4687
Sök

Funderingar kring ljud i luftfilter

603 Inlägg
11 augusti 2007
Trådstartare
Tjenare!
Jag har funderingar på att sätta ett nytt fräckt luftfilter under huven. Men är väldigt nyfiken på hur det kommer låta i min bil. Vissa bilar har man ju hört som viner ritkgit cleant och hur fint som helst. och å andra sidan vissa som bara mullrar och dånar. Kan man helt enkelt bara lossa skruvarna på orginalburken och "öppna" orginalfiltret någon fin dag och gasa lite på garageinfarten för att höra hur det kommer bli eller är jag helt fel ute!?

In hoc signo vinces

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
11 augusti 2007
ja det borde ju funka, lr bara öppna upp filterboxen! det gjorde jag för att höra iaf smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

603 Inlägg
11 augusti 2007
Trådstartare
Ingen som verkar högljutt protestera mot idéerna iaf så får nog hem och provlyssna ikväll efter jobbet om det bara håller upp.

In hoc signo vinces

Avstängd
653 Inlägg
11 augusti 2007
men jag tror inte det kommer låta knappt nånting sen när du har stängt huven (ifall du inte har turbo)

Jag har rätt i vad jag än säger.

603 Inlägg
11 augusti 2007
Trådstartare
airflow skrev:
men jag tror inte det kommer låta knappt nånting sen när du har stängt huven (ifall du inte har turbo)

Jasså!? Så man vinner ingenting på ett sådant "test"?
Man kan alltså inte på förhand veta ens ungefär hur ett nytt filter komma låta?

In hoc signo vinces

SSS -12
3 217 Inlägg
11 augusti 2007
Njae, du kan ju borra upp bottendelen av burken... Men detta kan ta exakt hur lång tid som helst tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

603 Inlägg
11 augusti 2007
Trådstartare
Okej men vad säger ni experter här då? Generellt, vad för ljud brukar man få av ett öppet luftfilter i en liten sketen sugmotor på 100 häst. Något "brutalt vrål"? eller ett diskret sportigare sus?
-Svårt det var att förklara ljud tongue

In hoc signo vinces

1 297 Inlägg
11 augusti 2007
Det du borde göra är att ta bort slangen under luftburken. På så sett får du lite häftigare ljud. Sen kan du köpa ett insattsfilter för lite effekt samt bättre filtrering. Din bil hämtar luften från hjulhuset precis över däcken typ. Om du tar bort slangen så får du in lite mer skit i filtret. Då är det inte så bra med peugeots papperfilter som byts vart annat år / 3000mil smile

SSS -12
3 217 Inlägg
11 augusti 2007
Casanovan skrev:
Okej men vad säger ni experter här då? Generellt, vad för ljud brukar man få av ett öppet luftfilter i en liten sketen sugmotor på 100 häst. Något "brutalt vrål"? eller ett diskret sportigare sus?
-Svårt det var att förklara ljud tongue

Min sketna 100 hästars sugmotor gjorde skillnad med öppet och burkfilter... Iallafall på ljudet! Det blev lite mer dovt ljud... Och lite rivigare... Sen är det ju från bil till bil!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Jajjemen!
1 512 Inlägg
11 augusti 2007
gå ut å lyft av locket på luftburken å prova å gasa lite så kommer du höra. Sprättlätt!

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

603 Inlägg
11 augusti 2007
Trådstartare
MrTobias skrev:
Det du borde göra är att ta bort slangen under luftburken. På så sett får du lite häftigare ljud. Sen kan du köpa ett insattsfilter för lite effekt samt bättre filtrering. Din bil hämtar luften från hjulhuset precis över däcken typ. Om du tar bort slangen så får du in lite mer skit i filtret. Då är det inte så bra med peugeots papperfilter som byts vart annat år / 3000mil smile

Okej är det d som den slangen är till. Jag har allt funderat på den där smile
Men nu rörde du ju till det för mig tongue Ska jag dumpa planerna på att köpa ett luftfilter av typ K&N helt? Jag hade ju nästan bestämt mig för det, och sen bygga avskärmning, men hur ska man isåfall göra med den där slangen under orginalfiltret?

In hoc signo vinces

603 Inlägg
11 augusti 2007
Trådstartare
Manne skrev:
gå ut å lyft av locket på luftburken å prova å gasa lite så kommer du höra. Sprättlätt!

Ja precis som jag var inne på ifråpn början ju men sen sas det ju från något håll att det var onödigt arbete då man inte vann något på det. Men med det experimentet får man alltså liknande ljud som jag kommer få utav typ ett K&N eller liknande? men man kan inte köra med locket av för orgionalfiltret tål inte minsta skit. (Rätt uppfattat?)

In hoc signo vinces

Sök