Hur mycket klarar växellådan i en Saab 9000 2,3t, 2,3T och Aero?

R1kard V-Power
10 augusti 2007 · 1 186 Inlägg

Hejsan!

Jag går i tankarna om att köpa en Saab 9000 (94-98) 2,3t, 2,3T eller Aero. Om jag köper den har jag tänkt trimma den. Jag har hittat några bra paket hos Maptun. Men jag har hört att man kan få lite problem med växellådan i Saabar så jag undrar hur mycket dem klarar? Eftersom det är en 2,3 så blir det mycket Nm av det hela och det är väl det som påfrestar växellådan mycket.
Paketen jag har funderat på är dem här:

Saab 9000 2,3t (170Hk) 95-98 - Maptun steg 4 295Hk 450Nm

Saab 9000 2,3T (200Hk) 94-98 - Maptun steg 4 295Hk 450Nm

Saab 9000 Aero (225Hk) 94-98 - Maptun steg 3 290Hk 440Nm

Jag borde väl byta kopplingen vid alla tre alternativen eller? Men kan det bli några problem med växellådan? Skulle vara bra om någon vet vad dem klarar i Hk och Nm. Sen vill jag gärna ha lite allmänna synpunkter om mina alternativ, tex. finns det något annat som eventuellt kan gå isönder vid trimning?

Jag retar mig lite på att det nästan bara finns Aero med över 20 000 mil på mätaren till salu tongue Jag skulle helst vilja komma under i alla fall 15 000 mil med dem verkar vara väldigt få tyvärr. Hur är det igentligen med trim till en bil som har gått över 20 000 mil, jag vet att det är väldigt olika beroende på servicar och sådant men om man säger rent allmännt?

Väldigt tacksam för svar/ Rikard

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
R1kard V-Power
10 augusti 2007 · 1 186 Inlägg

Jag ber om ursäkt, det kom kanske i lite fel avdelning eftersom det handlar mest om växellådan.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Markus_MR2
10 augusti 2007 · 761 Inlägg

En dåligt skött 15000 mils motor kan vara avsevärt sämre än en bra skött 25000 mils motor. Sen brukar B234:or hålla väldans bra också, men som vanligt gäller det att kolla så den är frisk. Ang lådorna så kom där en uppgradering 1996 där huset blev lite starkare, annars är det samma skrot och korn i lådorna modellerna imellan. Men kör man med huvudet så brukar det hålla ganska bra ändå. vad jag vet så är hjulspinn över brunnslock den absolut vanligaste orsaken till haveri.

Kopplingen lär få bytas, kanske inte direkt men ska motorn ändå ner så finns ingen anledning att inte byta.

Senast redigerat av Markus_MR2 (10 augusti 2007)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Jonnybcool
10 augusti 2007 · 744 Inlägg

Kolla www.sqr.se också wink De har bra trim till Saab för bra priser.
Ang. kopplingen sitter det väl bäst koppling i Aeron men som sagt har de gått närmare 20000 mil så ska man väl va beredd på att det kan bli aktuellt med byte.
Sök runt lite på www.stcs.nu så hittar du nog svar på dina frågor smile

[Turbolover]
Markus_MR2
10 augusti 2007 · 761 Inlägg

jag vill minnas att Nordic har lite vänligare vridkurvor än vad andra har just för att skona lådan,, men som sagt lite osäker på det.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
R1kard V-Power
10 augusti 2007 · 1 186 Inlägg

Markus_MR2 skrev:
En dåligt skött 15000 mils motor kan vara avsevärt sämre än en bra skött 25000 mils motor. Sen brukar B234:or hålla väldans bra också, men som vanligt gäller det att kolla så den är frisk. Ang lådorna så kom där en uppgradering 1996 där huset blev lite starkare, annars är det samma skrot och korn i lådorna modellerna imellan. Men kör man med huvudet så brukar det hålla ganska bra ändå. vad jag vet så är hjulspinn över brunnslock den absolut vanligaste orsaken till haveri.

Kopplingen lär få bytas, kanske inte direkt men ska motorn ändå ner så finns ingen anledning att inte byta.

Tack för ditt svar!
Jo man får kolla hur frisk motorn är. Speciellt när det regnar så spinner det hur lätt som helst över dem jävla brunnlocken och då blir det ju ett hopp så det kan nog stämma bra. När man ska byta koppling så får man väl ha lite marginal också, i mitt fall blir de väl bra med en som klarar runt 500 Nm eller ska den klara mer?

Jo Nordic Uhr har några steg som ger 260Hk och då ligger Nm under 400. Det kan kanske vara ett smartare val.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
R1kard V-Power
10 augusti 2007 · 1 186 Inlägg

Jonnybcool skrev:
Kolla www.sqr.se också wink De har bra trim till Saab för bra priser.
Ang. kopplingen sitter det väl bäst koppling i Aeron men som sagt har de gått närmare 20000 mil så ska man väl va beredd på att det kan bli aktuellt med byte.
Sök runt lite på www.stcs.nu så hittar du nog svar på dina frågor smile

Tack för ditt svar!
Jo Aeron borde ha bästa kopplingen. Jag har kollat runt på www.stcs.nu men jag hitta ingenting om hur växellådorna klarar trimmet, jag hitta bara om kopplingen. Kan ju vara ett gott tecken också tongue hehe

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Markus_MR2
10 augusti 2007 · 761 Inlägg

Konbanan skrev:

Markus_MR2 skrev:
En dåligt skött 15000 mils motor kan vara avsevärt sämre än en bra skött 25000 mils motor. Sen brukar B234:or hålla väldans bra också, men som vanligt gäller det att kolla så den är frisk. Ang lådorna så kom där en uppgradering 1996 där huset blev lite starkare, annars är det samma skrot och korn i lådorna modellerna imellan. Men kör man med huvudet så brukar det hålla ganska bra ändå. vad jag vet så är hjulspinn över brunnslock den absolut vanligaste orsaken till haveri.

Kopplingen lär få bytas, kanske inte direkt men ska motorn ändå ner så finns ingen anledning att inte byta.

Tack för ditt svar!
Jo man får kolla hur frisk motorn är. Speciellt när det regnar så spinner det hur lätt som helst över dem jävla brunnlocken och då blir det ju ett hopp så det kan nog stämma bra. När man ska byta koppling så får man väl ha lite marginal också, i mitt fall blir de väl bra med en som klarar runt 500 Nm eller ska den klara mer?

Jo Nordic Uhr har några steg som ger 260Hk och då ligger Nm under 400. Det kan kanske vara ett smartare val.

Ja,, men jag tror att vridet kommer tidigare hos nordic och därför har du i princip samma accelerationstider, så du lär nog inte tappa "effekt" trotts mindre vrid.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Tobbe_n
10 augusti 2007 · 252 Inlägg

på min aero 96:a jag hadde tidigare rasade lådan efter ett år första gången å då hadde den gått 27.000 mil säkert någon innan mig som ytt oxå.
andra gången hadde jag hunnit köra 30 mil sen for lådan igen med steg ett trim.
sista lådbytet jag gjorde inhandlade jag en 4puckad sinter standard tryckplatta å en förstärkt låda och stumma motorfästen då funkade det mkt bättre men minsta lilla hjulspin behöver inte vara långt bara felplacerat så flisar du lådan direkt.
dom är skit å kommer alltid vara det så länge man kör dom utan diffbroms håller dom inte..
tuvärr är det den bistra sanningen. och en diff kostar i runda slängar runt 13-16 tusen beroende på vilket land du köper den i som sagt..

kör med huvudet om du bara ska chipa å köra vanligt håller den nog.
men börjar du öva banzai starter å liknande kommer den fara . det är bara en tids fråga om NÄR helt enkelt...
den updaterade lådan som kom 97 för övrigt. hadde lite grövre lager en annnan backväxel å starkare hus.
den låda jag monterade i min gamla bil hadde 97:ans hus som var omsvetsat lite i dom svaga punkterna upp gnistrade rulllager över dimensionerade difflager å stum spänhylsa å andra lagerspänningar det funkade för mitt körsätt .. tänkte montera in en quaife diff med men det kostar för mkt... observera jag bygde ej lådan utan lämnade det åt någon som kunde det och viste vad dom gjorde

sålde bilen nyligen å handla 4wd istället..

Gti-r
zero2000
10 augusti 2007 · 227 Inlägg

kan juh säga av egen erfarenhet så går lådorna sönder allt för ofta! jag kör visserligen med en del effekt o gött med vrid, har rasad 3 stycken helförstärkta lådor med sellholm diff nu u sommar bara o då e det 2:an och 3:ans drev som blir släta! + att huset spricker! men i ditt fal så är det diffen som kommer o ge sig, så passa dig för o spinna o dra för mycket på 2:ans växel! skulle du mot någonförmodan rasa låda så kan du höra av dig! för har lagt upp ett litet reservdels sortiment på hylla hemma! men kan du passa dig för o dra för hårt på 1:an o 2:an så kommer det hålla!

mvh patrik (kolla gärna mitt åk o kommentera!)

R1kard V-Power
10 augusti 2007 · 1 186 Inlägg

Fan det låter ju mest skit nu faktiskt sad

Men har Saab gjort bättre lådor nu på dem senare modellerna som tex. 9-5 och 9-3ss? Klarar kopplingen på dem nya mycket?

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Rushman Evolution Garage
22 augusti 2007 · 1 299 Inlägg

Du ska byta koppling, å helst stärka lådan om du ska ha steg 3 chip eller mer.
Aerons grejer håller helt okej så länge du håller dig under 300hp enligt min mening.

Köpte min när den gått 21000 mil med steg 3 chip på. Jag har kört 3000 våldsamma mil till å laddar 1,5bar å den e hel å fin fortfarande. Dock ska jag byta ut mitt styrdon då maptuns box ballat ur helt sen ett tag tillbaka, å ladda till laddvakten slog i.

Ett tips är antingen tar du steg 3 kittet, rejält mkt billigare, och då tar du inte "steget" att byta turbo, spridare, racekatt o.s.v. utan optimerar originalgrejerna i stort sett.

Skulle du nu vilja ta nästa "steg" att göra dessa uppgraderingar, så skit i företag med "färdiga" kitt. Du får en fattig turbo som inte är mkt bättre än original, å soppamängden ökas mariginelt. Köp en holset hx40 å om du inte kan de själv så åk till ett riktigt trimföretag å be om hjälp, så kan du få ut 400hp istället för 295hp för inte speciellt mkt mer pengar.

Sky´s the limit...
Markus_MR2
22 augusti 2007 · 761 Inlägg

Tobbe_n skrev:
på min aero 96:a jag hadde tidigare rasade lådan efter ett år första gången å då hadde den gått 27.000 mil säkert någon innan mig som ytt oxå.
andra gången hadde jag hunnit köra 30 mil sen for lådan igen med steg ett trim.
sista lådbytet jag gjorde inhandlade jag en 4puckad sinter standard tryckplatta å en förstärkt låda och stumma motorfästen då funkade det mkt bättre men minsta lilla hjulspin behöver inte vara långt bara felplacerat så flisar du lådan direkt.
dom är skit å kommer alltid vara det så länge man kör dom utan diffbroms håller dom inte..
tuvärr är det den bistra sanningen. och en diff kostar i runda slängar runt 13-16 tusen beroende på vilket land du köper den i som sagt..

kör med huvudet om du bara ska chipa å köra vanligt håller den nog.
men börjar du öva banzai starter å liknande kommer den fara . det är bara en tids fråga om NÄR helt enkelt...
den updaterade lådan som kom 97 för övrigt. hadde lite grövre lager en annnan backväxel å starkare hus.
den låda jag monterade i min gamla bil hadde 97:ans hus som var omsvetsat lite i dom svaga punkterna upp gnistrade rulllager över dimensionerade difflager å stum spänhylsa å andra lagerspänningar det funkade för mitt körsätt .. tänkte montera in en quaife diff med men det kostar för mkt... observera jag bygde ej lådan utan lämnade det åt någon som kunde det och viste vad dom gjorde

sålde bilen nyligen å handla 4wd istället..

Som sagt, man kan mosa vilken låda som helst om man inte kör med huvudet... Finns uppenbart många som kör steg3 där det håller.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
twin_cam Smålänning
22 augusti 2007 · 7 877 Inlägg

Markus_MR2 skrev:

Konbanan skrev:

Markus_MR2 skrev:
En dåligt skött 15000 mils motor kan vara avsevärt sämre än en bra skött 25000 mils motor. Sen brukar B234:or hålla väldans bra också, men som vanligt gäller det att kolla så den är frisk. Ang lådorna så kom där en uppgradering 1996 där huset blev lite starkare, annars är det samma skrot och korn i lådorna modellerna imellan. Men kör man med huvudet så brukar det hålla ganska bra ändå. vad jag vet så är hjulspinn över brunnslock den absolut vanligaste orsaken till haveri.

Kopplingen lär få bytas, kanske inte direkt men ska motorn ändå ner så finns ingen anledning att inte byta.

Tack för ditt svar!
Jo man får kolla hur frisk motorn är. Speciellt när det regnar så spinner det hur lätt som helst över dem jävla brunnlocken och då blir det ju ett hopp så det kan nog stämma bra. När man ska byta koppling så får man väl ha lite marginal också, i mitt fall blir de väl bra med en som klarar runt 500 Nm eller ska den klara mer?

Jo Nordic Uhr har några steg som ger 260Hk och då ligger Nm under 400. Det kan kanske vara ett smartare val.

Ja,, men jag tror att vridet kommer tidigare hos nordic och därför har du i princip samma accelerationstider, så du lär nog inte tappa "effekt" trotts mindre vrid.

Och tidigt vrid är precis det som knäcker lådorna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Fredrik-79
23 augusti 2007 · 2 164 Inlägg

På aero steget behöver du inte byta koppling på dom andra ligger de på gränsen om du har 240 mm kopplingen.

Men sen när de gäller växellådan är de bättre med aeron för den är lite snällare mot lådan än vad dom med T25 turbo är.
Sen är de ju helt på hur man kör med bilen med.
Kör man för mycket på låga varv när man ska om en bil sliter de mycket på lådan och lika så mycket rödljus race.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Markus_MR2
23 augusti 2007 · 761 Inlägg

twin_cam skrev:

Markus_MR2 skrev:

Konbanan skrev:

Tack för ditt svar!
Jo man får kolla hur frisk motorn är. Speciellt när det regnar så spinner det hur lätt som helst över dem jävla brunnlocken och då blir det ju ett hopp så det kan nog stämma bra. När man ska byta koppling så får man väl ha lite marginal också, i mitt fall blir de väl bra med en som klarar runt 500 Nm eller ska den klara mer?

Jo Nordic Uhr har några steg som ger 260Hk och då ligger Nm under 400. Det kan kanske vara ett smartare val.

Ja,, men jag tror att vridet kommer tidigare hos nordic och därför har du i princip samma accelerationstider, så du lär nog inte tappa "effekt" trotts mindre vrid.

Och tidigt vrid är precis det som knäcker lådorna.

Jo, men om man väljer att ha lite lägre vrid och ha det att komma tidigare så är summan av det ett bra acc och ändå att vara snäll mot grejerna.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
jonTe
23 augusti 2007 · 5 710 Inlägg

Oj Oj....läser man denna tråden får man intrycket av att SAAB:s lådor har samma hållbarhet som ett pepparkakshus....

Kan berätta om mina växellådserfarenheter:
Kört SAAB sedan förra århundradet (o lite till), 900 med både turbo och utan.
Några 9000 har oxo passerat både med och utan turbo och det har alltiv varit någotsomhelst trim på bilarna.
Körstilen är stundtals hård men inte idiotiskt hård.
Lägger en och annan rökare både på 2:an o 3:an, kör mycket bana och det har hänt att det blivigt lite strippkörning oxo.

Aldrig rasat en enda låda.....

Effekten är skaplig och likaså vridet, dessutom ganska lågt i vartalsregistret p.g.a den lilla turbon.
Servar väl med oljebyten men annars är det inget konstigt.
Lådan på den svarta är förvisso renoverad men det var mer i förebyggande syfte och det är inga exotiska 50.000 kronors prylar i den.

>>Konbanan, tycker inte du behöver vara speciellt orolig.
Ett välservat exemplar i god kondision som du fortsätter att sköta och med lite försiktighet med hjulspinn över asfaltskarvar och brunnslock, acc på 5:an på extremt låga varv osv så håller det.
Det finns igentligen ingen brytgräns (i siffror) för när de inte håller längre men det är klart att börjar det spåra iväg till högre effekter t.ex som zero2000 bil och man åker stora fälgar tycket inte jag att det är så konstigt att det går sönder.
Det är ju trots allt "det dubbla av allt" mot vad bilen är konstruerad för från fabrik.

Köp en SAAB så jag kan välkomna dig in i träsket wink

MVH Jonas
..............
bumpe Lastbilsmekaniker
23 augusti 2007 · 3 878 Inlägg

Så det håller alltså om man åker med en 300 hk och 450 nm i en 2.3 Ltt om man kör hårt men inte stående start, mycket ladd på låga varv och ingen spinnande över kanter osv?
Naturlitvis med en frisk koppling, låda med ny olja och frisk motor.

Isf är jag snart laddtrycksmissbrukare big_smile

MVH Hampus

Rushman Evolution Garage
23 augusti 2007 · 1 299 Inlägg

Välkommen i klubben, sköt min topp efter 2 veckor jag köpt bilen big_smile Tror de hade me laddet att göra... En wastegate e bara fegt tongue

Å btw så borde du åtminstone ha aerokoppling å låda, me viggens synkringar. Då håller det om du kör lungt... Ett tag iaf ^^

Sky´s the limit...
Majzzen
23 augusti 2007 · 177 Inlägg

Gäller detta ng900 med? Alltså min bil, alltså inget spinn inga acc på 2:an? låter ju dötrist då ju.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang