Bäst däck fram eller bak?

nthyrsson
10 oktober 2005 · 257 Inlägg

Ska man ha bäst däck fram eller baktill?

eller är det driv hjulen som bestämmer det.

dvs fram eller bakhjulsdrift.

//Swecc0

Delerium Carpenter
10 oktober 2005 · 310 Inlägg

Alltid fram oavsett drivning har jag hört!! nästan säker iaf

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)
Goffen Administratör
10 oktober 2005 · 2 974 Inlägg

experterna säger bäst däck bak men jag tycker att dom ska sitta fram.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
-PINNEN-
10 oktober 2005 · 409 Inlägg

jag  går sista året på bräckegymnasit inriktning transport där de säger bästa bak ifall att du får sladd men enligt mig och alla jag känner så är det bästa framm för vem vill svänga men att bilen går rakt framm? mvh

GÖr Som Ford KÖp Volvo!
TeQuilla
10 oktober 2005 · 764 Inlägg

Bäst däck bak enligt mina erfarenheter.

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
-PINNEN-
10 oktober 2005 · 409 Inlägg

men du har ju fram hjuls drift du borde tycka tvärt om men men okay säger du de så ok!

GÖr Som Ford KÖp Volvo!
T-Ruud
10 oktober 2005 · 53 Inlägg

Bäst däck BAK!!

chrizz Administratör
10 oktober 2005 · 11 783 Inlägg

Swecc0 skrev:
Ska man ha bäst däck fram eller baktill?

eller är det driv hjulen som bestämmer det.

dvs fram eller bakhjulsdrift.

//Swecc0

Oavsett drivning ska de bästa däcken sitta BAK, allt annat ÄR felaktigt. Bäst är naturligtvis bra däck runt om, men har man ett par som är bättre så sätt dem bak.

Orsaken är att med fäste bak så har bilen bättre möjlighet att själv stabilisera sig om fästet släpper. Släpper röven, så snurrar du garanterat. Men släpper det fram så rätar bilen upp sig automatiskt om bakhjulen har fäste.

Vill du prova detta på ett mkt enkelt sätt kan du bygga en liten lätt legobil. Sätt gummihjul fram och plasthjul bak. Prova sen på ett halt golv att "kasta" bilen på underlaget lite snett. Prova på båda sätt, med gummihjul bak eller fram så kommer du märka direkt var du vill ha bäst fäste på bilen...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
MazdaPower
10 oktober 2005 · 11 Inlägg

Bäst däck ALLTID BAK,oavsett drivning!

Malmoe SSS -12
10 oktober 2005 · 3 217 Inlägg

MazdaPower skrev:
Bäst däck ALLTID BAK,oavsett drivning!

Exakt, vid vattenplaning så måste du ha bäst mönster bak om röven skulle ge sig! Det är mindre risk/chans att det händer om man har grövsta mönstrena bak!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Black Knight
10 oktober 2005 · 711 Inlägg

Bästa däcken ska alltid sitta bak no matter what!

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
Tjonge
10 oktober 2005 · 3 Inlägg

Håller med Chris. Försök kasta en dartpil baklänges. Samma effekt om något händer.

SAAB-Pilot
TranceManiac Life is to short to listen to slow music
10 oktober 2005 · 66 Inlägg

gjorde halkan förra onsdagen o då sa dom att dom bästa ska sitta fram oavsett om bilen driver fram eller bak. tongue

Va Fan E Du Så Jävla Glad För? E De Kul O Va Ful Eller!?
Ola_ Honda Prelude 2,2 VTi V-Tec
10 oktober 2005 · 27 Inlägg

TranceManiac skrev:
gjorde halkan förra onsdagen o då sa dom att dom bästa ska sitta fram oavsett om bilen driver fram eller bak. tongue

Om man är så lyckligt lottat att man har möjlighet att svänga sig ur en vattenplaning, men ger sig röven (då det får mest förödande konsekvenser) så kan du nog köra med slicks fram (kanske lite att överdriva) men då ska man ha bra däck bak...

Du gör som du vill, men att ha bra mönster är långt ifrån en nackdel wink

V-Tec - Fler mil snabbare
chrizz Administratör
10 oktober 2005 · 11 783 Inlägg

TranceManiac skrev:
gjorde halkan förra onsdagen o då sa dom att dom bästa ska sitta fram oavsett om bilen driver fram eller bak. tongue

Det borde nästan vara brottsligt att säga nått sånt av en trafikskola när det direkt kan vara livsfarligt när det väl släpper.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Black Knight
10 oktober 2005 · 711 Inlägg

TranceManiac skrev:
gjorde halkan förra onsdagen o då sa dom att dom bästa ska sitta fram oavsett om bilen driver fram eller bak. tongue

De bästa skall ligga bak.

Tidigare ansågs att de bästa däcken skall ligga fram eftersom man styr med framhjulen och huvuddelen av bromseffekten ligger fram. Men på senare år har man omvärderat detta.

Först kan vi dock konstatera att man bör undvika att ha för stor skillnad mellan fram- och bakdäck. Men är det en mindre skillnad så skall de bästa ligga bak.

Orsaken till detta är att man annars kan få ett sämre våt- och isgrepp bak än fram, vilket lätt kan leda till en mycket svårkontrollerad sladd. I synnerhet på en framhjulsdriven bil som man normal har svårt att få bakvagnssladd på så kommer den mycket överraskande och blir i stort sett omöjlig att häva.

http://www.ettansgummi.se/fragor.asp

All info du vill veta om däck!


Även här en artikel om detta...

Sätt de bästa däcken där bak
Experterna är eniga. De bästa däcken ska helt klart sitta bak. Det är NTF och VTI överens om.

Vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, är rekommendationen solklar:

-- Bästa däcken ska alltid sitta bak.

Det menar Olle Nordström, tidigare överingenjör vid VTI med över 40 års erfarenhet av trafikfrågor. I dag är han pensionerad men konsulteras fortfarande av sin gamla arbetsgivare ganska ofta.

-- Tumregeln är förstås att man inte ska ha dåliga däck någonstans och att skillnaden mellan däcken ska vara så liten som möjligt.

http://archive.corren.se/archive/2004/1 … ?print=yes

Senast redigerat av Black Knight (10 oktober 2005)

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
Dirq
10 oktober 2005 · 305 Inlägg

Lånar tråden lite med en fråga.
Hur är det med dubbdäck räknas dom som  gordkända vinterdäck om mönsterjupet är bra men nästan alla dubb är borta?

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
Ola_ Honda Prelude 2,2 VTi V-Tec
10 oktober 2005 · 27 Inlägg

Dirq skrev:
Lånar tråden lite med en fråga.
Hur är det med dubbdäck räknas dom som  gordkända vinterdäck om mönsterjupet är bra men nästan alla dubb är borta?

Står det att det är Mudd and Snow på dom? Sålänge du har grova mönster som är djupare än 4 mm så är det godkänt i mina öron!

V-Tec - Fler mil snabbare
Germax
11 oktober 2005 · 12 086 Inlägg

Ang. M+S.. min polare köpte bil nyss, hans däck ser väldigt sommardäck vanliga ut. Inga grova mönster, men det står M+S på dom? O det betyder Mud & Snow om jag minns rätt? Hur ska man tolka det?!=o

Föresten ska bästa däcken sitta bak oavsätt drivning! har pappa lärt mig!wink

frasse4
11 oktober 2005 · 736 Inlägg

Alla "Mud & Snow" däck är inte vintergodkända. Ex terrängdäck med grovt mönster kan vara märkta  M+S, M&S M S eller Mud and Snow. Titta på www.vv.se de har nån länk till någon lista över vilka däck som är godkända. (Läste jag idag när jag undrade om man inte kunde sätta på vinterdäcken snart)

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang