4673
Sök

Vilken motorolja rekommenderas....a112 abarth

406 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
Lagom "inkörd" motor/ej renoverad.  Jag tycker oljetrycket är lite lågt vid varm motor+att det pustar/ryker rätt så bra från vevhusventilationsslangen. Har läst om sk. "low smoke" olja, nån som vet vad det innebär,vill ju inte ha för mycket rök/klet in i luftfiltret+ gärna bättre oljetryck. Funderar på 5w/50 för att ha lite tjockare olja vid rätt temperatur. Vad tycker/tror ni?
Har precis renoverat toppen. Ska man kanske skaffa ett kromat vevhusfilter tills det är dags för besiktning?

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

Eliminator
1 441 Inlägg
13 augusti 2007
Kolvringarna är utslitna, om det ryker från vevhusventilationen, då det kommer in kompression i vevhuset, troligtvis är oljepumpen sliten med om dåligt oljetryck.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

406 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
Uhhh....tråkigt svar men det är nog sant när man tänker efter, men komptestet visade mellan 12-12,5 på alla cyl. kan det ändå vara slitna ringar? Bilen har inte gått mer än c:a 7000 mil (enligt mätaren) vilket jag tror kan stämma. Jag hällde i 5w/50 helsyntet förresten så får vi se hur det funkar, oljetrycket tyckte jag blev en smula bättre vid varm motor.

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

Sök