Öppen eller återcirkulerande dump på saab 9-3 aero T7 motor.

subw00fer
26 augusti 2007 · 52 Inlägg

Tänkte bara höra om det är nån expert som kan svara på om det ska vara en öppen dump eller återslutande på min saab 9-3. just nu sitter det en öppen och bilen rycker lite ibland. Kan det vara orsaken isf??

Mvh Simon

pade Finnjävel ;)
26 augusti 2007 · 24 Inlägg

Absolut inte öppen dump med T7, byt genast till återcirkulerande innan du kör sönder din motor!

Image is nothing - Boost is everything
subw00fer
26 augusti 2007 · 52 Inlägg

Beställt återcirkulerande dump, har precis köpt bilen så, den har varit på maptun. konstigt att dom inte sa nått om det.. tack iaf för svaret.

nitro87
26 augusti 2007 · 48 Inlägg

att bilen rycker beror inte på din dump med största sannolikhet...

De är nog mer troligare glapp i turbon?
dåliga tändstift? längesen du bytte soppafilter?

Börja med att skruva av luftfiltret o känn på turbons impeller upp och ner, och ut och in om de glappar.

Lycka till!

PS. Byt till återcirkulation igen, annars har du sönder katalysatorn eftersom du har T7.

Live Free, Die Hard.
subw00fer
26 augusti 2007 · 52 Inlägg

Har beställt både tändstift, tändkassett och ny dump. så blir det ingen skillnad då vetifan vad det kan vara..

pade Finnjävel ;)
26 augusti 2007 · 24 Inlägg

Det kan nog mer än väl bero på den öppna dumpen. Sätt dit en återcirkulerande först och se hur bilen funkar efter det.
Om ryckandet fortsätter måste du felsöka vidare...

Image is nothing - Boost is everything
Markus_MR2
26 augusti 2007 · 761 Inlägg

nitro87 skrev:
att bilen rycker beror inte på din dump med största sannolikhet...

De är nog mer troligare glapp i turbon?
dåliga tändstift? längesen du bytte soppafilter?

Börja med att skruva av luftfiltret o känn på turbons impeller upp och ner, och ut och in om de glappar.

Lycka till!

PS. Byt till återcirkulation igen, annars har du sönder katalysatorn eftersom du har T7.

Glapp ska där vara radielt i axlen (oljetrycket centrerar axlen) , men axielt dvs in o ut ska där inte vara något alls!

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
nitro87
26 augusti 2007 · 48 Inlägg

Simon_J skrev:
Har beställt både tändstift, tändkassett och ny dump. så blir det ingen skillnad då vetifan vad det kan vara..

på med nytt bränslefilter också

Live Free, Die Hard.
nitro87
26 augusti 2007 · 48 Inlägg

Markus_MR2 skrev:
Glapp ska där vara radielt i axlen (oljetrycket centrerar axlen) , men axielt dvs in o ut ska där inte vara något alls!

bara någon millimeter glapp är normalt, men är det onormalt mycket så kan det mycke väl vara de som är fel...

Live Free, Die Hard.
Braather (none)
26 augusti 2007 · 1 725 Inlägg

pade skrev:
Det kan nog mer än väl bero på den öppna dumpen. Sätt dit en återcirkulerande först och se hur bilen funkar efter det.
Om ryckandet fortsätter måste du felsöka vidare...

Tror på dig! Har en kompis som teste det i sin T7:a. Det gick ju så där bra..Blev precis som du beskrev din...Bytte till återcirkulerande dump igen...Och det försvann smile!

Lycka till!

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--
jonTe
27 augusti 2007 · 5 710 Inlägg

nitro87 skrev:
att bilen rycker beror inte på din dump med största sannolikhet...

Håller jag inte med om.
Öppen dump på en T7-maskin kan få alla möjliga konstiga effekter.

MVH Jonas
..............
nitro87
27 augusti 2007 · 48 Inlägg

jonTe skrev:
Håller jag inte med om.
Öppen dump på en T7-maskin kan få alla möjliga konstiga effekter.

Att hans bil går ryckigt vid acceleration kan inte bero på dumpen.... såvida den inte är fel inställd så den läcker och inte kan hålla för trycket!
men nu utgår jag ifrån att den är rätt inställd och håller tätt, och då är det nog inte dumpen som sagt...
men men, det är min teori iallafall, så om han byter till återcirkulation så bör problemet försvinna (om hans öppna dump är en billig skit kopia/fel inställd/läcker vilket många öppna har en  tendens att göra)

Senast redigerat av nitro87 (27 augusti 2007)

Live Free, Die Hard.
MrStoffe
27 augusti 2007 · 69 Inlägg

Har du en öppen dump på T7-motor så går bilen ryckigt vid acceleration, testa sätt din orginal dump och se om den rycker me den för annars e de vaccum läckage någonstans. Jag provade me att sätta ditt en öppen dump på min men tomgången började vandra då. Skulle rekommendera att sätta de en återcirkulerande dump me tratt i sånt fall. Men en rent återcirkulerande dump me öppet luftfilter dumpar också bra big_smile

Christoffer Ivarsson :P
Saab 9-3 (2000)
Fredrik-79
27 augusti 2007 · 2 164 Inlägg

nitro87 skrev:

jonTe skrev:
Håller jag inte med om.
Öppen dump på en T7-maskin kan få alla möjliga konstiga effekter.

Att hans bil går ryckigt vid acceleration kan inte bero på dumpen.... såvida den inte är fel inställd så den läcker och inte kan hålla för trycket!
men nu utgår jag ifrån att den är rätt inställd och håller tätt, och då är det nog inte dumpen som sagt...
men men, det är min teori iallafall, så om han byter till återcirkulation så bör problemet försvinna (om hans öppna dump är en billig skit kopia/fel inställd/läcker vilket många öppna har en  tendens att göra)

Där har du helt fel.
Saabs T7 styr sytem är så avancerat att man INTE ska ha öppen dump.
Efter -01 är de helt omöjligt att ha de.
Före går de om de är en hybrid dump eller en bra kolv dump men får man symptom som beskrivs så är de nästan 100% dumpen som orsakar de.
Sen när man har öppen dump så är tomgongen väldigt orolig och man vet inte hur de funkar och om man kör sönder motorn.
Jag skulle ALDRIG ha öppen dump på en saab motor med T7 motorstyrning.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
subw00fer
27 augusti 2007 · 52 Inlägg

Tackar för alla svar! Uppskattas, får hem dumpen imorn (beställde en forge återcirkulerande dump) från maptun. Dock är det ingen "tratt" dump men prova går alltid att göra antar ja smile
Återkommer med resultat (hoppas på positiva).

Mvh Simon

KarlNilsson Örebroare i exil
27 augusti 2007 · 970 Inlägg

Forge återcirkulerande kommer funka kanon. Just för att den är återcirkulerande smile

Hej FRA!
pade Finnjävel ;)
28 augusti 2007 · 24 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
[Saabs T7 styr sytem är så avancerat att man INTE ska ha öppen dump.
Efter -01 är de helt omöjligt att ha de.
Före går de om de är en hybrid dump eller en bra kolv dump men får man symptom som beskrivs så är de nästan 100% dumpen som orsakar de.

MVH

F

Hur menar du att efter -01 är det omöjligt att ha det?
Eftersom alla bilar efter det är T7 eller är det någon skilland mellan T7 bilar från -00 och -01 enligt dig?

Håller till 100% med om att man absolut inte under några som hellst omständigheter skall ha en öppen (eller hybrid, de är precis lika dåliga) dump på en T7-bil!

Man riskerar helt enkelt att rasa motorn och jag har svårt att förstå att få fjortisar kåta med att dumpa runt korvmojen kan vara viktigare än att ha en fungernade motor roll

Image is nothing - Boost is everything
Paddee636
28 augusti 2007 · 283 Inlägg

Varför inte köpa en hybrid dumpventil? Då behåller du det härliga ljudet från en öppen. Om turbon inte laddar mycket - 100% återcirkulerande, om turbon laddar mycket - 50% återcirkulerande, 50% öppen o där sitter ljudförstärkande tratt. Den är ju gjord för bilar med LMM, för dom är ju känsliga för öppen.

Senast redigerat av Paddee636 (28 augusti 2007)

Wallgren
28 augusti 2007 · 23 Inlägg

Paddee636 skrev:
Varför inte köpa en hybrid dumpventil? Då behåller du det härliga ljudet från en öppen. Om turbon inte laddar mycket - 100% återcirkulerande, om turbon laddar mycket - 50% återcirkulerande, 50% öppen o där sitter ljudförstärkande tratt. Den är ju gjord för bilar med LMM, för dom är ju känsliga för öppen.

Kvittar om man använder en "hybrid AV", blir ju fortfarande fel, hälften av luften som skickas ut öppet tror ju motorstyrsystemet att den har kvar, nåt sånt ska inte sitta på saabs T7 system.

Crappy_punkrocker
28 augusti 2007 · 268 Inlägg

om du vill ha kvar pyyset så köp ett öppet luftfilter!

Don't hate the player. hate the game!
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang