3643
Sök

Statoils tork på biltvätten slet nästan av min vinge

831 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
Borde finnas fler av dig som påpekar detta för kunden. Där jag var var det bara tuggummituggande ungdomar och tanter som bara kunde göra korv.

kevlar_soul skrev:
Hej!

Det där är jätte svårt. Jag själv jobbar på en bensinstation och bilintresserad som jag är så brukar jag alltid ha lite extra koll på "finbilar" som skall tvättas och upplyser ägaren om att man tar en risk om man tvättar en bil med till exempel kjolpaket och vinge. Vi har faktiskt en skylt där vi ber folk med extra utrustade bilar ta kontakt med oss före tvätt.

Faktum är att en biltvätt inte kan vara lika finkänslig som mänskliga händer. Tvätten läser av bilens skarpaste kanter och i och med att det blir ett gap mellan vinge och kaross (svårt att förklara) så blir det svårt för tvätten att känna av detta.

Därför rekommenderar jag och många andra att alltid tvätta era finbilar för hand, tyvärr.. För så långt har man ännu inte kommit i utvecklingen, trots att många stationer vill tro det..

Angående repor av tvättmaskiner så för man alltid en mycket seriös diskussion och stationen skall ersätta i de fall som faktiskt beror på tvätten.
Senast redigerat av CrilleD (8 augusti 2007)

831 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
Jo dessvärre. Jag har alltid handtvättat bilen annars i min ägo, surt sa räven!

henkebenke skrev:
Så kan det gå när man är lat och inte handtvättar bilen wink

Skämt å sido, jag tror det kan vara svårt att få någon ersättning. Jag menar, tror man inte att dedär snurrande rasparna inte skall ge repor etc kanske kan inte ska tvätta bilen alls.

OEM <3
6 957 Inlägg
8 augusti 2007
Min farbror (Jobbar som resande) hade precis plockat ut sin nya fina
Passat Kombi TDI Mörkgrön, extrautrustad med skitmkt roliga prylar, utvändigt var den
orginal.
Bilen hade blivit lite skitig när mätarn slog om till ca25 mil...så han skulle rulla in
den i en tvättmaskin på Preem, eftersom han tvättar gratis sket han att handtvätta.

Han rullar in bilen, går ur, portarna stängs...10min senare går han dit, glad att bilen e ren.
MEN...då fick han se alla dessa repor över hela bilen...när tvätten gick igång
så gick inte vattnet igång hmm

Kul....

Hoppas att du får ersättning, hade ja haft en mack så hade ja pröjsat direkt!

OEM <3

5 198 Inlägg
8 augusti 2007
Ford_Tradegy skrev:
maniac2 skrev:
Folk som tvättar bilen i automat tvättar är oftast lite egna;)

Du förstår väl att du kallar större delen av landets befolkning "lite egna"..

Sen håller jag med om att man BÖR kolla på de YTTERST tydliga skyltar som oftast sitter utanför aut. tvättarna..  roll

Då måste ju folk läsa och det är dom för lata för,,,,

831 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
Det handlar inte alltid om att vara lata utan stressade i vårt samhälle.

gamlingen skrev:
Ford_Tradegy skrev:
maniac2 skrev:
Folk som tvättar bilen i automat tvättar är oftast lite egna;)

Du förstår väl att du kallar större delen av landets befolkning "lite egna"..

Sen håller jag med om att man BÖR kolla på de YTTERST tydliga skyltar som oftast sitter utanför aut. tvättarna..  roll

Då måste ju folk läsa och det är dom för lata för,,,,

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 augusti 2007
Som ja ser det så är det ditt eget problem du som tog risken. Själv skulle ja aldrig köra nån egendom i en maskintvätt. Tråkigt de som hände men inte deras fel att du använde tvätten. Klart du kan säga till o försöker få ersättning se vad dom säger. men tycker ändå fele är mer ditt än deras.

Bmw osv..

831 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
Var förbi och granskade tvätthallen idag noga för att se om det satt några skyltar i anslutning till tvätten. Det enda jag kunde hitta var "OBS! Se till så att vindavvisare, antenn och backspeglar sitter ordentligt fast innan du åker in i tvätten! Välkommen in"

Stod inte ett skit mer.

Proljece?
1 464 Inlägg
9 augusti 2007
nee men tänk själv lite för jävelen!!

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

11 Inlägg
9 augusti 2007
Och vad är en vinge då om inte en avancerad vindavvisare.

Jack O'Neill: I'm telling you, Teal'c. If we don't find a way out of this soon, I'm gonna' lose it.
[Teal'c does not understand and just stares at O'Neill]
Jack O'Neill: "Lose it." It means, "Go crazy." "Nuts." "Insane." "Bonzo." "No longer in possession of one's faculties." "Three fries short of a Happy Meal." "Wacko."

831 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
M3Carbon : Ja men nu stod det inte, "ha inte vindavisare" utan se till så den sitter fast ordentligt, vilket den gjorde. Sen har jag aldrig skrivit att en vinge inte skulle vara en vindavvisare.
Senast redigerat av CrilleD (9 augusti 2007)

Proljece?
1 464 Inlägg
9 augusti 2007
CrilleD skrev:
M3Carbon : Ja men nu stod det inte, "ha inte vindavisare" utan se till så den sitter fast ordentligt, vilket den gjorde. Sen har jag aldrig skrivit att en vinge inte skulle vara en vindavvisare.

Men om den nu trillade av satt den väl ffs inte fast ordentligt? roll

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

11 Inlägg
9 augusti 2007
Äsch inge bråk  nu smile
Jag gissar att Du är bilintresserad eftersom du håller till på detta forum. Ta det som en läxa och försök får ut så mycket som möjligt av Statoil. Bilar skall tvättas för hand. Det är enda sättet att effektivt få bort smuts utan att förstöra lacken så mycket.

Hoppas att det ordnar sig för Dig.

/P

Jack O'Neill: I'm telling you, Teal'c. If we don't find a way out of this soon, I'm gonna' lose it.
[Teal'c does not understand and just stares at O'Neill]
Jack O'Neill: "Lose it." It means, "Go crazy." "Nuts." "Insane." "Bonzo." "No longer in possession of one's faculties." "Three fries short of a Happy Meal." "Wacko."

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
9 augusti 2007
haxer skrev:
CrilleD skrev:

vart inte vingen bara repig? den trillade väll inte av som jag fattade det??

dock så var det några dagar sen jag läste första inlägget i tråden så jag kan ha fel smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

831 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
Nej vingen ramlade inte av utan blev som sagt bara repig. Det är vad andra folk här i tråden verkar vilja få det till. Somliga användare och dess inlägg är inte ens värda att kommentera eller svara på. Har inte orken att vara lika spydig själv eftersom jag själv inte är funtad så.

_Glenne_ skrev:
haxer skrev:
CrilleD skrev:

vart inte vingen bara repig? den trillade väll inte av som jag fattade det??

dock så var det några dagar sen jag läste första inlägget i tråden så jag kan ha fel smile

5 198 Inlägg
9 augusti 2007
All tvätt sker på egen risk ? eller ?

831 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
Ja som allt annat i livet.

gamlingen skrev:
All tvätt sker på egen risk ? eller ?
Senast redigerat av CrilleD (9 augusti 2007)

Bobo
10 augusti 2007
Har du ingen bild på skadan som du kan visa upp? har du pratat med macken nu?

Bilägare
60 Inlägg
10 augusti 2007
Tyvärr så får jag hålla med FireTraXX.. får skylla dig själv... biltvätten är gjord för att tvätta en bil original, så alla vingar, kjolar scoop och dylikt får ta stryk om man kör in den där...

Life's a bitch that complains about your socks...

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
10 augusti 2007
Fick tank luckan bortsliten samt upp tryckt på hela bak flygeln på bilen å
statoil stog för skadan ... pröjsa självrisken ..... fick hela bak flygeln lackad samt
ny tanklucka skulle ha gått på ca;10 loppor å slapp tynga ens egen försäkring.

http://www.garaget.org/gallery/archive/10774/12631/10774-109772.jpg

men vist om man har ett fordon som ej har ursprungliga bilformen så skall man
nog se upp å ta å tvätta förhand ..... gör det numera ..... det själv.

//S
Senast redigerat av lonewolf-holm (10 augusti 2007)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

Bobo
10 augusti 2007
Tycker endå vingen ser ganska oskyldig ut, har inte vissa pegga modeller nästan en sådan som orginal, hade jag haft den bilen skulle inte jag förvänta mig att den vingen skulle bli repad, men jag handtvättar alltid mina bilar och har inga direkta erfarenheter av snabbtvättar, men någon form at ersättning borde endå vara på plats tycker jag.

Sök