Kört med missljudande volvo 240 ett tag nu, lyssnat ett antal gånger för att hitta var det kommer ifrån och min teori är generatorn. Men skulle kolla med er så att jag inte misstar mig. Ljudet låter som om man gnider typ två metallytor motvarandra, kontinuerligt fast ändå inte. Är ingen knackande eller sånt som brukar komma från motorn och det låter som om det kommer från samma sida som generatorn är på. Vet inte hur mer jag ska förklara ljudet, någon som har tips på hur jag kan kolla upp exakt vad det är?
Låter nästan som om motorn går tom på olja och kolvarna låter illa, fast de kan de ej vara har gott med olja och en bilmekaniker kollade o sa att det är mest troligt att de är generatorn.
Oki ska ta och göra det imorron eller någon dag i veckan. Less på satans ljudet, nyss byggt avgassystem eller rättaresagt japsdämpare så man hör inte mullret pga missljudet
Oki ska ta och göra det imorron eller någon dag i veckan. Less på satans ljudet, nyss byggt avgassystem eller rättaresagt japsdämpare så man hör inte mullret pga missljudet
Gör det nåt om jag lånar tråden? 240 glt i liknande problem. Problemet är oljud från växellådan eller motorn vid acceleration. Låter som en gammal drivknut på en framhjusldriven bil, och uppträder vid lite starkare gaspådrag. Låter inte när man kör lugnt..som sagt. Nån ide? Växellådan blev precis bytt av en privatmek. Nåt lager som är fel/trasigt? Eller kan det ha med motorn att göra?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
har ni kollat stödlagret... kan ge ifrån sig en massa oljud... kan tillåmed låta att komma från motorytrymet... knutarna kan vara dåliga med, men då brukar man få en massa vibrationer på köpet...
har ni kollat stödlagret... kan ge ifrån sig en massa oljud... kan tillåmed låta att komma från motorytrymet... knutarna kan vara dåliga med, men då brukar man få en massa vibrationer på köpet...
Inga vibrationer i alla fall. Nån nämnde nåt om pilotlagret..är det samma sak?
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Inga vibrationer i alla fall. Nån nämnde nåt om pilotlagret..är det samma sak?
Uppdatering. En arbetskamrat - som mekar - säger att "oljudet" är att bilfan spikar. Tändningen står fel, därför spikar den. Frågan är då..om två "mekkunniga" har ställt tändningen med en sådan blinkande sak...och båda hävdar att det ska vara okej..men att det inte är det ändå eftersom jag har detta problem. Vad kan det då vara?
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Japp. Plus att om jag "avbelastar", alltså lättar på gasen, så hörs det ingenting av oljudet. Håller jag en lagom hastighet utan att "gasa på" så hörs det inte.
De båda mekkunniga har kanske ställt tändningen lite högre för att motorn ska bli piggare kanske?
Vet du hur många grader som de har ställt tändningen på?
Den ska vara 10+-2 grader enligt skylten på innerskärmen, så står det på min 240 GLT-86 med B230E. Den motorn ska inte spika så lätt vad jag vet, däremot B23A kan spika ganska lätt. Brorsan hade en B23A-82 med elektronisk tändning och den kunde inte ha rätt tändläge, man fick ställa ner tändningen två grader har jag för mig.
Japp. Plus att om jag "avbelastar", alltså lättar på gasen, så hörs det ingenting av oljudet. Håller jag en lagom hastighet utan att "gasa på" så hörs det inte.
Då är jag i alla fall säker på att ram eller vevlagerna är slut i motorn. Kan hålla många tusen mil, men kan också rasa vid nästa start.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Då är jag i alla fall säker på att ram eller vevlagerna är slut i motorn. Kan hålla många tusen mil, men kan också rasa vid nästa start.
Men kan det komma så plötsligt då? Det är ju precis nu det har blivit, medan de har pysslat med tändningen. Grejen är den att den ene har nämnt just gradantalet och visat för mig skylten - plus visat med den blinkande saken att det stämmer. Inte för att jag såg att det stämde för jag fattar noll Men det ska tydligen stämma.
Men om det är vevlagren..eller ramlagren för den delen...det lät jävligt dyrt..? Ursäkta svordomen..
Om det har hänt i samband med att de ställt in tändningen så borde det rimligtvis vara felställd tändning ändå. Men frågan är varför man har ställt in tändningen, den ändras inte av sig själv på en motor med elektronisk tändning.
Jag har inte behövt ändra min tändning någon gång på de 15 åren som jag har haft min bil.
Om det har hänt i samband med att de ställt in tändningen så borde det rimligtvis vara felställd tändning ändå. Men frågan är varför man har ställt in tändningen, den ändras inte av sig själv på en motor med elektronisk tändning.
Jag har inte behövt ändra min tändning någon gång på de 15 åren som jag har haft min bil.
En av dom var samma som bytte kamrem. Den stod tydligen nån kugg fel och satte den nya remmen "fel" och sa att det funkade tills vidare tills han hade tid med att ordna upp det med tändningen. Det jag undrar över så här mitt uppe i alltihopa..undrar om han ändrade kamremmen eller om båda oberoende tror att den andre har gjort det? Hur går en bil med kamremmen felkuggad?
Om det är endast en kugg fel så går nog motorn, fast den går inte riktigt bra. Ska tillägga att jag inte är helt säker på det.
Men det där infot om kamremsbyte ger ju en annan syn på saken förstås. Kamremmen måste sitta helt rätt, annars blir det inte bra. Så är det.
Ja jag vet ju inte hur nåt funkar men man kan ju alltid spekulera. Man kan inte ställa kamremmen rätt på nåt annat vis än att man tar lös den antar jag? Förresten..hänger inte tändningen ihop med kamremmen på nåt vis? Jag menar..går det inte dra runt den så kamremmen hamnar rätt?
Kamremmen driver bla mellanaxeln, fördelaren drivs av mellanaxeln. Man får ta loss remspännaren och kugga om remmen.
Tittade i min Haynesbok precis...satt och letade upp remspännare. Jag funderar allvarligt om nån har haft lös den eller inte. Jag vet ju inte förstås vad han har gjort under tiden jag inte varit närvarande då bilen blivit lämnas hos honom men. Det måste jag nästa fråga. Lär ju ha fel men..ändå. Hur beter sig bilen om det blivit brott på nån tändkabel? Dels är dom gamla de jag har men har handlat nya som skall monteras. Plus en ny rotor är införskaffad.
Om kamremmen är felkuggad så går bilen ungefär normalt men den vägrar varva över 3000 ungefär. Jag tycker att det låter som att din motor spikar, det kommer om man belastar den och slutar på jämngas eller ingen gas alls, prova att tanka 98 om du inte redan har det i tanken, det är trots allt ett väldigt vanligt fel på gamla volvomotorer. Om inte det hjälper så prova att sänka tändningen lite även om den står "rätt".
Om kamremmen är felkuggad så går bilen ungefär normalt men den vägrar varva över 3000 ungefär. Jag tycker att det låter som att din motor spikar, det kommer om man belastar den och slutar på jämngas eller ingen gas alls, prova att tanka 98 om du inte redan har det i tanken, det är trots allt ett väldigt vanligt fel på gamla volvomotorer. Om inte det hjälper så prova att sänka tändningen lite även om den står "rätt".
Jo men det låter vettigt. Man kan fortfarande gasa men att man ska inte "trycka på" för då låter det, sk spikar. Men hur sänker man tändningen då om den är rättinställd?