4371
Sök

Råd vid trimning av OG 900 T8?

Saaboholic
3 129 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
Tjenare, köpte mig en T8.a i helgen och behöver lite råd om trimning etc, det som är gjort är 3" batteriböj och 2.5" avgas..

frågan är hur man kan komma upp i 200hk+ så billigt som möjligt utan att riskera motor haveri? hur mycket kan man ställa upp laddet när man kör med orginal snurra?

/Mr B

"Liberty of thought is the life of the soul"

5 710 Inlägg
27 augusti 2007
Min prioriteringslista:

1) Installera IC/bättre IC.
Laddluftkylet i og900 (om det finns någon) är kass.
Flödar dåligt, sitter illa och har dålig kapacitet.
Vanligt är att hänga i ett 9000 kyl men det finns oxo bra china-IC:s som kan funka som alternativ.
Samtidigt kan man passa på att få dit en avlastningsventil (om bilen saknar sådan)

2)APC-modd
Löd om APC alternativt skruva om den.
Komplettera med spikdiod.

Sedan är det bara åka ut och köra....vrid upp laddet via APC:n och kör till det spikar, vrid sedan ned något, hitta nivån.

3) Mickla med tändningen.
En T8 kan i låg/mellanregistret (innan turbon börjat ladda) vara ganska slö.
Elakare tändning kan göra saken bättre.
Skaffa tändinställningslampa och lek smile
Original tändningen skall vara 20° innan övre dödpunkt men det går att köra mer än så.
(Med 98 oktan i tanken körde jag 24° som grundinställning med ovanstående modd utan att det spikade på min gamla vintebil. Laddade ca 1.1 bar )
Man får helt enkelt testa, ställ in....ut o prova....kika på spikdioden osv osv.

MVH Jonas
..............

Saaboholic
3 129 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
hehe okej tackar tackar..men större ic..kommer jag bli tvungen att kapa något eller finns det några som passar ganska så bolt on? samt skulle en ic från 9000cc t16 85.a funka?

"Liberty of thought is the life of the soul"

Sök