5609
Sök

Saab 9-5 Aero, fråga ang turbo/bar

265 Inlägg
20 augusti 2007
Trådstartare
Hej, har en 01:as 9-5 Aero. Aldrig haft saab förut eller en turbomotor för den delen. Kört denna nu i ca 1 månad och är väldigt nöjd. Om man kikar på varvräknaren så tycker jag den börjar dra iväg vid 2000 varv, 2500 bättre, 3000 varv ja då drar det på rejält. Är det som en Aero skall vara?

Och vad fan menar turbo mätaren i bilen som går från grönt till rött smile?, pumpar jag på bilen  rejält nu så går den till toppen av grönt men inte in på rött. Antar att rött inte är bra coh att jag inte skall hamna där. Men kollar iaf så jag inte är begränsad på nå vis wink

Och detta kan jag googla men tar med det direkt, Vad laddar en 9-5a? (bar), ska i men turbotrycksmätare nu när jag har tid. Visste förut men har glömt tongue

Sen så har jag åkte med en del kompisar som har 1,8 ltt, känns som att dom bara sparkar till hux flux, känner när turbon kommer. Det gör det inte på samma sätt i 9-5an. Inte racat med någon av dom men blir då bra fartblind i 9-5an iaf. Kör alltid fortare än vad man märker, och skulle tro att jag drar dom om det är så. Men just själva känslan jag undrar över smile
Senast redigerat av stukastini (20 augusti 2007)

-

226 Inlägg
20 augusti 2007
vet ju inte vad den laddar orginal, men om du chippar den, så ställer dom ju upp laddtrycket på nåt vis.. om jag inte fått allting om bakfoten smile då kommer din mätare nog gå upp mot rött ska du se, lycka till!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 augusti 2007
Hej, den ska gå upp till precis början på rött vid maxladd. Org tror jag att den kan ge 1.3 bar när det är varmt och torrt ute...

265 Inlägg
20 augusti 2007
Trådstartare
bumpe skrev:
Hej, den ska gå upp till precis början på rött vid maxladd. Org tror jag att den kan ge 1.3 bar när det är varmt och torrt ute...

Japp precis det den gör nu smile

-

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 augusti 2007
Då är den som den ska. De går ju väldigt bra faktiskt...

BennyC
20 augusti 2007
Tja

Din saab laddar ca 0,8-0,9 orginal och chipar du bilen så går turbo mätaren längre upp, och det röda är inte farligt hehehe... Mer effekt, längre upp går turbo mätaren och turbon arbetar mer....
Turbon arbetar på högre varav så den ska dra iväg bra vid 2500-3000rpm...

Saabvilde!
1 708 Inlägg
20 augusti 2007
bumpe skrev:

Hmm, har alltid fått lära mej att en turbo pumpar på mer på vintern när luften är kall och torr, då laddluftskylaren andvänds riktigt bra ! ; D

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 augusti 2007
Då ska vi förklara lite. Du har både rät och fel.
SAAB anger 230/250 beroende på modell. Då ska den alltid ha det med. Så på sommarn när systemet har sämre verkningsgrad så laddar den mer för att hålla effekten uppe.

Skulle man låsa laddtrycket på 1 bar så skulle den ge mest en kall, fuktig oktoberkväll.

Saabvilde!
1 708 Inlägg
20 augusti 2007
bumpe skrev:
Då ska vi förklara lite. Du har både rät och fel.
SAAB anger 230/250 beroende på modell. Då ska den alltid ha det med. Så på sommarn när systemet har sämre verkningsgrad så laddar den mer för att hålla effekten uppe.

Skulle man låsa laddtrycket på 1 bar så skulle den ge mest en kall, fuktig oktoberkväll.

Då förstår jag precis ! Det är som de gamla "roliga" APC systemen big_smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 augusti 2007
Ja APC systemen är en av saabs absolut bästa konstruktion hittils. Spiksäkert och går att använda som boostcontroller om man löder om den lite.
T5 och T7 har ju nackdelen att de inte vill att vem som helst justerar dem. Det var bättre förr tongue

Saabvilde!
1 708 Inlägg
20 augusti 2007
bumpe skrev:
Ja APC systemen är en av saabs absolut bästa konstruktion hittils. Spiksäkert och går att använda som boostcontroller om man löder om den lite.
T5 och T7 har ju nackdelen att de inte vill att vem som helst justerar dem. Det var bättre förr tongue

Jag är grymt sugen på att löda om min big_smile Kan du sånt ? ;D

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 augusti 2007
Larsson_Power skrev:
bumpe skrev:

Jag är grymt sugen på att löda om min big_smile Kan du sånt ? ;D

Jepp, du kan ju skicka ett pm. Effekt, årsmodell, växellåda (man/aut) och motorstorlek...

Sök