåse. Bättre med dom gamla vanliga broräckena

Jag HATAR!!!!  vajer räcke.. äckel!!  Känne mig helt INLÅST utan möjligheter på en sån väg..  & så ska de bli fler???   MARDRÖM!!! LÄR FOLK ATT KÖRAAAAAAAA!!!!  Rallycert B & fullgas & kontroll litar jag MEEEEEER på!

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
Ramrod
22 oktober 2007 · 674 Inlägg

lonewolf-holm skrev:
JA man kanske kan få dom som åker runt med hagel brakaren å skuter på trafik skyltar å ta å peppra kamerna i stället .... wink

Va fan gör det om vi dör vid väg kanten när vi klantat till det i trafiken eller på ålderdoms hemmet av van vård .... eller en regning dag å blixten slår net i skallen på en .....

Fan börjar bli lack på det jävla storebroder samhället vi lever i snart dax å göra något åt saken istället för att stå med knyten näve i byxan svensson .....

//S

Du fär väl hålla lite i snabbeln så känns den inte så knuten i ficka....     (SKÄMT!)

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
Ramrod
22 oktober 2007 · 674 Inlägg

tkd_rille skrev:

barrre skrev:

SrMount skrev:
Varje sänkning av medelhastigheten med 1 km/tim sparar 25 liv/år.

Effekter på trafiksäkerheten
880 trafiksäkerhetskameror sparar cirka 20 liv/år.
880 trafiksäkerhetskameror sparar 60 svårt skadade/år.
Kamerorna minskar antalet döda med upp till 60 procent på vissa vägsträckor.

Detta tycker jag är spännande att läsa.

880 kameror för 20 liv!
hur många hundra miljoner kostade kamerorna?

vill tilläga en sak på detta då de lät för jävligt av dig.!!
är inte dessa 20 liv värda mycket ?? eller du tycker kamerorna är värda mer ? de räddar ju faktiskt deras liv.
de är småvägarna som är kassa större vägar är oftast bra INTE alla men många vägar.
och visst ska de förbättra vägarna men tror fan inte de hjälper faktiskt. tror de hjälper att ha ännu strängare kontroller för att få ner dödsolyckorna tyvärr..!

Jag ska banne mig ha en hästkraft för varje jäkla kamera!!  big_smile

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
Ramrod
22 oktober 2007 · 674 Inlägg

alex_side skrev:

decib3L skrev:
Jaha? Men det är ju redan skitmånga som kör stridsvagn smile

Du själv till exempel big_smile

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH fan börjar nästan gråta.... lol

Jag med.... Jag vill ju ha en RIKTIG stridsvagn för FAN!!! big_smile

Senast redigerat av Ramrod (22 oktober 2007)

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
kattn
22 oktober 2007 · 130 Inlägg

Lifeabuser skrev:
Alltså..jag är rätt less på dessa patetiska sätt att försöka lyckas med nollvisionen. Nu de nya fartkamerorna. Alltså...är de seriösa. Jag blev så arg att jag skickade detta brev till vägverket. Vad tycker DU??

Brevet:
Hej!

Jag vet inte var jag ska börja eller om det här kommit till rätt person.
Jag har tre olika ämnen som jag skulle vilja framföra mina åsikter inom och allting bottnar i nollvisionen.
1. Fartkameror
2. Körkortsprov
3. Regskylt fram på mc
---------------------------
1. Vad är egentligen tanken bakom de nya kamerorna? Att plocka fartsyndare och få ner medelhastigheten på vägen?
Det kanske är vad som marknadsförs och som många tror att de ska göra. Okej att de kameror som redan är uppe får sitta där de gör. Jag håller med om att många kör för fort på vägarna, och att hastigheten måste ner.
Det kommer aldrig att hända så som bilutvecklingen är idag. Då tror jag hellre på ett förslag där bilarnas toppfart ska begränsas. Det är en annan fråga, bara nämnde det i förbifarten.

Kamerorna som nu är på förslag som mäter medelhastigheten på en bil kommer bara att göra alla bilister ÄNNU mer irriterade och det kommer troligast att leda till fler olyckor än vad kamerorna räddar.
För det är nog inte statistiskt bevisat, men förutom alkohol/droger, tror jag att stress, irritation och okunskap ligger bakom de flesta olyckor i trafiken.
Kamerorna idag bidrar mest till irritation då många i trafiken har bråttom (kommer vi aldrig att komma ifrån). Detta bygger på stress och i ren okunskap kör många för fort då de inte fattar hur lite tid de tjänar på att öka hastigheten de där 5-10km/h som många gör.
Lättaste lösningen på problemet är inte att sätta upp fler kameror. Det kommer bara att öka den allmänna irritationen och folk kommer alltid att hitta på andra sätt att komma runt kamerorna. Redan idag finns det ju gps som visar alla kameror. Det är också ofrånkomligt.

2. Jag har länge funderat på den här pucken och kommit fram till att den  bästa lösningen på problemet – vilken också främjar nollvisionen betydligt bättre än någon annan strategi – är att införa regelbundna körkortsprov på alla som har körkort. Kanske var femte eller vart tionde år ska alla som kör bil åka till vägverket, betala de 7-800 kronorna det kostar (alltså billigare att äga körkort än ett kontokort per år), för att göra sitt förarprov och sen (förhoppningsvis) åka hem glad i hågen.
Självklart är det här ett jätteprojekt i klass med kamerorna. Det går bra. Slopa bara de nya kamerorna och ge människorna kunskap istället för en tredje förälder som skäller på dem och ger ett straff när de gör fel. Det kommer att inneböra massor av jobb på vägverket som förareprövare. Det kommer att dra ner på kvalitén på förarprövarna, men det kommer framförallt att öka chanserna för nollvisionerna och det kommer att göra trafiken mångdubbelt säkrare.
Största problemet med det här projektet kommer inte att vara att få det att gå igenom på en högre nivå som en bra idé. Jag har redan lagt fram många av argumenten för och emot. Det kommer oändliga och jag orkar inte dra allihop. Nej, det största problemet kommer att vara att få acceptans hos bilförarna. De som själva kommer att åka på att lägga en timme var tionde år för att få behålla sitt körkort. Det är för att det kommer att vara så många tusen människor som kommer att bli av med körkortet då de antingen fick körkortet i ett corneflakespaket (låter elakt, men ibland känns det så) eller som har använt sig av ytinlärning när de pluggat för körkortet. Fast om man är tillräckligt påstridig och bara bestämmer att det ska vara så, kommer allmänheten att acceptera det, precis som med allt annat som bara bestäms utan demokrati i utbredning.
Jag skulle kunna spinna på ämnet länge och få många a4:or täckta, men jag tror att den röda tråden gått fram och jag nöjer mig där.

3. Vilket istället leder mig in på den sista punkten som jag mest nämner i förbifarten också. Att sätta regskylt fram på motorcyklar kommer även det att ge samma resultat som fartkamerorna. Och som jag tidigare nämnt blir förarna irriterade, och för den som inte kör mc kanske det är svårt att förstå. Det förstör estetiken! En motorcykel är stor del körning vilket är mycket kul och jag skulle råda alla till att prova på. Vad som inte alla andra förstår är det även en passion att ha sin cykel utsmyckad på eget vis. Det finns väldigt många fler unika motorcyklar än vad det finns bilar vilket bidrar en stor del till arbetet och tiden man lägger ner på att få den att se ut på sitt eget sätt. En registreringsskylt som ska monteras fram där det är ont om plats och där själva utstrålningen av cykeln tar form är rent sabotage. Kanske svårt att förstå om man inte kör, men ville bara påpeka hur jag och många andra motorcykelintresserade känner.


Hoppas jag nått fram till någon och i alla fall fått Er att fundera. Vill verkligen att nollvisionen ska nås då nästa gång kanske är min tur. Vet hur fort det kan då en kompis blev offer för ett okunnig och stressad förare, som svängde in framför honom när han körde motorcykel med mig. Cykeln blev skrot, men tack vare kunskap och medvetande klarade han sig relativt bra. Själv är jag på väg att ta taxilicens om någon vecka och som framtida yrkeschaufför vill jag inget hellre än att alla mina jobbkamrater kan lite mer om spelreglerna där ute.

Tack för att Ni läst ända hit!
MvH//Erik Sjödin

Bra skrivet.... MEN så länge vi har fri vilja och olika personligheter så kommer det alltid att finnas dom som vil gasa lite extra även om det är kameror överallt eller inte. Regskylten går ju att ta bort osv... JAG tror inte att det går att lösa hastighetsproblemet... NÅGONSIN tyvär hmm

Jag vill ha en bil med klös i!
Ramrod
22 oktober 2007 · 674 Inlägg

kattn skrev:

Lifeabuser skrev:
Alltså..jag är rätt less på dessa patetiska sätt att försöka lyckas med nollvisionen. Nu de nya fartkamerorna. Alltså...är de seriösa. Jag blev så arg att jag skickade detta brev till vägverket. Vad tycker DU??

Brevet:
Hej!

Jag vet inte var jag ska börja eller om det här kommit till rätt person.
Jag har tre olika ämnen som jag skulle vilja framföra mina åsikter inom och allting bottnar i nollvisionen.
1. Fartkameror
2. Körkortsprov
3. Regskylt fram på mc
---------------------------
1. Vad är egentligen tanken bakom de nya kamerorna? Att plocka fartsyndare och få ner medelhastigheten på vägen?
Det kanske är vad som marknadsförs och som många tror att de ska göra. Okej att de kameror som redan är uppe får sitta där de gör. Jag håller med om att många kör för fort på vägarna, och att hastigheten måste ner.
Det kommer aldrig att hända så som bilutvecklingen är idag. Då tror jag hellre på ett förslag där bilarnas toppfart ska begränsas. Det är en annan fråga, bara nämnde det i förbifarten.

Kamerorna som nu är på förslag som mäter medelhastigheten på en bil kommer bara att göra alla bilister ÄNNU mer irriterade och det kommer troligast att leda till fler olyckor än vad kamerorna räddar.
För det är nog inte statistiskt bevisat, men förutom alkohol/droger, tror jag att stress, irritation och okunskap ligger bakom de flesta olyckor i trafiken.
Kamerorna idag bidrar mest till irritation då många i trafiken har bråttom (kommer vi aldrig att komma ifrån). Detta bygger på stress och i ren okunskap kör många för fort då de inte fattar hur lite tid de tjänar på att öka hastigheten de där 5-10km/h som många gör.
Lättaste lösningen på problemet är inte att sätta upp fler kameror. Det kommer bara att öka den allmänna irritationen och folk kommer alltid att hitta på andra sätt att komma runt kamerorna. Redan idag finns det ju gps som visar alla kameror. Det är också ofrånkomligt.

2. Jag har länge funderat på den här pucken och kommit fram till att den  bästa lösningen på problemet – vilken också främjar nollvisionen betydligt bättre än någon annan strategi – är att införa regelbundna körkortsprov på alla som har körkort. Kanske var femte eller vart tionde år ska alla som kör bil åka till vägverket, betala de 7-800 kronorna det kostar (alltså billigare att äga körkort än ett kontokort per år), för att göra sitt förarprov och sen (förhoppningsvis) åka hem glad i hågen.
Självklart är det här ett jätteprojekt i klass med kamerorna. Det går bra. Slopa bara de nya kamerorna och ge människorna kunskap istället för en tredje förälder som skäller på dem och ger ett straff när de gör fel. Det kommer att inneböra massor av jobb på vägverket som förareprövare. Det kommer att dra ner på kvalitén på förarprövarna, men det kommer framförallt att öka chanserna för nollvisionerna och det kommer att göra trafiken mångdubbelt säkrare.
Största problemet med det här projektet kommer inte att vara att få det att gå igenom på en högre nivå som en bra idé. Jag har redan lagt fram många av argumenten för och emot. Det kommer oändliga och jag orkar inte dra allihop. Nej, det största problemet kommer att vara att få acceptans hos bilförarna. De som själva kommer att åka på att lägga en timme var tionde år för att få behålla sitt körkort. Det är för att det kommer att vara så många tusen människor som kommer att bli av med körkortet då de antingen fick körkortet i ett corneflakespaket (låter elakt, men ibland känns det så) eller som har använt sig av ytinlärning när de pluggat för körkortet. Fast om man är tillräckligt påstridig och bara bestämmer att det ska vara så, kommer allmänheten att acceptera det, precis som med allt annat som bara bestäms utan demokrati i utbredning.
Jag skulle kunna spinna på ämnet länge och få många a4:or täckta, men jag tror att den röda tråden gått fram och jag nöjer mig där.

3. Vilket istället leder mig in på den sista punkten som jag mest nämner i förbifarten också. Att sätta regskylt fram på motorcyklar kommer även det att ge samma resultat som fartkamerorna. Och som jag tidigare nämnt blir förarna irriterade, och för den som inte kör mc kanske det är svårt att förstå. Det förstör estetiken! En motorcykel är stor del körning vilket är mycket kul och jag skulle råda alla till att prova på. Vad som inte alla andra förstår är det även en passion att ha sin cykel utsmyckad på eget vis. Det finns väldigt många fler unika motorcyklar än vad det finns bilar vilket bidrar en stor del till arbetet och tiden man lägger ner på att få den att se ut på sitt eget sätt. En registreringsskylt som ska monteras fram där det är ont om plats och där själva utstrålningen av cykeln tar form är rent sabotage. Kanske svårt att förstå om man inte kör, men ville bara påpeka hur jag och många andra motorcykelintresserade känner.


Hoppas jag nått fram till någon och i alla fall fått Er att fundera. Vill verkligen att nollvisionen ska nås då nästa gång kanske är min tur. Vet hur fort det kan då en kompis blev offer för ett okunnig och stressad förare, som svängde in framför honom när han körde motorcykel med mig. Cykeln blev skrot, men tack vare kunskap och medvetande klarade han sig relativt bra. Själv är jag på väg att ta taxilicens om någon vecka och som framtida yrkeschaufför vill jag inget hellre än att alla mina jobbkamrater kan lite mer om spelreglerna där ute.

Tack för att Ni läst ända hit!
MvH//Erik Sjödin

Bra skrivet.... MEN så länge vi har fri vilja och olika personligheter så kommer det alltid att finnas dom som vil gasa lite extra även om det är kameror överallt eller inte. Regskylten går ju att ta bort osv... JAG tror inte att det går att lösa hastighetsproblemet... NÅGONSIN tyvär hmm

Det går att lösa, då får man ta bort hela den förbannade bilkulturen som jag älska så  & åka komunalt i datorstyrda spårvagnar..   Sitta på toa & alldrig mer behöva torka sig själv i arslett!    -Som ett viljelöst köttstycke som bara har till uppgift att generera så JÄVLA mycket skattepengar som bara går innan man DÖÖÖÖR!!!    Jag köper en stridsvagn som en riktig man hällre!!

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Mrsky
22 oktober 2007 · 218 Inlägg

Många bra åsikter här som jag läst. Skulle aldrig gå med på att det blev ägaren till fordonet som står för böterna men mc vettefan hur man ska lösa. Samtidigt som man inte vill ta bort möjligheten för folk att köra mc så vill inte jag vara den som orsakar någons död som kommer i 200.

Lätt för er att säga att han får skylla sig själv men jag tror ingen vill vara med om att försöka hålla en söndertrasad förare i liv tills ambulans kommer. för att ni själva inte tittade 4 ggr i backspegeln.

Man gör många antaganden i trafiken. man tittar t ex åt båda håll när man skall korsa en väg. Men är det precis vid en kurva krön eller på annat skymt område så har du inte en chans att göra något om en hojåkare kommer i 200.

Sen finns det dom som kommer att säga att smäller du med en bil som kommer i 150 så är det lika illa då kraften är mycket större. Men hur som helst så kommer man inte ifrån att en mc förare är helt oskyddad.

Förlorade min bästa vän i en singelolycka för 2 år sedan och det går inte en dag utan att man snabbt reflekterar över vad som hände. visst han var gasglad och körde ANTAGLIGEN för fort. men hadde vägverkets förbannat dumma räcke inte börjat efter att kurvan själv börjat hadde han antagligen aldrig omkommit.

Samtidigt som det krävs en förändring i hur folk kör kan jag till väldigt stor del hålla med om att säkerheten ligger inte i att folk kör 90km/h exakt på 90 väg där kamerorna är uppsatta utan om kunskap men också bättre vägar. Finns juh otaliga vägar som borde stängas omedelbart för att dom är rent av livsfarliga. vägverket sparar in på att lägga så lite asfall som möjligt och av billigaste sort, well dom luckor som inte anses vara tillräckligt farliga kan mycket väl vara en dödsfälla 3 månader senare.

Sen att kamerorna säkert räddar ett par liv det motsätter jag mig inte, men hur hadde det sätt ut om dom pengarna som dom kameror som finns idag hadde gått till ny asfalt, nya räcken och liknande. tror bra många mer liv hade sparats och därmed också pengar vilket hadde gjort att gemene man kanske fått den extra kronan över för att köpa en ny bil...som är säkrare...

Slutsats: Om vv och regeringen prioriterar på rätt saker så kommer det att sätta igång ekorrhjulet av sig själv och helt plötsligt kan vi se fler som dör i misshandelsfall istället för dom få som faktiskt dör på vägarna jämfört med många andra länder.

Projekt: SKYLINE - THE WHITE DOPE
Nissan Skyline R33 GTS25T "The White Dope" (1995)
Pikey
22 oktober 2007 · 2 283 Inlägg

Mrsky; Beklagar det som hänt och håller med dig till punkt och pricka på att de inte fixaar sakerna i tid förrän det händer något, om de ens gör det då.

Minns när jag körde på en väg lite utanför en by och man ser en håla på cirka 20-30cm fyfan och köra ner där, då är hela bilen kass och den var kanske 2-3dm i radie :S

R.I.P. Michael Jackson!
blacken
22 oktober 2007 ·

Lifeabuser skrev:

haxer skrev:
Men även om bilarnas toppfart minskas så kommer folk plocka bort den eller köpa en "snabbare" bil. Tycker inte det är fel på bilarna tycker det är fel på folket och du vill att folket ska bestämma?

Håller med dig om att det är fel på folket, och det är därför jag vill införa ökad kunskap och förståelse hos dem. Dock är ju folk dumma och därför kan det behövs att man sänker topphastighet på bilarna. Visst kommer folk att ta bort strypningarna, men precis som med fartkamerorna så minskar det risken för olyckor för en del människor. Alla bäckar små...dock är inte det main topic.

//E

Det är inte kunskap, fartkameror eller upprepade uppkörningar som fungerar som ett "botemedel". För oavsett hur många gånger man ska avlägga ett förarprov eller blir "upplyst" så kommer ändå dumskallen att finnas kvar i trafiken det är inte ens skicklighet att framföra ett fordon som är det viktigaste utan ens attityd är mer avgörande.

Froops
22 oktober 2007 · 150 Inlägg

barrre skrev:

SrMount skrev:
Varje sänkning av medelhastigheten med 1 km/tim sparar 25 liv/år.

Effekter på trafiksäkerheten
880 trafiksäkerhetskameror sparar cirka 20 liv/år.
880 trafiksäkerhetskameror sparar 60 svårt skadade/år.
Kamerorna minskar antalet döda med upp till 60 procent på vissa vägsträckor.

Detta tycker jag är spännande att läsa.

880 kameror för 20 liv!
hur många hundra miljoner kostade kamerorna?

Från vägverkets hemsida:
"Under årets första sex månader har enligt preliminära uppgifter 208 personer dödats i vägtrafiken.  Under samma tidsperiod förra året hade 196 personer omkommit och medeltalet för de senaste fem åren är 225.  Jämfört med förra året kan noteras att färre omkommit bland bilpassagerare (26 mot 40), men fler bland bilförare (105 mot 95). Fler oskyddade trafikanter har omkommit, cyklister (15 mot 9), mopedister* (7 mot 3), motorcyklister* (27 mot 24) samt gående (25 mot 21). Total har 74 oskyddade trafikanter omkommit första halvåret jämfört med 57 motsvarande period 2006."


35% är alltså oskyddade trafikanter som kunde skyddats bättre istället för att fokusera på hastigheten.
Hittade mer statistik på vv.se för att få fram hur många olyckor man kan skylla på hög hastighet, det visar sig att dom flesta dödsolyckor sker i hastigheter som är 90km/h eller MINDRE. Hälften av olyckorna är singel eller mötesolyckor.  Alltså hade det lönat sig att satsa på dom okyddade trafikanterna istället för dom som kör 90+km/h.
Siffror om att spara 20 liv per år och att medelhastigheten med 1 km/tim sparar 25 liv/år låter helt taget ur luften! Vad baseras den statistiken på?

Tänk om dom satsat dessa flera hundra miljoner på att göra vägar säkrare för oskyddade trafikanter, bygga cykel/gångbanor, bygga mitträcken, fälla träd vid sidan av vägen, bredda farliga vägar, diken och liknande.

Hur många liv tror ni hade sparats då?
Betydligt fler än 20 tror jag!


Jag tycker att det är ett sånt himla fokus på hastigheten! Tänk om dom gjorde vägarna lite mer "idiot-säkra" istället. Det hade antagligen funkat bättre än att övervaka dom som följer trafikrytmen eller inte vill ligga bakom svensson som ligger i 75-80 på 90 vägen.

Att göra vägar säkrare och bättre hade antagligen fått ett helt annat bemötande från allmänheten dessutom.
Men snart sitter det väl GPS sändare, Videoövervakning av föraren samt en polis på passagerarsätet som stirrar stint på hastighetsmätaren och kameror på varenda lyktstolpe!

jaja, nu spårade jag ur på slutet. Men ta gärna med mitt argument om "880 kameror vs Göra vägar säkrare" i ditt nästa mail till VV wink

Håller helt och hållet med . ^.^ Bra skrivet . smile

JPalm
23 oktober 2007 · 338 Inlägg

loffe007 skrev:

firefreak skrev:
Regskylt fram på MC är väl lika självklart som för bil?

En skylt fram förstör minst lika mycket på en bil som på MC, helst hade jag skippat dom helt. Men är det krav på bil så ska det vara krav på MC tycker jag.

Att säga att det finns fler personliga mc än bilar vet jag inte riktigt om jag tror på...

förstör mer på mc. ta enbild framifrån på en mc och bild framifrån på en bil. hmm vilken har större yta? vilken har luftitag och ruta och belysning så att det inte rymms en skylt?


Nollvisionen handlar väl inte om olyckorna, olyckor händer men frågan är hur det går för dom som är med i olyckorna? bättre diken, ta bort träd som står föra nära vägen. nollvisionen kommer vi aldrig uppnå försen det blir lag på alkolås, tyvärr sätter EUs fina regler stopp för detta. Men tänk vad enkelt om staten bjöd på gratis alkolås till alla som vill samt krav för dom som dömts för rattfylla att införskaffa. Det är en vettig lösning, dyr men vettig. Kamerorna tvivlar jag på ens gör nånting åt olyckorna, olyckor händer och folk dör. Kameror kommer då inte göra så att hastigheten sänks allt för mycket, dom irriterar bara folk. Plåtlådor inger ingen respekt. Lägg ner kamera projektet och anställ fler trafikpoliser som gör radar och fylle kontroller, det är dom iaf jag är rädd för. Den största anledning till olyckor på våra vägar är folket. Bättre utbildning och från grundskolan ska det präntas in i huvvet allt som är viktigt med trafiken.

"På 1960-talet var Sverige världsbäst på trafiksäkerhet, och det var när vi fortfarande hade fri fart på landsväg." - Robert collin



Men jag tycker det är kul att se att det finns nån som bryr sig och orkar sätta sig ned och skriva ett seriööst brev till dessa byråkrater. Tyvärr skulle jag tro att det är inte kommer påverka nånting överhuvvetaget.

Fartkameror gör nytta mot olyckor. Har en sträcka mellan söderhamn ich Hudiksvall där det var i snitt en döds olycka om året tills det kom upp några kameror där så folk slutade köra om där det var rent utav livs farligt. Så på vissa ställen räddar dom liv. men när dom sitter på en tok lång raksträcka där man har hur bra sikt som hällst så är det mest irreterande.

skylt på mc tkr jag att det ska vara samma krav som på en bil. Okej att dom kanske förstör en hel del men det får bli rimliga krav på hur stor den ska vara och hur den ska sitta. FInns lämpliga klister märken som används på skotrar som klistras på rutan. inte helt snyggt men det får man väll finna sig i. Då täcker den ingen belöysning eller luft intag. Lag på skyltar på mc !

Nissan 200sx S13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang