val av bästa däck

MrPK
28 augusti 2007 · 16 Inlägg

"Bästa" 'är förstås relativt vad man är ute efter men i mitt fall vill jag ha hårda däck som inte "rullar" i sidled i kurvorna, inte fjädrar för mycket. Vill inte ha R däck, priset spelar ingen roll...

Har nyss byt til Michelin PilotSport 2 men är misnöjd med bakdäcken. Spinner för lätt och käns för mjuka i sidled när man kör i en svag kurva med lite ojämheter. Det svajar för mycket bak. Mina dimmensione rjust nu är R18 245/45 frma och R18 275/40 bak.

Är det nån som har erfarenheter av olika däck? Vilka skulel passa bär för mina krav? Har sneglat på Pirelli P Zero, men är det bätre val än det jag har nu?

Honda CRX Vtec "Andrenalin-maskin" (1991)
Honda S2000 "AP1" (2000)
M3Carbon
28 augusti 2007 · 11 Inlägg

Kör själv med Bridgestone Potenza 050A på en M3'a som jag är grymt nöjd med. Böt precis till 245/35-19 ifram och 285/30-19 i bak. Dom känns sjukt stabila hur hårt man än pressar dem. Jag kör mycket på kassa småvägar ute på österlen och dom funkar mycket bra på det underlaget. Har kanske inte världens bästa livslängd men det är ju greppet som räknas.

Jack O'Neill: I'm telling you, Teal'c. If we don't find a way out of this soon, I'm gonna' lose it.
[Teal'c does not understand and just stares at O'Neill]
Jack O'Neill: "Lose it." It means, "Go crazy." "Nuts." "Insane." "Bonzo." "No longer in possession of one's faculties." "Three fries short of a Happy Meal." "Wacko."
BMW M3 (2004)
MrPK
7 september 2007 · 16 Inlägg

Fick nu redan på att mina gamla däck var Continental Sport Contact 2. De var helt underbara tycke rjag. Mycket bättre egenskaper just i kurvorna, ingen antydan till rullning som det käns nu på Michelin...  Möligt att helt nya däck är lite för mjuka, kansk eblir bättre nästa sommar smile Men annars säljer jag gäna min Michelling med förlust, för att Continental är mer i min smak.

Honda S2000 "AP1" (2000)
Honda CRX Vtec "Andrenalin-maskin" (1991)
zero2000
7 september 2007 · 227 Inlägg

jag kör på yokohama parada! e helt klockrena!

Blida
7 september 2007 · 654 Inlägg

Vad du söker är ett däck med R-däcks liknande stomme och även liknande gummiblandning (lite mjukare för greppets skull).

Vet att Kumho har en del fina däck inom denna genre som funkar som ett R-däck,men som inte är ett så att säga.
Lika så så har Toyo ett däck med liknande uppbyggnad utan att det är ett R-däck.Minns dock inte vad modellen heter.
Har själv provat P-zero,men va inte så jätte impad av detta däck.
Dock användes det till bankörning då.Men tyckte inte att det va så jätte bra grepp i det när det fick lite värme.
Och iom att din Jänkare (tittade på avator bild) väger lite så kommer förmodligen bilens vikt att generera i att det blir varmare än på en lättare bil när däcket används lite hårdare.

Kolla dessa tillverkares hemsidor (använd google för länk):
Kumho
Toyo
Azzeniz (minns inte om det är modell eller tillverkare)
Finns fler som ja tyvär glömt namnet på nu,uppdaterar när minnet återkommer.

MvH

MrPK
14 september 2007 · 16 Inlägg

tackar.. den vägen 1550 kg så det är inte så extremet mycket. Många säger att just Yokohama är "bra" men svårt veta vad de menar med "bra". De är säkert bra som Michelin som visade sig dok ha fel egenskaper för min smak och körstil smile

Honda CRX Vtec "Andrenalin-maskin" (1991)
Honda S2000 "AP1" (2000)
m5micke
15 september 2007 · 26 Inlägg

Jag kör med Continental Sport Contact 2 på min M5:a. Är ruggigt nöjd med dess egenskaper.

Leksak: BMW 325i Turbo Touring e30 -89
Finbil : BMW 323im e36 -97
Finbil 2 : Alpina B3 3,2 Touring e36 -99
Woogensea Volvoturbo For Life
15 september 2007 · 366 Inlägg

Pirelli eller michelin....jag kör dock på michelin och ventus.....

En gång Volvo, Alltid Volvo
Volvo V70N T5 "Silverpilen" (2001)
MR_Z
15 september 2007 · 2 Inlägg

Köp Sunny däck annars, slitstarka och inga problem med dem

Nissan 300 (1990)
MrPK
16 september 2007 · 16 Inlägg

ja, inet lätt med däck om man har lite "ovanliga" krav smile Men eftersom jag hade Continental Sport Contact 2 innan bak och var supernöjd med de så ska jag nog satsa på de igen. Nån som vill köpa så gott som nya Michelin Pilot Sport 2? 2st 275/40 R18 + 2st "oöppnade" 245/45 R18 ?

Honda CRX Vtec "Andrenalin-maskin" (1991)
Honda S2000 "AP1" (2000)
vaughn
17 september 2007 · 674 Inlägg

är inte bridgestone nåt att tänka på eller goodyear kanske?

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.
Mazda RX-7 "DLS" (1993)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
17 september 2007 · 5 042 Inlägg

Jag tycker inte det finns något bättre märke än Yokohama smile

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (17 september 2007)

C H E V R O L E T <3
Bo1et1
19 september 2007 · 14 Inlägg

Det absolut hårdaste däcken jag har monterat (fullt punkteringsbara"punkteringsfria" "RFT") är Pirelli P zero nero.  Jag ger inte mycket för varken Goodyear eller Bridgestone obalans. Det är Conti eller Michelin som är bäst i comfort pirelli är dock hårdast om det är det du är ute efter.

Erick
19 september 2007 · 4 767 Inlägg

Toyo Proxes T1R är riktigt fina smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang