4344
Sök

När ska man byta kolfilter

4 586 Inlägg
5 augusti 2007
Trådstartare
har ett kolfilter på min bil undrar när man ska byta det finns inte med på någon sevice har suttit på min bil i snart 10 år

bilen är en golf iv gti men sitter säkert på fler bilar
Senast redigerat av jorre83 (5 augusti 2007)

2 982 Inlägg
5 augusti 2007
j har för mig att kolfilter aldrig skall bytas??
ska endast rengöras?

rätta mig om ja har fel...

4 586 Inlägg
5 augusti 2007
Trådstartare
Residence skrev:
j har för mig att kolfilter aldrig skall bytas??
ska endast rengöras?

rätta mig om ja har fel...

okey vet inte ifall du har fel eller rätt

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
5 augusti 2007
tänker du på en rund plastburk nånstans i motorrum/hjulhus med två slangar till?

då är det säkert kolkanistern och den sitter där för att ta upp bensinångor istället för att släppa ut dom direkt i luften..

4 586 Inlägg
5 augusti 2007
Trådstartare
g-man skrev:
tänker du på en rund plastburk nånstans i motorrum/hjulhus med två slangar till?

då är det säkert kolkanistern och den sitter där för att ta upp bensinångor istället för att släppa ut dom direkt i luften..

nja inte rund men den sitter i motorutrymmet

761 Inlägg
5 augusti 2007
Ska bytas enligt servicebok, men ofta handlar det då om minst 15.000 mil och hur många servar sina bilar på verkstad vid så många mil?? Har ingen betydelse alls för effekt eller så. Ett kolfilter kan heller aldrig tvättas, då kolen tar upp gaserna och sen är den förbrukad. Precis som ett vanligt kolfilter till en andningsmask. jag har aldrig bytt det, och känner ingen som har det heller..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

4 586 Inlägg
5 augusti 2007
Trådstartare
ska även se över vevhusventilationen kanske öven byta det filtret då jag kört snart 18.000 mil med bilen. en fråga till är det bra med ett extra filter till vevhuset? nu går det genom luftmassemätaren å den vägen

761 Inlägg
5 augusti 2007
Org. konstruktionen är väl inte direkt känd för att krångla.. Så varför plocka med det?? Se bara till att det är rent vid ev. oljefällor och att alla rör kan släppa igenom luft och inte är igentäppta.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

4 586 Inlägg
5 augusti 2007
Trådstartare
Markus_MR2 skrev:
Org. konstruktionen är väl inte direkt känd för att krångla.. Så varför plocka med det?? Se bara till att det är rent vid ev. oljefällor och att alla rör kan släppa igenom luft och inte är igentäppta.

jag tänke plocka med det i vintern samt köra invändig motortvätt vid nästa oljebyte. ifall inte alla viste det så har 1.8t motorn nästan för små oljekanaler som lätt kan skapa dårligt smörjning ifall man slarvar med oljebytena

Sök