Är det svårt att byta till öppet luftfilter själv?

Stephane_
14 augusti 2007 · 187 Inlägg

Tänkte byta luftfilter i bilen för att få lite goare ljud i bilen men är det svårt att göra det själv?

Tänkte att man kan ju prova det om man gillar det så behåller man det annars byter man tillbaka men är det mycket jobb eller?

Är tacksam för all hjälp man kan få ! smile

ThomasH_gg
14 augusti 2007 · 48 Inlägg

Nej det är inte så svårt, är det på din civic du ska montera eller? vet inte hur det ser ut vil luftfiltret direckt. Men montera bort det gammla och luftburken och ta ett mått på anslutningen och köp ett filter som passar.

Vet att det finns kit att köpa till många bilar sök lite på forum och trim firmor.

Corrado 1.8t -89
Corrado G60 -90
Golf Vr6 - 92
Vento Gl - 92
CarbonLoader Team Carkings
14 augusti 2007 · 2 300 Inlägg

Superlätt om man inte har tummen mitt i handen. Tar max 20min!

Volkswagen Golf Mk4 GTi Turbo "The Grey Anatomy" (2001)
Ashra
14 augusti 2007 · 346 Inlägg

på min tog det ca 10min

merl
14 augusti 2007 · 202 Inlägg

Byta luftfilter är inte alls svårt.
Kan vara lite krångligare att komma åt på vissa bilar.. men överlag en väldigt lätt operation.

Stephane_
14 augusti 2007 · 187 Inlägg

okey, ja jag tänkte byta på min bil ja tror den sitter vid främre hjulhuset så man ska ta ett mått på hur stort luftfilter man ska ha sedan ta bort det gamla o bara skruva fast det nya?

Stephane_
14 augusti 2007 · 187 Inlägg

eller är man helt fel ute?

Jimm
14 augusti 2007 · 1 661 Inlägg

Alltså, du borde ju va såpass van så att du vet hur ett luftfilter ser ut om du ska göra detta. Annars får du ta hjälp av nån du känner.

FreddeK
14 augusti 2007 ·

bara dra åt slangklämman=) men avskärma gärna så det inte blir varmluft från motorn för då går bilen som en påse potatis.

Mr_EmCom Med.lem
14 augusti 2007 · 3 759 Inlägg

Men hur är det med luftmängdsmätaren eller vad den heter.

http://www.sporthoj.com/forum/attachmen … 1172268197

kolla på bilden, den svarta dosan som sitter precis innan luftburken. den kan man väll inte bara ta bort? Kan man klämma dit ett öppet filter direkt på den?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Jimm
14 augusti 2007 · 1 661 Inlägg

Nej, den kan du inte ta bort om du planerar att ha org ECU.
Då måste du sätta sportluftfiltret efter den. Adaptrar finns.
På min 3000Gt finns en bild där du ser hur luftmassamätaren och sportluft sitter.

Blida
14 augusti 2007 · 654 Inlägg

Om det gäller filter för din CTR (civic type r) så gör inte bort dig,skaffa inte ett vanligt öppet filter och sätt där boxen satt tidigare..Du får nästan en effekt förlust då!

Gör det enda rätta även om det kostar några kr extra och tjäna även en 10-20hk också.
Köp ett AEM Cai (Cold air intake) så kommer du få ett helt sjukt härligt ljud på köpet också utöver alla dom ny vunna hästarna.

Brukar finnas en del begagnade sånna här kit på HPC (Hondaklubben) till vettiga pengar.
Kostar nytt ca 3-3,5k kr och som begagnat ~ 1500-2500kr beroende på om det är den uppdaterade grövre modellen eller den tidigare smalare modellen.(diametern på rören).

Spelis
14 augusti 2007 · 1 926 Inlägg

Nej du får inte 10-20 hk av öppet luftfilter. Max 1-3 hk..

Blida skrev:
Om det gäller filter för din CTR (civic type r) så gör inte bort dig,skaffa inte ett vanligt öppet filter och sätt där boxen satt tidigare..Du får nästan en effekt förlust då!

Gör det enda rätta även om det kostar några kr extra och tjäna även en 10-20hk också.
Köp ett AEM Cai (Cold air intake) så kommer du få ett helt sjukt härligt ljud på köpet också utöver alla dom ny vunna hästarna.

Brukar finnas en del begagnade sånna här kit på HPC (Hondaklubben) till vettiga pengar.
Kostar nytt ca 3-3,5k kr och som begagnat ~ 1500-2500kr beroende på om det är den uppdaterade grövre modellen eller den tidigare smalare modellen.(diametern på rören).

Izual
14 augusti 2007 · 4 571 Inlägg

Spelis skrev:
Nej du får inte 10-20 hk av öppet luftfilter. Max 1-3 hk..

Nja inte på vissa hondor med vtek
Injen samt AEM har utfört tester och bänkat med sina cold air intakes där dom fått resultat på upp till 15 hk på vissa bilmodeller.

Blida
14 augusti 2007 · 654 Inlägg

Okej,men du är säkert medveten om att ja inte pratar om "öppet luftfilter nu bara va?
Och JO,men Injen och AEM´s CAI satser får man dessa effekter pga att Hond agjort luftburkarna väldigt små orginal på CTRen (samma burk som alla motor alt på civic).
Plus att insugs luft rören från fronten upp till luftburken är både tunna och inneffektiva.

Men du får gärna surfa runt lite och kika på dels AEM´s egna bänkningar och även andras så kan ja själv lägga upp några länkar till bänkningar med dessa filterkit så får vi se vad som verkligen stämmer.

Spelis skrev:
Nej du får inte 10-20 hk av öppet luftfilter. Max 1-3 hk..

Blida skrev:
Om det gäller filter för din CTR (civic type r) så gör inte bort dig,skaffa inte ett vanligt öppet filter och sätt där boxen satt tidigare..Du får nästan en effekt förlust då!

Gör det enda rätta även om det kostar några kr extra och tjäna även en 10-20hk också.
Köp ett AEM Cai (Cold air intake) så kommer du få ett helt sjukt härligt ljud på köpet också utöver alla dom ny vunna hästarna.

Brukar finnas en del begagnade sånna här kit på HPC (Hondaklubben) till vettiga pengar.
Kostar nytt ca 3-3,5k kr och som begagnat ~ 1500-2500kr beroende på om det är den uppdaterade grövre modellen eller den tidigare smalare modellen.(diametern på rören).

Jimm
14 augusti 2007 · 1 661 Inlägg

Herregud, sluta. Finns inte en chans att vinna sådan effekt på att byta luftfilter, speciellt inte på en sugmotor. Och flesta sugmotorer har cold air intake redan org.
Visst att vissa kit ger mer än andra men inte uppåt 10-20hk. Även om det står på deras hemsida. Bänka och prova själv får du se.

Blida
14 augusti 2007 · 654 Inlägg

Ska åka och handla lite små saker nu,men kommer hem om en stund och kan då lägg aupp fristående bänkningar som gjorts på en HELT orginal motor med tex AEM Cai.
Så slipper vi spekulationerna om tillverkarens egna resultat etc etc för att mörklägga verkligheten och bara kunna sälja Cai kit för dyra pengar till alla dumma och blåsta kunder.

Vet själv att det låter otroligt,men iom att ja ville ha det verifierat när ja fick höra detta så rotade ja fram div bänkningar från div olika Honda forum runt om i världen.

zander
14 augusti 2007 · 371 Inlägg

som någon sa! köp ordentligt luftfilterkit,.. smile

Life is a bitch, then u die
alex_side Neerd
30 augusti 2007 · 1 596 Inlägg

Lånar tråden lite^^ har ett öppet filter som ska på nu.. men min fråga är vart ska den här sladden ta vägen?har nämligen inte en aning om vad det är.... roll
http://img478.imageshack.us/img478/2726/hhhhhhhhhhhhhhju5.jpg

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
323fSportT "The Stig"
30 augusti 2007 · 390 Inlägg

Den sladden är bara att sätta nånstans vid motorn.Gärna där det är kallt.Gärna framme i fronten.Nu kommer jag inte ihåg exakt vad den mäter,om den mäter kalluften eller hur det var.Men på min bil sitter den i fronten bakom gallret.

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang