4399
Sök

problem med varvräknare

187 Inlägg
14 augusti 2007
Trådstartare
hejsan.

Har kirrat en varvräknare(ala biltema) till en astra -95.
enl. beskrivning och de flesta sökningar jag gjort på forumet så ska den kopplas med grön kabel till - på tändspolen.

men dilemmat är att astran(såvitt jag vet) har elektronisk tändning.
det går 4 kablar från styrenheten till en tändmodul, vi provade att skala av och ta signal på alla fyra men fick inget utslag på räknaren.

så är det någon som har en aning om vad jag gjort fel, eller om astran trots allt har tändspole?

tacksam för svar!

/Viktor

187 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
har mixtrat lite mer nu, vi får fortfarande inte ut något varvtal när vi använder den gröna ledaren(den som ska kopplas till tändspolen).

men när vi istället kopplar den röda ledaren(som ska anslutas till säkring) till tändspolen så rör varvräknaren på sig. problemet är bara att den visar 250v/min vid tomgång och rör sig alldeles för lite vid rus...

666 Inlägg
17 augusti 2007
viktore skrev:
har mixtrat lite mer nu, vi får fortfarande inte ut något varvtal när vi använder den gröna ledaren(den som ska kopplas till tändspolen).

men när vi istället kopplar den röda ledaren(som ska anslutas till säkring) till tändspolen så rör varvräknaren på sig. problemet är bara att den visar 250v/min vid tomgång och rör sig alldeles för lite vid rus...

det är inte så att man kan ställa in den efter antal cylindrar? 2 eller 4 takt?

//Silver

187 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
silverbird skrev:
viktore skrev:

det är inte så att man kan ställa in den efter antal cylindrar? 2 eller 4 takt?

//Silver

tack för svar!

jo man kan ställa in den efter cylindrar, den står inställd på 4. mig veterligen kan man inte ställa om den till 2 eller 4 takt dock.

en liten update:
det går en framdragen varvräknarkabel till instrument-brädan, så provade att ta ut signal från den.
med den gröna ledaren händer återigen inte ett smack.
med den röda ledaren däremot så går räknaren upp till tomgångsvarv ~900 v/min, men när man varvar så går varvräknaren åt FEL håll!!!

någon som har en aning om vad det är frågan om? hmm

BilstereoNörd
576 Inlägg
19 augusti 2007
Den ska kopplas enligt anvisningarna, anledningen till att den inte funkar på den varvräknarsignal kabeln du hittat är att Biltemas och några andra fabrikat kräver över hundra volt för att räkna, alltså den måste kopplas till minus på tändspolen där det peakar 200-300volt..
Du får försöka hitta tändspolen!
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

187 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
BAE skrev:
Den ska kopplas enligt anvisningarna, anledningen till att den inte funkar på den varvräknarsignal kabeln du hittat är att Biltemas och några andra fabrikat kräver över hundra volt för att räkna, alltså den måste kopplas till minus på tändspolen där det peakar 200-300volt..
Du får försöka hitta tändspolen!
// Tommy

tack för svar!

jo jag har hittat tändspolen. det gick 4 kablar till den(förmodligen från styrboxen) provade att koppla in mig på dom med den ledaren som ska till tändspolens -.

men fick ingen signal, däremot fick jag ett litet utslag när jag använde den ledare som skulle gå till en säkring. dock gav den då för litet utslag och tomgångsvarvet låg på 250v/min..

provade även att ta ut signal från kabeln som var framdragen och avsedd för varvräknare vid instrumentpanelen(se förra inlägget).

Sök