4691
Sök

Underhåll av sportluftfilter

603 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
Nytt sportigare luftfilter är inhandlat och monterat. Nu funderar jag på om det bara är att köra eller om det kräver något form av underhåll i form av någon olja eller liknande? Skydd mott fukt mm!?!?!?

In hoc signo vinces

Team Carkings
2 300 Inlägg
27 augusti 2007
Finns rengöringskit att köpa där det står instruktioner hur du ska göra. Lätt som en plätt! Men jag rekomenderar att skärma av filtret om det är ett öppet luftfilter annars suger det in varm luft från motorn & kommer inte va till nån nytta alls. Bara ett tips=)
Good luck!

603 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
ST-Racing skrev:
Finns rengöringskit att köpa där det står instruktioner hur du ska göra. Lätt som en plätt! Men jag rekomenderar att skärma av filtret om det är ett öppet luftfilter annars suger det in varm luft från motorn & kommer inte va till nån nytta alls. Bara ett tips=)
Good luck!

Jo då är redan i full gång med attt bygga en liten plåt som ska passas in runt filtret. Än så länge har jag bara vunnit det estetiska och motorljudet. Men ifall man kan plocka ur en häst eller två till så är det ju välkomnat smile
Men det rekomenderas iaf att sköta sitt filter med något sånt där kit då och då eller? Ungefär hur ofta behöver det pysslas om tro?

In hoc signo vinces

5 710 Inlägg
27 augusti 2007
Lämpligt intevall tycker jag är 1000 mil eller 1gg/år men det beror ju oxo lite på vart du kör med din bil.
Skitig miljö såsom grusväg= ofta

MVH Jonas
..............

603 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
Okej och då är det ett sånt där kit man ska köpa då? vart hittar man sånt!? På mekonomen där jag köpte filtret eller? och inget mer än det behövs, som nån olja nån gång i månaden eller så?

In hoc signo vinces

RS
886 Inlägg
28 augusti 2007
Nu har ju jag bara erfarenhet av K&N filter. Dem har iaf ett rengöringskit till deras filter. På förpackningen står instruktioner om hur ofta man bör rengöra och hur, beroende på vart man kör osv. Olika filter är ju tillverkade av olika material så vet inte om alla filter ska rengöras med rengöringsolja. Fråga mekonomen.

Focus RS

1 488 Inlägg
28 augusti 2007
Casanovan skrev:
Okej och då är det ett sånt där kit man ska köpa då? vart hittar man sånt!? På mekonomen där jag köpte filtret eller? och inget mer än det behövs, som nån olja nån gång i månaden eller så?

Hej.
För att kunna svara exakt på dina frågor så behöver vi veta tillverkare av filtret.
Gällande rengöring om nu detta behövs på ditt filter, så gjorde jag såhär på vår:
Jag tog ur det och blåste från avstånd med svag tryckluft 1 gång i månaden, och tog ur det, sköljde i bioavfettning och lät det torka en gång per halvår(Rekommendation är en gång per 1000mil eller år).
Du kan köra filtret utan olja också, dock kommer det inte hålla lika länge.
Senast redigerat av itouch (28 augusti 2007)

Eldknast
915 Inlägg
28 augusti 2007
itouch skrev:
Casanovan skrev:

Hej.
För att kunna svara exakt på dina frågor så behöver vi veta tillverkare av filtret.
Gällande rengöring om nu detta behövs på ditt filter, så gjorde jag såhär på vår:
Jag tog ur det och blåste från avstånd med svag tryckluft 1 gång i månaden, och tog ur det, sköljde i bioavfettning och lät det torka en gång per halvår(Rekommendation är en gång per 1000mil eller år).
Du kan köra filtret utan olja också, dock kommer det inte hålla lika länge.

Att köra ett bomullsfilter utan olja är inte ALLS att rekommendera. Oljan är där för att partiklarna ska fastna i den. Utan olja är ett bomullsfilter inte mycket till filter.

Tiden är rolig när det går fort... :)

Sök