Bäst däck fram eller bak?

j0jje_
12 oktober 2005 · 125 Inlägg

skulle då aldrig få för mig att sätta bästa däcken bak. Nog fan är det väl bättre att man kan styra å parera än att man åker rakt fram! understyrning måste ju vara det äckligaste man kan råka ut för! Sen får ni säga vad ni vill men så är det, enligt mig. En överstyrning går att parera men det gör inte understyrning!

fr3drik
12 oktober 2005 · 342 Inlägg

chrizz skrev:

carnageman skrev:
Enkelt, är du är erfaren bilförare - Bästa FRAM
om du är vanlig bilförare - Bästa BAK

En erfaren förare kan häva en bakvagnssladd men för det krävs grepp på framhjulen, annars får man 4-hjulssläpp och då kan det hamna vart som helst.
Är man däremot svensson driver så är det inte mycket man kan göra om arslet släpper, därför ska du ha bäst däck bak om du inte kan köra bil.
Så är det med det wink


Sorry chrizz...
...men där har du fel

Så du menar att det är bättre att röven slänger fram och tillbaka när kalle duktig ska leka rallyförare än att bilen själv strävar efter att åka så rakt som möjligt och att allt du behöver göra är att bromsa och återfå fäste så du kan styra rätt sen?

Jag tror du lever i din lilla rallyvärld lite för mycket.

Sorry carnageman...
...men där har du fel

Är det bättre att ha kassa däck fram och inte kunna styra eller bromsa utan bara åka med då? kanske t o m över på fel sida vägen? mjaaaaaaa...

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
chrizz Administratör
12 oktober 2005 · 11 783 Inlägg

fr3drik skrev:

chrizz skrev:

carnageman skrev:
Enkelt, är du är erfaren bilförare - Bästa FRAM
om du är vanlig bilförare - Bästa BAK

En erfaren förare kan häva en bakvagnssladd men för det krävs grepp på framhjulen, annars får man 4-hjulssläpp och då kan det hamna vart som helst.
Är man däremot svensson driver så är det inte mycket man kan göra om arslet släpper, därför ska du ha bäst däck bak om du inte kan köra bil.
Så är det med det wink


Sorry chrizz...
...men där har du fel

Så du menar att det är bättre att röven slänger fram och tillbaka när kalle duktig ska leka rallyförare än att bilen själv strävar efter att åka så rakt som möjligt och att allt du behöver göra är att bromsa och återfå fäste så du kan styra rätt sen?

Jag tror du lever i din lilla rallyvärld lite för mycket.

Sorry carnageman...
...men där har du fel

Är det bättre att ha kassa däck fram och inte kunna styra eller bromsa utan bara åka med då? kanske t o m över på fel sida vägen? mjaaaaaaa...

Läs mitt tidigare inlägg (#38 i tråden)

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
BoraV6
12 oktober 2005 · 677 Inlägg

Jag personligen drar ju hellre ner i diket om med fronten först än med sidan.
Finns betydligt fler faktorer som tyder på större chans att klara sig om man dyker ner med fronten först.
Har tex ingen större lust att skalla sidorutan eller volta.

Och ni som säger att ni vill ha fäste fram för att kunna styra er ur situationen, lycka till när ni har bakänden fram helt plötsligt. Visst kan du styra upp en sladd men har du för dåligt grepp bak så blir det många returer innan du fått bilen rak igen om du inte tom snurrar och då har du nog plockat det mesta i form av andra billister, stolpar mm.
Och då har du dessutom plockat dem  med sidan. Tänk dig en mötande billist rakt in i förardörren!
Jag hade då valt fram på kofångarn jag!

Karlzzon The One Evolution
12 oktober 2005 · 1 627 Inlägg

på fordons programets alla informations videor och vad lärarna lär ut bästa bak

Fäll ner pungen och landa
fr3drik
12 oktober 2005 · 342 Inlägg

chrizz skrev:

fr3drik skrev:

chrizz skrev:

Så du menar att det är bättre att röven slänger fram och tillbaka när kalle duktig ska leka rallyförare än att bilen själv strävar efter att åka så rakt som möjligt och att allt du behöver göra är att bromsa och återfå fäste så du kan styra rätt sen?

Jag tror du lever i din lilla rallyvärld lite för mycket.

Sorry carnageman...
...men där har du fel

Är det bättre att ha kassa däck fram och inte kunna styra eller bromsa utan bara åka med då? kanske t o m över på fel sida vägen? mjaaaaaaa...

Läs mitt tidigare inlägg (#38 i tråden)

jag gjorde det.. man får ju även inte släpp bak hur som helst....

faktum är nog föresten att det borde anordnas med halkkörningar för allmänheten.. är nog fler än man tror som blir helt överaskade om det släpper..

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
fr3drik
12 oktober 2005 · 342 Inlägg

sen finns det väl föresten inget som säger att bäst där SKA sitta bak.. tycker man det är mer funkis att ha bättre däck fram är det väl bara att ha det.
så jag tycker inte det finns något rätt eller fel.. beror bara på hur man vill ha det..

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
Attenator
12 oktober 2005 · 404 Inlägg

borde itne det logiskt sätt ge bättre grepp att ha bästa däcken fram då mest vikt ligger på framhjulen, kanske är helt ute och cyklar med den teorin, har aldrig provat.

Har man sen framhjulsdfrift brukar det ju inte bli särskilt många returer om man håller stumt, brukar ju räta upp sig ganska fort, det gjorde iaf min mazda 626.

BMW 2002 (1972)
chrizz Administratör
12 oktober 2005 · 11 783 Inlägg

Attenator skrev:
borde itne det logiskt sätt ge bättre grepp att ha bästa däcken fram då mest vikt ligger på framhjulen, kanske är helt ute och cyklar med den teorin, har aldrig provat.

Har man sen framhjulsdfrift brukar det ju inte bli särskilt många returer om man håller stumt, brukar ju räta upp sig ganska fort, det gjorde iaf min mazda 626.

Det handlar inte om var vikten ligger, var drivningen är eller whatever, det handlar om hur bilen beter sig när ett par av hjulen har fäste men inte de andra.

Grepp fram men inte bak är som att balansera en plastlinjal rätt upp med en penna/gem eller whatever genom hålet i ena änden. Bilen vill rotera och hamna i balans. Du som förare får då uppgiften att balansera, precis som med linjalen, istället för att låta fysiklagarna göra jobbet och att bilen eftersträvar balans åt rätt håll istället för baklänges som är fallet med grepp fram.

Edit: känns som att jag har kommit med tillräckligt många liknelser och upprepningar nu. Men det är jobbigt när nån verkar svara på en tråd utan att ha läst tidigare inlägg. smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Attenator
13 oktober 2005 · 404 Inlägg

Så du menar att du kan köra fortare genom en kurva med sämre däck bak i din saab? känns inte som det, jag har kört en del isbilar med riktiga däck fram och vanliga vinterdäck bak (saab) och de går då att köra ordentligt fort men jag betvivlar att de skulle bli samma sak om man bytte, rätta mig om jag har fel. Tror att drivningens placering har ganska stor inverkan här faktiskt då det inte alls blir samma sak om man sätter isdäck fram på en bakhjulsdriven bil, den går ju precis lika fort som innan.

edit: den där liknelsen har ingen riktig relevans då det finns så många mer faktorer att räkna in när man sladdar. Du har inte bara en rörelsemängd utan även en dragkraft, vilket inte är fallet om man använder sig av gravitationskraften som liknelse.

Tar du den där linjalen igen och samtidigt som du försöker balansera den så drar du den nedåt i nog hög hastighet, då rätar den ut sig igen.

Sen har jag läst hela tråden och var någonstans står det om viktens inverkan på greppet?

Senast redigerat av Attenator (13 oktober 2005)

BMW 2002 (1972)
chrizz Administratör
13 oktober 2005 · 11 783 Inlägg

Attenator skrev:
Så du menar att du kan köra fortare genom en kurva med sämre däck bak i din saab? känns inte som det, jag har kört en del isbilar med riktiga däck fram och vanliga vinterdäck bak (saab) och de går då att köra ordentligt fort men jag betvivlar att de skulle bli samma sak om man bytte, rätta mig om jag har fel. Tror att drivningens placering har ganska stor inverkan här faktiskt då det inte alls blir samma sak om man sätter isdäck fram på en bakhjulsdriven bil, den går ju precis lika fort som innan.

edit: den där liknelsen har ingen riktig relevans då det finns så många mer faktorer att räkna in när man sladdar. Du har inte bara en rörelsemängd utan även en dragkraft, vilket inte är fallet om man använder sig av gravitationskraften som liknelse.

Tar du den där linjalen igen och samtidigt som du försöker balansera den så drar du den nedåt i nog hög hastighet, då rätar den ut sig igen.

Sen har jag läst hela tråden och var någonstans står det om viktens inverkan på greppet?

Du kan inte köra fortare i något av fallen, men det hör inte till saken. Det handlar om vilket som ger dig mest kontroll över bilen ifall att det oväntat släpper på vanliga vägar.

Jag tror vi snackar om helt olika scenarion här. Du verkar tro att allt handlar om bäst kontroll på isbana när nån försöker ta sig runt X-antal koner på snabbast möjliga tid. Jag talar om scenariot där pendlarsvensson kör till och från jobbet i princip. När du kör jämnfart på landsvägen och det släpper är dragkraften så pass liten att den långt ifrån är stark nog för att räta upp bilen. Dessutom krävs drivning på framhjulen för att det öht ska fungera...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
novaland
13 oktober 2005 · 99 Inlägg

Attenator skrev:
...kanske är helt ute och cyklar...

Om du e ute å cyklar på hal is så borde du hellre ställa cykeln och gå! wink

Did Henry Ford write “You can have any color as long as it’s black.” on his website?
Attenator
13 oktober 2005 · 404 Inlägg

chrizz skrev:

Attenator skrev:
Så du menar att du kan köra fortare genom en kurva med sämre däck bak i din saab? känns inte som det, jag har kört en del isbilar med riktiga däck fram och vanliga vinterdäck bak (saab) och de går då att köra ordentligt fort men jag betvivlar att de skulle bli samma sak om man bytte, rätta mig om jag har fel. Tror att drivningens placering har ganska stor inverkan här faktiskt då det inte alls blir samma sak om man sätter isdäck fram på en bakhjulsdriven bil, den går ju precis lika fort som innan.

edit: den där liknelsen har ingen riktig relevans då det finns så många mer faktorer att räkna in när man sladdar. Du har inte bara en rörelsemängd utan även en dragkraft, vilket inte är fallet om man använder sig av gravitationskraften som liknelse.

Tar du den där linjalen igen och samtidigt som du försöker balansera den så drar du den nedåt i nog hög hastighet, då rätar den ut sig igen.

Sen har jag läst hela tråden och var någonstans står det om viktens inverkan på greppet?

Du kan inte köra fortare i något av fallen, men det hör inte till saken. Det handlar om vilket som ger dig mest kontroll över bilen ifall att det oväntat släpper på vanliga vägar.

Jag tror vi snackar om helt olika scenarion här. Du verkar tro att allt handlar om bäst kontroll på isbana när nån försöker ta sig runt X-antal koner på snabbast möjliga tid. Jag talar om scenariot där pendlarsvensson kör till och från jobbet i princip. När du kör jämnfart på landsvägen och det släpper är dragkraften så pass liten att den långt ifrån är stark nog för att räta upp bilen. Dessutom krävs drivning på framhjulen för att det öht ska fungera...

Jag är villig att satsa stora pengar på att man kan köra fortare med isdäck fram på framhjulsdriven bil, ska byta under vintern och se.

Ifrågasatte bara din teori att var drivningen sitter och vikten är placerad inte spelar någon roll.

BMW 2002 (1972)
fr3drik
13 oktober 2005 · 342 Inlägg

Jag är villig att satsa stora pengar på att man kan köra fortare med isdäck fram på framhjulsdriven bil, ska byta under vintern och se.

Ifrågasatte bara din teori att var drivningen sitter och vikten är placerad inte spelar någon roll.

och jag är villig att satsa pengar på att du har rätt!

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang