Bilbyggarna bojkottar - Bilsport EDPS finalen !!

SOLFILM Ocean Race NR:1
29 augusti 2007 · 475 Inlägg

Ärligt talat så bygger inte jag bilar för att få priser, Jag bygger mina hur jag vill ha dom, och skiter i vad domare eller folk tycker om dom! Pris för mig är bara en bonus samt att jag lyssnar hellre på folk som gillar min bil än att gå ner i byggträsket för att få priser!

Det är en hobby för mig, samt att jag lägger hellre pengar på mig själv än att lägga dom på att domarn ska gilla bilen!
Likadant är det med mest pengar, det är som sagt sin egen smak som gäller!

mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa
BMW 228 Cab "M Performance" (2015)
Hamilton
29 augusti 2007 · 8 864 Inlägg

p-3 skrev:

Hamilton skrev:
Kan bara hålla med dig, det är alldeles för mycket plast,högtalare och LCD.
Det flesta bilar ser rentutsagt för j*vliga ut.

Ska det breddas så ska det göras i plåt dvs. riktigt hantverk.

Snegla lite åt Chip Foose, Yer One m.m. Cleant och smakfult.

jag som ishockey freak brukar inte gå på fotbolls matcher och säger åt de att de e dumma i huvudet för att det gillar fotboll... det är ungefär det du får fram i ditt inlägg..

sedan kan jag tala för herrn att det kan vara bra mycket jävligare att få finnish på plast än plåt.. så material valet ska fan inte spela någon roll..

Vad nu fotboll och hockey har med inlägget att göra vet bara du!
Det jag skriver i mitt inlägg är min personliga åsikt om det hela, sedan om det är svårare med plast eller plåt hör inte till saken.

Fotograf på tierpidag.se
Turbomatte Lackerare/Rekondare
29 augusti 2007 · 834 Inlägg

p-3 skrev:

Hamilton skrev:
Kan bara hålla med dig, det är alldeles för mycket plast,högtalare och LCD.
Det flesta bilar ser rentutsagt för j*vliga ut.

Ska det breddas så ska det göras i plåt dvs. riktigt hantverk.

Snegla lite åt Chip Foose, Yer One m.m. Cleant och smakfult.

jag som ishockey freak brukar inte gå på fotbolls matcher och säger åt de att de e dumma i huvudet för att det gillar fotboll... det är ungefär det du får fram i ditt inlägg..

sedan kan jag tala för herrn att det kan vara bra mycket jävligare att få finnish på plast än plåt.. så material valet ska fan inte spela någon roll..

Nu är det ju skitsamma vare sig det är plåt eller inte. Grejjen är det att det ska vara finnish och formerna ska gå igen på bilen, hur skulle det se ut med en supra med breddare allá flyttkartong. ska han vinna bara för att den är jättebreddad och han har 24" krom fälgar.

Och det där med plast och finnish så stämmer det ej. säger inte att du är dålig eller så då jag har sett dina bilar och det är jävla finnish på dom, men att få glasfiber och annan plast jämt är inte svårt, det är värre med plåt, håller på med detta varje dag och detta är min uppfattning.

p-3 GRAB LIFE BY THE HORNS !!
29 augusti 2007 · 103 Inlägg

Turbomatte skrev:

p-3 skrev:

Hamilton skrev:
Kan bara hålla med dig, det är alldeles för mycket plast,högtalare och LCD.
Det flesta bilar ser rentutsagt för j*vliga ut.

Ska det breddas så ska det göras i plåt dvs. riktigt hantverk.

Snegla lite åt Chip Foose, Yer One m.m. Cleant och smakfult.

jag som ishockey freak brukar inte gå på fotbolls matcher och säger åt de att de e dumma i huvudet för att det gillar fotboll... det är ungefär det du får fram i ditt inlägg..

sedan kan jag tala för herrn att det kan vara bra mycket jävligare att få finnish på plast än plåt.. så material valet ska fan inte spela någon roll..

Nu är det ju skitsamma vare sig det är plåt eller inte. Grejjen är det att det ska vara finnish och formerna ska gå igen på bilen, hur skulle det se ut med en supra med breddare allá flyttkartong. ska han vinna bara för att den är jättebreddad och han har 24" krom fälgar.

Och det där med plast och finnish så stämmer det ej. säger inte att du är dålig eller så då jag har sett dina bilar och det är jävla finnish på dom, men att få glasfiber och annan plast jämt är inte svårt, det är värre med plåt, håller på med detta varje dag och detta är min uppfattning.

nu syftade jag mest helt custom byggda glasfiber kit, inte köpe paket.. vet hur många timmar det är bara lagt ned på t.ex på min front så..

PH_
29 augusti 2007 · 310 Inlägg

Spelar ingen roll vilket material man bygger i. Det är väl skapandet som man vill ha uppskattning av?

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
VictorW Medlem 34530
30 augusti 2007 · 908 Inlägg

Har läst hela tråden och förstår och sympatiserar till fullo med bojkotten. Är helt ny på att styla/bygga om bilar. Byggde min första egna front i vintras...Har tyvärr inte en outsinlig källa av pengar att spendera på bilen så kan inte göra alla förändringar jag skulle önska. Så därför vore det kul för mig om det blev en klass där man inte behöver slåss med de "stora" namnen. Då jag har funderingar på att ställa ut till nästa år.....cool

Men för att det ska få genomslag så måste vi alla hålla ihop, proffs som amatörer och inte börja hacka på varandra att plastning inte är att bygg osv. Alla byggen har sin skönhet och den som lagt ner tid, pengar, engagemang på sitt bygga tycker säkert inte att det är roligt att höra: - du byggde i plåt/plast, det är ju inget det kan ju vem som helst. Vaddå vem som helst, om det nu är så lätt att göra si eller så varför är då alla byggen unika???

hoppas ni förstår vad jag menar. Kommer säkert att trampa på en del tår nu, men men. Tycker inte att det är rätt att gå ut och säga att vissa bilar inte är fin osv pga av hur de är byggda mm. Alla har vi olika smak och det tycker jag att man kan respektera oavsett om man inte tycker att bygget är fint eller inte , det stora problemet som är grunden till att denna tråd skapades. Klasserna borde få en annan uppdelning så att "äpplen tävlar mot äpplen" (en metafor om någon undrar wink ), hur det skulle se ut har jag ingen aning om. Det finns det förhoppningsvis kompetent folk till big_smile

tack för mig!
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
p-3 GRAB LIFE BY THE HORNS !!
30 augusti 2007 · 103 Inlägg

VictorW skrev:
Har läst hela tråden och förstår och sympatiserar till fullo med bojkotten. Är helt ny på att styla/bygga om bilar. Byggde min första egna front i vintras...Har tyvärr inte en outsinlig källa av pengar att spendera på bilen så kan inte göra alla förändringar jag skulle önska. Så därför vore det kul för mig om det blev en klass där man inte behöver slåss med de "stora" namnen. Då jag har funderingar på att ställa ut till nästa år.....cool

Men för att det ska få genomslag så måste vi alla hålla ihop, proffs som amatörer och inte börja hacka på varandra att plastning inte är att bygg osv. Alla byggen har sin skönhet och den som lagt ner tid, pengar, engagemang på sitt bygga tycker säkert inte att det är roligt att höra: - du byggde i plåt/plast, det är ju inget det kan ju vem som helst. Vaddå vem som helst, om det nu är så lätt att göra si eller så varför är då alla byggen unika???

hoppas ni förstår vad jag menar. Kommer säkert att trampa på en del tår nu, men men. Tycker inte att det är rätt att gå ut och säga att vissa bilar inte är fin osv pga av hur de är byggda mm. Alla har vi olika smak och det tycker jag att man kan respektera oavsett om man inte tycker att bygget är fint eller inte , det stora problemet som är grunden till att denna tråd skapades. Klasserna borde få en annan uppdelning så att "äpplen tävlar mot äpplen" (en metafor om någon undrar wink ), hur det skulle se ut har jag ingen aning om. Det finns det förhoppningsvis kompetent folk till big_smile

tack för mig!
Victor

Mycket bra skrivet. Det är exakt detta vi vill få fram. Det ska vara roligt att åka för ALLA till evenemangen om det så är en plastraket eller plåtburk eller något annat. Men för att det ska fungera så får inte dessa klasser blandas ihops har vi märkt tydligt för det kommer aldrig att fungera..

sedan så ska inte amtörena inte ställas sig mot det stora namnen..

sedan om man har även proffsig bedöming av bilarna så tror jag att kvaliten på byggerna kommer att ökas markant..

newBadboy
30 augusti 2007 · 340 Inlägg

Jag själv bygger inte alls men tycker det är småkul att läsa trådar som dessa. Håller med att det borde vara skitsamma om det är plast eller plåt. Tekniken går framåt. Snart är ändå alla bilar av plast och andra skumma material. Kom igen nu, tänk till lite.  Består Koensig,(stavning?) av metall??Det borde väl vara hantverket och kvaliten som är viktig.

Av alla inlägg var det eg bara en som hade ett vettigt förslag. Och det var att man skulle ha en klassindelning efter ekonomi.

Sen att domare och dylikt inte kan bete proffsigt e synd och borde åtgärdas för de borde inse att det finns fler bra bilar än Volvo

VictorW Medlem 34530
30 augusti 2007 · 908 Inlägg

Det kanske är dax för en garaget tidning, som det föreslagits tidigare i tråden, och att man i samma veva även startar ett bilbedömningsevent, som åker runt till några platser i sverige under sommaren - för skulle det vara på vintern är jag rädd det blir lite för få bilar big_smile

Förstår om Crizz tycker det verkar tokigt, men varför inte fundera på det? Tror faktiskt att det kunde bli något. Att fixa sponsorer mm borde väl inte bli så svårt, med tanke på hur stort garaget är.

Känns som jag är ute på djupt vatten nu, men man kan väl få drömma wink

sorry blev lite OT

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Bjork OEM <3
30 augusti 2007 · 6 957 Inlägg

Sampler skrev:
Bilsport har tappat charmen, blir inte lika paff längre när jag läser tidningen

Har prenumenerat sen 99-, såg en liten "uppåt" trend mellan 2001-2003 sen efter de
har de bara gått åt hel***e

Tidningen suger nu!!! E ju skittråkiga repotage (inte ombyggda fordon) men alla nya, å debatter
om skatt å politik, man somnar ju för fan när man läser mad

Röstar för en garaget.org tidningen, typ som "stylingbörsen" med bildporträtt med lite
fakta, de skulle va ngt smile

Senast redigerat av Bjork (30 augusti 2007)

OEM <3
LillNaisarn
31 augusti 2007 ·

Turbomatte skrev:
så är det mkt köpa det värsta, häng på, vinn priser, medans de som tillverkar egna grejjer från scratch för att få bilen så som de vill ha den är något man borde höjja på nu om man ska snacka billbyggande, och nej jag räknar inte plastning som att tillverka något, plasta gör min 12åriga brorsa utan hjälp.

Lyft fram de som åstakommer något istället för att sätta dem vid sidan av för att dom inte har 24" kromfälgar, ett kjolpaket för 70papp, och döper om sin bil till något "flashigt" namn med ovanliga bokstäver.

Jag har några frågor åt dig:
Fråga1:Så du menar om man bygger från grunden och sedan plastar att det inte är att bilbyggande? Har du tänkt på att flera kanske väljer att arbeta med plast för syns skull/viktens skull? eller att alla inte kan hålla på med plåt ?

Så om en bil är breddad eller byggt ett kjolpaket i glas/kolfiber skulle det vara inte vara ett bilbygge medans en bil brevid hade ngt snarlikt i plåt så vore det ett riktigt bygge?

Du får gärna förklara från Scratch om jag inte fattat det rätt (Antar att du syftade från grunden som man oftast gör i bonocell eller fogskum då man ska gjuta ngt).

Fråga2: Så jag som ej har tillgång till svets och ska istället göra breddning mm i kolfiber är det fusk för att jag inte plåtbreddar då jag inte har möjlighet, ska man lämmna in och låta det breddas och sånt och kalla det bilbygge?

Visst skulle jag hellre ha "riktig" breddning i plåt, men jag väljer hellre kolfiber då det är snyggare och lättare.

Nu lär säkert fullt i folk tycka ens åsikter är helt galet, men nu har jag sagt mitt iaf smile

Senast redigerat av LillNaisarn (31 augusti 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang