4388
Sök

katersättning lagligt?

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
hitta en kaersättnings rör på http://www.streetperformance-butik.se/

tilll min opel corsa b nån som vet om det är lagligt att ersätta med den?
Om inte klarar den flygande besiktning?

9 108 Inlägg
27 augusti 2007
Nej det blir nog att byta rör inför varje besiktning.

VAG entusiast
277 Inlägg
27 augusti 2007
Biltema säljer ju katar som är godkända av SBF ju

Audi 1910-2007 97 år
"det viktigaste är inte vad du lyssnar med utan vad du lyssnar på"
"det är väl inte konstigt att det låter kasst när du lyssnar på musik som inte är musik"
Audi: Four rings to rule them all

5 710 Inlägg
27 augusti 2007
LuCiiifer skrev:

Med tanke på att du kör utan dämpare på systemet i övrigt så skulle jag inte tro det.
Katalysatorn dämpar ljudet ganska mycket och kommer du in på en flygande med extremt hög ljudnivå blir de säkerligen misstänksamma.
Ett kik under bilen o de é kört.

Vad följderna blir råder det delade meningar om men det blir minst ombesiktning.

MVH Jonas
..............

8 156 Inlägg
27 augusti 2007
pz_racing skrev:
Biltema säljer ju katar som är godkända av SBF ju

Jag läste en kort notis på SBF.se att det hade blivit ett missförstånd och att den inte var godkänd av SBF. Men när jag gick tillbaka till den nyheten idag så fanns bara rubriken kvar. Antar att den verkligen är godkänd nu?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
men de ser ju inte på besiktningingen om de är en katt eller ej? den ser ju liknande ut som en katt..

Bärs!
3 456 Inlägg
27 augusti 2007
LuCiiifer skrev:
men de ser ju inte på besiktningingen om de är en katt eller ej? den ser ju liknande ut som en katt..

Nejnej, men du kanske måste ha den för div. avgaskrav?

Garaget.org peakade 2008.

905 Inlägg
27 augusti 2007
beroende på års modell så är det antingen krav på akt som fungerar krav på kat finns eller inget krav var väl kring slutet på 80talet övergången kom.

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
de är skitsamma ju. de kollar oftast inte avgas värdena på flygande. däemot kollar de under om de sitter en burk som de ska vid katten o ersättningsröret ser ut som katten.

8 156 Inlägg
27 augusti 2007
Det bästa är väl ändå att köpa en godkänd race-kat.?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

9 108 Inlägg
27 augusti 2007
LuCiiifer skrev:
de är skitsamma ju. de kollar oftast inte avgas värdena på flygande. däemot kollar de under om de sitter en burk som de ska vid katten o ersättningsröret ser ut som katten.

Du undrade om den var laglig och det är den inte, vi på Garaget kan ju knappast veta om poliserna ser skillnad på den och en riktig kat. Ser dom att det är fake så kommer du nog ångra dig. Det är många som chansar och klarar sig, jag gjorde det förr bl.a. men tyckte inte bilen gick bättre så då var valet enkelt, satte tillbaks kattarna. Kör på om du vill.

study
772 Inlägg
27 augusti 2007
LuCiiifer skrev:

jag vet inte men de brukar ju mät avgaserna.

2 201 Inlägg
27 augusti 2007
jag vet dom som har haft katersättare o åkt dit på flygande. o det blev då grova böter.

9 108 Inlägg
28 augusti 2007
peter_1976 skrev:
jag vet dom som har haft katersättare o åkt dit på flygande. o det blev då grova böter.

Det är många som "vet dom som åkt dit" men jag har då aldrig fått någon konkret info.. Vissa har sagt 12.000 i böter och vissa har sagt 20.000 men det är aldrig någon som kan visa upp en böteslapp.. Jag är seriöst nyfiken så du får gärna luska fram lite mer exakta siffror, bevis är ju aldrig fel heller smile

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
28 augusti 2007
miljöböter sägs vara på 10 000 kronor, iaf vad jag har hört!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Biltokig
870 Inlägg
28 augusti 2007
Fullständigt ONÖDIGT att förstöra moder natur på det viset!!!
En fullflödeskat. ger i stort sett samma effektökning utan att du förlorar avgasreningen så du smutsar inte ner så mycket och så kommer du dessutom igenom bes. med den... Satsa på en sån istället!

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

2 201 Inlägg
28 augusti 2007
MilleN skrev:
peter_1976 skrev:

Det är många som "vet dom som åkt dit" men jag har då aldrig fått någon konkret info.. Vissa har sagt 12.000 i böter och vissa har sagt 20.000 men det är aldrig någon som kan visa upp en böteslapp.. Jag är seriöst nyfiken så du får gärna luska fram lite mer exakta siffror, bevis är ju aldrig fel heller smile

killen som monterade mitt grenrör, han hade kattersättare på sin. kommer inte ihåg exakt böterna, det var ett bra tag sedan han berättade. med det var inte upp mot 20. men över 10000 i alla fall. sen har jag hört fler. 

men som sagt, bättre att använda en godkänd.   miljövänligare oxå
Senast redigerat av peter_1976 (28 augusti 2007)

190 Inlägg
28 augusti 2007
MilleN skrev:

Polaren åkte dit för miljöbrott med sin supra (tretums rostfritt utan katt), 17000kr(!) i böter, och ja jag har bevis, jag satt brevid.

S*t*n vad ilsken den polisen var...
Senast redigerat av crazy75 (28 augusti 2007)

There´s a very fine line between a hobby and mental illness

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
28 augusti 2007
jonTe skrev:
LuCiiifer skrev:

Med tanke på att du kör utan dämpare på systemet i övrigt så skulle jag inte tro det.
Katalysatorn dämpar ljudet ganska mycket och kommer du in på en flygande med extremt hög ljudnivå blir de säkerligen misstänksamma.
Ett kik under bilen o de é kört.

Vad följderna blir råder det delade meningar om men det blir minst ombesiktning.

Jag hörde om nån som blivit stoppad i en flygande utan kat, och detta kom snutarna på.. Han åkte givetvis på ombesiktning men fick även böter, nån slags miljöböter på bortåt 10,000:-  sura slantar det...

*edit - såg nu att det redan stod längre upp i tråden (läste bara sida 1)
Senast redigerat av turbotompa (28 augusti 2007)

217 Inlägg
28 augusti 2007
såpass mycket böter alltså.. kanske man ska skaffa racecat iställer för en bit rör man har nu..

Sök