vart kan man köpa 3" rörbitar för avgassystem?

hedley Saaboholic
26 augusti 2007 · 3 129 Inlägg

Tjena..jo det är så att jag hade tänkt plocka bort sista ljuddämparen och ersätta där med 3" rör..så till min fråga, vart kan man köpa ca 40-100cm långa 3" rörbitar?

Har för övrigt 2.5"-3" hela vägen annars men tycker det låter på tok för lite..märks inte ens att det är annat avgassystem.. och det är därför jag tänkt plocka bort den ena dämparn.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Audi_S-power Ingen riktig Audi utan quattro!
26 augusti 2007 · 203 Inlägg

jag köpte mina 3" rör på biltema:P finns också på mekonomen vad jag vet.

Ingen Riktig Audi Utan quattro
Audi S4 2.2TQ
Audi RS2 Porsche "Built by Porsche Zuffenhausen" (1994)
Cheva_power The Gunner
26 augusti 2007 · 182 Inlägg

Autoexperten elr Ad-center måste väl oxå ha det..

Keyboard Not Found - Press [F1] to Continue.
hedley Saaboholic
26 augusti 2007 · 3 129 Inlägg

okej.. vet ni vad dom tog för ungefär 1m 3"?

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Audi_S-power Ingen riktig Audi utan quattro!
26 augusti 2007 · 203 Inlägg

Jag betalade ca 120 kr för 1m smile

Ingen Riktig Audi Utan quattro
Audi S4 2.2TQ
Audi RS2 Porsche "Built by Porsche Zuffenhausen" (1994)
caromania Forummoderator
26 augusti 2007 · 9 296 Inlägg

Vågar man komma med förslaget att du plockar bort den första dämparen istället. Det är ju bra i effektsynpunkt att ha dämparna så långt bak som möjligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
hedley Saaboholic
26 augusti 2007 · 3 129 Inlägg

det är bara downpipen som ger effekt..resten är bara för ljudet..vill helst köra raka rör men ska testa så här först och se om ljudet ändras något osv.. låter det fortfarande inte som det ska plockar jag bort den andra med.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Thorsholm Svartrök
26 augusti 2007 · 673 Inlägg

Raka rör I Mölndal

Jag har fel ibland... men inte ofta
Audi A4 1,9tdi "Svartrök" (1998)
Holme
26 augusti 2007 · 1 417 Inlägg

Micro?

rs niklas saab expert
26 augusti 2007 · 248 Inlägg

caromania skrev:
Vågar man komma med förslaget att du plockar bort den första dämparen istället. Det är ju bra i effektsynpunkt att ha dämparna så långt bak som möjligt.

ljud dämparen ska sitta så långt fram så möjligt var har du lärt dig att den ska sitta långt bak?

Saab 900 aero "el turbo negro" (1985)
gamlingen
26 augusti 2007 · 5 198 Inlägg

Jag förstår inte.... varför ska det låta,,, är det inte fräckare å ha en bil som går utav h....... och knappt hörs ? än en som hörs utav h,,,,,, å inte går nåt... ?

caromania Forummoderator
26 augusti 2007 · 9 296 Inlägg

rs niklas skrev:

caromania skrev:
Vågar man komma med förslaget att du plockar bort den första dämparen istället. Det är ju bra i effektsynpunkt att ha dämparna så långt bak som möjligt.

ljud dämparen ska sitta så långt fram så möjligt var har du lärt dig att den ska sitta långt bak?

Det är en ganska allmän uppfattning har jag förstått.

Gashastigheten är lägre längre bak i systemet och därför ställer ljuddämparen till med minst oreda där. Det är för övrigt därför systemet bör smalna av ju längre bak du kommer (på en sugis). Då gasen svalnar tar den mindre plats, stannar upp och bilder ett lock. Smalare rör gör att hastigheten bibehålls och evakuerar mer effektivt=kommer ur vägen.

Min omedelbara motfråga är: Var har du lärt dig att ljuddämparen ska sitta långt fram?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Blida
27 augusti 2007 · 654 Inlägg

tänk på att ju mindre dämpare och annat i vägen så "hackas" ljudet ned mindre.
dvs: ju rakare rör utan nån form av genomgång desto högre ljud.
Dock så hackar turbons impeller ned ljudet en del,men hur mycket?!

Jo,dämpare skall sitta långt bak där gashastigheten sjunkit och iom det inte hindra i onödan.
Tips är även att montera utblåsets mynning utanför bilkarossen för att slippa resonanser och ännu mer avgasljud i bilen.

Benan
27 augusti 2007 · 271 Inlägg

Det e därför alla tävlingsbilar har ljuddämparen upptryckt i grenröret!?!  wink

hedley Saaboholic
27 augusti 2007 · 3 129 Inlägg

gamlingen skrev:
Jag förstår inte.... varför ska det låta,,, är det inte fräckare å ha en bil som går utav h....... och knappt hörs ? än en som hörs utav h,,,,,, å inte går nåt... ?

för att jag gillar 3" mullret? gillar inte att lyssna på något kvinnligt vinande..goare om du mullrar en del iallafall.. och jag tyckte det lät bra på min förra bil..då mullra det precis lagom..inte för mycket och inte för lite heller..

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
hedley Saaboholic
27 augusti 2007 · 3 129 Inlägg

hm..kan dom på biltema mekonomen etc böja till röret så det kan gå över grejer åså? för när jag låg och kolla under såg jag att det inte kommer funka med rakt rör utan det måste böjas en del åså..

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Germax
27 augusti 2007 · 12 086 Inlägg

Biltema och mekonomen kan inte böjja rören åt dig.. smile
Därimot kan du köpa böjjar och svetsa som du vill ha det. Lr så åker du till någon rörnisse som kan bocka rör och ber han fixa, sök på eniro.

caromania Forummoderator
27 augusti 2007 · 9 296 Inlägg

raderat

Senast redigerat av caromania (27 augusti 2007)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Patris Stockholm
28 augusti 2007 · 383 Inlägg

hedley skrev:
Tjena..jo det är så att jag hade tänkt plocka bort sista ljuddämparen och ersätta där med 3" rör..så till min fråga, vart kan man köpa ca 40-100cm långa 3" rörbitar?

Har för övrigt 2.5"-3" hela vägen annars men tycker det låter på tok för lite..märks inte ens att det är annat avgassystem.. och det är därför jag tänkt plocka bort den ena dämparn.

www.mecahaninge.se wink !!!!!!!!!!!

Projekt:
Volvo V70 RWD Corvette Projekt
Sponsorer:
| KLracing | AutoStripe | XmXbygg | Esson Tuning | Raidopower | Mr Tuning |
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang