vilken bil håller och är mest lättrimmad?

Rinnegan Malleus Malificarum
15 februari 2008 · 2 401 Inlägg

camaro67 skrev:
Kollade filmen nu. Men den är inte i princip standard. Det är så extremt så du kan inte tänka dig. Jag håller med om att de är en ball och jävligt bra motor men inte så bra som du försöker få de till

Den är egentligen inte så extrem som du tror att den är. Allting hänger på Turbon och hur bra hållbarhet det är på delarna.

Utan turbon så laddar den bara runt 800 - 900 hästar tops. Men en T91 turbo ger fan bra med boost.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
camaro67 Meister
15 februari 2008 · 6 763 Inlägg

Siarnaq skrev:

camaro67 skrev:
Kollade filmen nu. Men den är inte i princip standard. Det är så extremt så du kan inte tänka dig. Jag håller med om att de är en ball och jävligt bra motor men inte så bra som du försöker få de till

Den är egentligen inte så extrem som du tror att den är. Allting hänger på Turbon och hur bra hållbarhet det är på delarna.

Utan turbon så laddar den bara runt 800 - 900 hästar tops. Men en T91 turbo ger fan bra med boost.

De blir ju svårt att få de mycke hållbarare än så. Så de är jävligt extremt.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Fredrik-79
15 februari 2008 · 2 164 Inlägg

camaro67 skrev:

Siarnaq skrev:

camaro67 skrev:
Kollade filmen nu. Men den är inte i princip standard. Det är så extremt så du kan inte tänka dig. Jag håller med om att de är en ball och jävligt bra motor men inte så bra som du försöker få de till

Den är egentligen inte så extrem som du tror att den är. Allting hänger på Turbon och hur bra hållbarhet det är på delarna.

Utan turbon så laddar den bara runt 800 - 900 hästar tops. Men en T91 turbo ger fan bra med boost.

De blir ju svårt att få de mycke hållbarare än så. Så de är jävligt extremt.

Skulle gärna vilja se en supra med 2000hk som inte är extrem.
För att få dom effekterna krävs en del jobb med en motor och då även en supra motor.
För billiga pengar får man ALDRIG ut så mycket effekt.
Att blocket klarar de betyder bara att de är en stabil grund men extremt är de.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Redsmoke wescrape
15 februari 2008 · 65 Inlägg

Siarnaq skrev:

Izual skrev:

Siarnaq skrev:

2JZ GTE motorn håller för 1100 hästar utan att byta interna komponenter så som kolvar och dylikt.

Chippning, större spridare, nytt insug, avgassystem så har du 510 - 520 hästar i en sådan.

Finns folk som laddar 2300 hästar i såna och dom håller sjukt länge. Längre än någon annan motor i princip.

Så en MKIV Supra är utan tvekan bäst.

Vaknade du sedan?
För det första så chippar man inte en supra den mappas.
För det andra så får du inte ut den effekten med originalturbosen
För det tredje så är det verkligen dags att börja se över de interna delarna runt 700 häst.

Finns 1000 hästars Supror utan turbo också. Yay for logic.

Ja, jag skulle då inte våga ladda över 1000 hästar med orginal interna delar, men det är möjligt. Vilket säger mer än dom flesta motorer. Har du sett en Cheva 350 med orginal interna delar som laddar 1000 hästar t.ex?

Märkte just att jag skrev fel. Men, hacka in i datorn, och man vet vad man gör så har man ett par extra 35 - 50 hästar bara där. Samma med RB26DETT.

Camaro67, bara för att det låter orimligt betyder inte att det är omöjligt. 8000 hästar ur en stötstångs motor låter även omöjligt men kolla på Top Fuels. Må vara extrema men 8000 hästar och nog med kraft att skicka en kolv runt jorden 3 varv är inte illa.

Woooooooooooow 1000hk utan turbo ur en 3l sexa med orginala interna delar.. lyssna på hur det låter. orimligt. visst jag trimmar inte supror kan 0 om den motorn. men det är orimligt bara.

Formula
16 februari 2008 · 398 Inlägg

Ojojoj! Vet knappt var jag skall börja!
Supramotorerna är helt klart bra motorer, det säger jag inget om. MEN det är ju bara löjligt det som påstås i denna tråden!

OM ni någon gång försöker trimma en motor själva och hoppas på att få köra snabbt kommer ni upptäcka att det inte är så enkelts som det ser ut i Need for Speed Underground!

Alla som har körkort och äger en bil, OCH dessutom trimmat den till den graden att man kör 9-10sek vet hur j-vla mycket pengar man plöjer ner i bilen! Och bilen är långt ifrån "standard"!



Här är en spec från Deamon´s (http://www.garaget.org/?car=11709) Supra med 840hk.

Engine:
*Brand new engine
*ARP head bolts
*ARP main bearing bolts
*HKS Racing head gasket
*Boost Logic 4" stainless steel polished downpipe and midpipe
*Boost Logic Complete Fuel system using braided lines, blue/red aeroquip fittings
*HKS Fuel rail
*GReddy 850cc injectors
*Dual Walbro fuel pumps
*Boost Logic full Turbo Kit with the new whistling antisurge turbo
*HKS Racing GT Type II 60mm open wastegate (incredible sound!)
*HKS Racing Type II BOV w/aluminum flange welded to lower hard pipe on the right sides of the FMIC
*Jet Hot 2000F Black Ceramic Coatings for turbo exhaust housing and manifold
*TIAL "Godzilla" BOV w/aluminum flange welded to lower hard pipe on the left side of the FMIC
*GReddy 3 Row Front Mount Intercooler with chromed intercooler pipes
*GReddy radiator pipe kit with bung for water temp (chromed of course)
*HKS EVC 5 Electronic boost controller with extra LCD screen
*HKS 4" Titanium Exhaust
*AEM Engine Managment System ECU
*FJO ProKit Wideband O2 with AFR Display in realtime
*Powerhouse Racing Radiator Plate (chromed)
*HKS DLI Twin Power Ignition Amplifier
*Cusco Oil Catch Tank with steel braided hoses (chromed)
*PHR EGR Block Off Plates
*HKS adjustable Cam Gears
*Blitz 1.3 bar radiator cap
*TRD aluminum Oil Cap
*Handmade aluminum spark plug cover, chromed of course
*NGK Racing spark plugs
*Chromed valve covers. radiator pipes, hardpipes, IC pipes, intake pipe
*Chromed intake manifold and throttle body
*Blitz SUS stainless steel air intake filter plus an extra brand new K&N 9" filter
*Hose Tech Flo Blue silicone hose kit all over the engine bay
*Steel braided oil lines for turbo and catch tank
*Mobil 1 15/50W Racing fully synthetic oil
*All tuning and work is 100& performed by professional tuner and mechanic shops



Känns som detta har kostat endel? Visst är det lite bling-bling också... Men detta är ju "standard" Supra, eller?

Jag vet inte vad denna bil har presterat för tid på strippen. Jag tog bara den här bilen för att ha en välkänt exempel som t.o.m. finns här på garaget.org.

Vill slutligen påpeka att jag inte har något emot Supran i exemplet eller Supror i allmänhet. Vill bara förklara lite mer ingående vad jag menade.

Mvh Niklas

Senast redigerat av Formula (16 februari 2008)

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Xuri One Man Clan
16 februari 2008 · 4 287 Inlägg

Redsmoke skrev:

Siarnaq skrev:

Izual skrev:

Vaknade du sedan?
För det första så chippar man inte en supra den mappas.
För det andra så får du inte ut den effekten med originalturbosen
För det tredje så är det verkligen dags att börja se över de interna delarna runt 700 häst.

Finns 1000 hästars Supror utan turbo också. Yay for logic.

Ja, jag skulle då inte våga ladda över 1000 hästar med orginal interna delar, men det är möjligt. Vilket säger mer än dom flesta motorer. Har du sett en Cheva 350 med orginal interna delar som laddar 1000 hästar t.ex?

Märkte just att jag skrev fel. Men, hacka in i datorn, och man vet vad man gör så har man ett par extra 35 - 50 hästar bara där. Samma med RB26DETT.

Camaro67, bara för att det låter orimligt betyder inte att det är omöjligt. 8000 hästar ur en stötstångs motor låter även omöjligt men kolla på Top Fuels. Må vara extrema men 8000 hästar och nog med kraft att skicka en kolv runt jorden 3 varv är inte illa.

Woooooooooooow 1000hk utan turbo ur en 3l sexa med orginala interna delar.. lyssna på hur det låter. orimligt. visst jag trimmar inte supror kan 0 om den motorn. men det är orimligt bara.

Hahaha trodde inte aprilskämten kom så här tidigt.... Har varit och kört superstage ett par gånger och ena gången var de med 2 stycken småvässade supror+en Mr2....den värsta av dom 2 hade väl lite mer än 400 hk kanske och inte för å prata illa om toyota....men båda dessa bilarna kokade av körningen där uppe och den ena av dom bankade vevlager när de skulle köras därifrån.....Den 3dje toyotan var en mr2 turbo som vart lite vässad har sett den utanför samma bilfirma ståendes i ca 2 månader nu för lagerna sa upp sig i den... Vet inte men vi var 13 andra bilar och inga av dessa hade problem så att snacka om toyor som man inte byter några delar på och plockar den effekten... nja

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Kornz Solfilmsmontör
16 februari 2008 · 947 Inlägg

Många kör på mycket hästar med orginal botten i suprorna. Men 4 siffrig effekt med orginal botten låter orimligt. De som tror att de är billigt o trimma bör tänka om. Grannen håller på med att bygga en supra han har inte öppnat motorn utan kör på orginal botten del. Han har lagt ca. 100.000:- på kring utrustning så som grenrör, insug, turbo, spridare, sprut mm. Och han räknar att kanske kunna köra 600-700hk. Men de flesta supror har inte ens ett roligt register. Eftersom de slänger på stora lastbils aggregat som har max ladd strax innan du ska peta i nästa växel vilket inte är rimligt om man vill ha en bus bil.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Toffe10 Lastbils Mekaniker
16 februari 2008 · 357 Inlägg

Hå hå....Man ska ha en bra maskin från början om man ska börja skruva till dom där hästarna för int en chans att man kan köra 1600 hästar på en gammal motor som redan ha kjörts 10 år utan att man renoverar den för att de ska hålla o de gjäller vad för maskin man än har o hur slitstark den är...o om man renoverar en maskin så kan man lika gärna lägga ut lite pengar till på grejer man vet att håller istället för att utmana ödet o hoppas på att det håller...

jimmyh
16 februari 2008 · 63 Inlägg

audi 200 20v turbo odödlig!!!!
500hk utan problem kolla alla normän!!
general lee audi 80 kolla den på youtube.....smilesmilesmilesmilesmilesmilesmilesmile

Audi S4 (1994)
BMW 535 turbo "Min m5a" (1988)
Super_Micke Bildrulle
16 februari 2008 · 499 Inlägg

Nåja, faktum kvarstår att en Supra MKIV är en rejält bra grund att trimma på utan för mycket besvär.

Angående pengar, kan man tillverka saker själv så blir det inte så fasligt dyrt, kolla bara björcks supra (finns inte här på garaget vad jag vet, men på z).

Och hans bil är rätt ruggig...

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
Rdx
16 februari 2008 · 113 Inlägg

Frågan är va du ska ha bilen till!

En dragrace bil som gör sig bra på strippen?
En banbil?
En glidarbil som går fort som attans på autoban?

Imprezan hade jag nog inte gett mig in på då dom är så pass dyra att trimma samt relativt klena orginal.
Har själv en R32 GT-R på 450hk så det kan jag ju varmt rekommendera som en Banbil eller Autoban räser. Kostar inte mycket att få upp den runt 380-400hk! Avgas, filter samt laddtrycksstyrning!
40.000:- till så har du en relativt skottsäker motor på 550-600hk!


Evon är väldigt rolig busbil som går som in åt helvete under 150km/h, finns inget som tar evon vid rödlyset. Men där får man bara prestanda och inge mer, komfort och bränsleförbrukningen är löjlig. Plastig och varvar väldigt högt, 4000rpm vid 120km/h. 1.5l/milen har jag aldrig kommit under med steg 1 trim!

Supran är ju helt klart en Autoban räser och vilken bil! Som ni beskriver så håller den för väldigt mycket trimm även om man behöver byta till Singelturbo om man ska gå högre än BPU(?). Detta gör man för att bli av med den sekvensiella laddningen Supran har. Supran har ju en mindre turbo och en större som laddar sekvensiellt. Den lill apå lägre varv och den stora på högre. Denna variant blir ganska dyr och koplicerad att köra med vid högre effektuttag. Så över BPU får man nog räkna med att läggaut en del pengar.
Sedan är ju supra också den dyrare av alternativen jag rabblat upp. Den väger ju väldigt mycket så det krävs ju 400hk för att den skall röra på sig, orginal är den inte mycket att skryta med!

Senast redigerat av Rdx (16 februari 2008)

- Projekt Skyline R32 GT-R: http://www.skyline.se/forum/viewtopic.p … mp;t=13825
- HenrikssonMedia galleri: http://www.henrikssonmedia.se/
E30Tompa Rörpulare
16 februari 2008 · 1 453 Inlägg

Anågende supra motorerna så har ju den en viss andledning till att de näms endel i denna tråd! iom att den i flera tidningar och program just blivit utsedd till världens i mest särklassade trimvänliga och hållbara motor! Inte ofta man hört talas om en supra som gått på vevlageras direkt smile och en bup supra får väl över 400hk inte sant?

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang