2792
Sök

Köpa en diesel!

175 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
Tänkte köpa mig en diesel. Men vet inte vad? Har tänkt att lägga 40k som max. Har kollat på Audi A4 avant tdi men de har gått så lång uppåt 30k mil. Jag vet att diesel bilar går längre men är det något man ska kolla på om man köper en bil som gått uppåt 30k mil? Tacksam för svar // Robban wink

Aldrig mer en japanare!

417 Inlägg
13 augusti 2007
Tja!

Något?! Du bör kolla allt. De flesta bilar är slut när de gått 30000 mil. Om inte, förstås bilen är extremt välservad och påkostad och i fint skick så kan det vara ett fynd som håller många mil än.

Några exempel på saker som bör kollas:

Motorns kondition, kolla så bilen är fullservad på auktoriserad verkstad, om inte försäkra dig om att den är väl skött.

Bussningar: Provkör bilen å se så det inte skramlar eller låter nåt från fram/bakvagn. Hissa upp den och se över bussningar.

Växellådan: Se så det inte skrapar vid nedväxling eller att det är svårt att få i/ur växlar.

+ mkt annat... nå´n mer som vill fylla i tråden? smile

mvh/Jocke

Eliminator
1 441 Inlägg
13 augusti 2007
30k är knappt inkörd för diesel. Det är därför man köper dieselbil, för att man kör extremt mycket, annars lönar det sig inte pga att skatten är så pass mycket högre på en dieselbil.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Eliminator
1 441 Inlägg
13 augusti 2007
Oftast är det tjänstebilar så servicarna brukar vara ok, men sen är det ju upp till vilken klåpare som brukat bilen, endel vårdar dem som ett barn andra tvättar bara till Jul och semester.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Datsunfrälst
65 Inlägg
14 augusti 2007
Man kan använda ögonen för att se hur bilen ser ut och öronen för att höra hur den låter.. Att sätta sig i stolen å stirra på mätaren ger en rätt dålig uppfattning om vilket skick bilen är i... har sett bilar som gått 20000 mil och ändå vart i sämre skick än vissa som gått 40000.. MEN det är klart att saker slits och risken att en bil som gått mycket är slut är förstås större än för en som gått lite.. dock går det ju ofta att fynda bland bilar som gått över 30k, eftersom de är så mycket billigare... själv skulle jag nog lägga slantarna på en 525tds eller 325 tds.. mest prisvärda bilarna i den prisklassen enligt mig..

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
14 augusti 2007
Sokrates skrev:
Oftast är det tjänstebilar så servicarna brukar vara ok, men sen är det ju upp till vilken klåpare som brukat bilen, endel vårdar dem som ett barn andra tvättar bara till Jul och semester.

//Tommy.

Kan ju bara tilllägga att jag hade då alrdig velat köpa en tjänstbil....vet ju med mig hur jag själv behandlade mina cliosar...de små stackarna levde ett mkt hårt liv på alla sätt å vis..
Men visst servicarna var ju gjorda som de skulle, å de delar som gav upp byttes på volvo, men njä...de levde ett för hårt liv för att jag skulle vilja äga dem....:S

Men visst fynd kan man säkert göra ibland de som passerat enorma 30 000mil, men visst det  e stora risker oxå, saker å ting du inte kan se med blotta ögat slits ju självklart under dessa milen....
Men finner du ett exemplar som är helt å fint både utvändigt å i kupen å boken e komplett å alla papper å kvitton i sin ordning å som du verkligen tror e "pärlan" så ta å kosta på den ett M-test så får du lite mer svart på vitt, det kostar några kronor men kan absolut löna sig i längden... Kostar typ runda 2500kr men den summan kan du säkert pruta ner på bilpriset med hjälp av ngt fel de finner på M-testet!

Lycka till med ditt köp!!

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
14 augusti 2007
Sokrates skrev:
30k är knappt inkörd för diesel. Det är därför man köper dieselbil, för att man kör extremt mycket, annars lönar det sig inte pga att skatten är så pass mycket högre på en dieselbil.

//Tommy.

Vi har då precis införskaffat en diesel en V40 (jockecruiser). Å det har räknats å vänts på diverse allternativ för att det skulle ligga lite ekonomi i det å resultatet är som så att med skatt å helförsäkring på just den bilen så lönar det sig redan efter knappa 1500mil! Å då har vi räknat på ett diesel pris på 10kr/l å en förbrukning på 0,6/milen!! Audi A4 vart nästan likvärdig, bara aningens dyrare att äga.

Å vi kör ju utan bekymmer 5-6000mil om året, så det var ju inget å fundera på!

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
14 augusti 2007
köp en mercedes diesel
våran 300D W124 -91 har gått ca 150.000 och motorn går fortfarande hur bra som helst bara att inte resten av bilen vill vara med längre tongue

320 Inlägg
15 augusti 2007
vill inte hålla med om att en bil som "tvättas ofta" alltid är bra.

visst är det positivt när ägaren skött fordonsvården. men fortfarande kan även denne ha misshandlat det viktigaste, motor & Drivlina.

dieselar går långt, speciellt mercedes äldre som inlägget ovan säger. Dock vet jag att nya från VAG osv snålar in och beräknar ner motorernas livslängd :S
efter ca 35 tusen mil brukar bilarna bli slöare.

/lb

173 Inlägg
15 augusti 2007
Jag är också sugen på en diesel. Har kikat mycket på audi A2 men tycker den är för dyr igenteligen. Miljöskatten på A2an e ju det som lockar.

Sök