3108
Sök

200sx laddtrycksproblem

Volvomekaniker
299 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
#1
Bilen är en 200sx s13-91 steg 2 chip annan turbo grenrör downpipe helrenoverad

Skulle vilja ha 1,1 bars laddtryck med när man ställer in pysventilen så den laddar 1,1 så håller det bara nån sek sen lägger den sig på 0,5 bar..

Jag har koollat lekage på trycksidan men hittar inget ..

Vad kan vara fel??


113 Inlägg
28 augusti 2007
#2
Kollat så pysventilen är hel? Kolla så inte wastegateklockan har pajjat, rostat eller något liknande. Kan vara wastegatefjädern som är för svag så den inte orkar hållaupp wastegaten?

- Projekt Skyline R32 GT-R: http://www.skyline.se/forum/viewtopic.p … mp;t=13825
- HenrikssonMedia galleri: http://www.henrikssonmedia.se/

2 655 Inlägg
28 augusti 2007
#3
Låter som du får byta wastegate.. Eller spänna fjädern i wastegaten.. Har samma problem med min.. Kommer att byta ut min wastegate mot en bättre snart..

Volvomekaniker
299 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
#4
var köper man ny wastegate till t28bb för ett vettigt pris?? och kan man dela orginal wastegaten ??


2 655 Inlägg
29 augusti 2007
#5
Airtune ligger ganska bra till prismässigt.. Blir nog en sån för mej med senare..

761 Inlägg
29 augusti 2007
#6
Rille_745 skrev:
Bilen är en 200sx s13-91 steg 2 chip annan turbo grenrör downpipe helrenoverad

Skulle vilja ha 1,1 bars laddtryck med när man ställer in pysventilen så den laddar 1,1 så håller det bara nån sek sen lägger den sig på 0,5 bar..

Jag har koollat lekage på trycksidan men hittar inget ..

Vad kan vara fel??

Ganska solklart fall att wastegaten inte orkar hålla stängt..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Volvomekaniker
299 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
#7
Evaldsson skrev:
vart har du köpt turbon?

Blocket tror jag..


Volvomekaniker
299 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
#8
Streckkoden skrev:
Airtune ligger ganska bra till prismässigt.. Blir nog en sån för mej med senare..

Jag hittade en på Airtune kan den funka??

Wastegasteklocka T28, GT28 Högt grundtryck
Byt ut orginalklockan på din T28 eller T28BB så får du med denna ställbara klocka ett grundtryck på ca 12-14psi (ca 0.8-1.1 bar beroende på hur hårt du monterar armen).

Högt grundtryck gör att du eventuellt kan strunta i boostcontroller samt får optimal spoolup


162 Inlägg
29 augusti 2007
#9
byt till en t25 wg eller en hks wg från japtuning


Volvomekaniker
299 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
#10
Evaldsson skrev:
Rille_745 skrev:
Evaldsson skrev:
vart har du köpt turbon?

Blocket tror jag..

jaha okej, ne tänkte om det kan vara turbon som håller på och ge upp...

Nja den är sprillans ny gått 20 mil


Volvomekaniker
299 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
#11
ToFast skrev:
byt till en t25 wg eller en hks wg från japtuning

Orginal wg har rak dragstång men t28bb har böjar på sin kan det passa ändå??


Volvomekaniker
299 Inlägg
15 september 2007
Trådstartare
#12
Jag har satt på en wg som ska hålla 0,8 - 1,1 bar justerbart men det blev samma som innan fast den orkar 0,6 nu nästan fullt inskruvad..

Några andra fel??


Volvomekaniker
299 Inlägg
15 september 2007
Trådstartare
#13
Rille_745 skrev:
Jag har satt på en wg som ska hålla 0,8 - 1,1 bar justerbart men det blev samma som innan fast den orkar 0,6 nu nästan fullt inskruvad..

Några andra fel??

jag har inte chipet monterat och orginal avgas och Ic


162 Inlägg
15 september 2007
#14
Rille_745 skrev:
Rille_745 skrev:
Jag har satt på en wg som ska hålla 0,8 - 1,1 bar justerbart men det blev samma som innan fast den orkar 0,6 nu nästan fullt inskruvad..

Några andra fel??

jag har inte chipet monterat och orginal avgas och Ic

första du gör skaffa större ic större avgas och störe bränsle pump då kommer din ladd hålla jämt ganska säker e jag på
för org avgas ic osv stryper jo bilen


Volvomekaniker
299 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
#15
jag har provat köra utan avgassystem och det hjälper inte och orginal ic borde klara av att hålla 1,1 bar och jag har provat koppla förbi den men det går andå inte.


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
14 mars 2008
#16
har du kollat om de dumpen som inga håller tätt då?...


Volvomekaniker
299 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
#17
jag har ingen dump.


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
14 mars 2008
#18
Ända jag kan komma på är att jaga läckor, låter riktigt konstigt annars då wg'n är bytt.

Edit: tänk på att vissa läckor inte märks fören det trycksätts med laddtryck så kan vara svåra att hitta.
Senast redigerat av NIzmO (14 mars 2008)

- Time Attack -

2 Inlägg
14 mars 2008
#19
ja skulle tro att det är laddtrycks spärren som går in för dej.
Har själv en nissan 200 92- chippad, ja kan ladda precis en bar över det så bryter den.
Kanske en FCD skulle funka tror att chippet inte flyttar spärren tillräckligt.

Volvomekaniker
299 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#20
jo men om man får en fuelcut så rycker det väll kraftigt i bilen?? Laddtrycket bara sjunker det hackar inte.

bilen går lite oroligt och misständer också och avgas värdena är fel kommer inte ihåg vad dom låg på men HC, CO var för höga. kan detta påverka laddtrycket.



Sök