5617
Sök

Olja i gasspjället...!?

892 Inlägg
28 augusti 2007
Trådstartare
Känner jag behöver få lite tankar om detta också...

Det är så att bilen suger i sig en del olja genom ventilhus ventilationen till gasspjället, vilket gör att det är jäkla oljigt. Det är så mycket att det verkar rinna ut lite på sidan av spjället, ner på grenröret och försvinner under nånstans...den drar inte märkbart, men tillräckligt för det ska vara störande...
Verkar äver vara oljigt under tomgångsvalvet, så det drar säkert in i det med.

Vad kan detta bero på? Tilltäppt ventilation? Isf var skulle det kunna vara täppt?
http://www.garaget.org/archive/35426/58172/58172-527287.jpg
Främre slangen är väl till vevhuset(?), den TROR jag inte är igensatt. De 2 bakre går till insuget, den stora går ovanför spjället, och den lilla går till nånstans direkt under spjället.

Jag gjorde ett vakuumtest av den lilla slangen, på kopplingen mellan den lilla och den stora, och det gav inget resultat alls. Vet inte om jag mätte fel, alltså att den ju drog luft från ventilhuset...men det känns ju lite misstänkt.
Jag har även gjort rent den stora, men den lilla är lite jäklig att komma åt. Kan det vara den som jävlas med mig?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

654 Inlägg
30 augusti 2007
Vet inte exakt vad ditt bekymmer kan bero på,men ett tips är annars att ta bort Vevhusventilations slangen från insugnings röret och ta en längre och montera på ventilkåpan.
Och då gneom detta avleda ev olje slabb bort från motor rummet.
OBS: Det är dock lag på sluten vevhusventilation i sverige,men inte alltid det märks på SBP.

892 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
Det skulle ju vara en variant, men hur blir det då med LMM? Har hört att om man leder ut luft sådär så blir det fel-mätt?
Isf sätta på ett sånt där vevhusventilations filter så SBP inte blir besvikna på mig. smile

Men det skulle ju vara bra att veta varför det blir som det blir. Det kan ju inte vara normalt? hmm

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

153 Inlägg
31 augusti 2007
kan det vara så att vevhus ventilationen är tilltäpt... då kan du få lite tryck så den trycker upp olja...

It´s Better to burn out than fade away

892 Inlägg
31 augusti 2007
Trådstartare
JakeDevilson skrev:
kan det vara så att vevhus ventilationen är tilltäpt... då kan du få lite tryck så den trycker upp olja...

Mjo det är det jag funderar på, men hur märker jag lättast detta? Jag har gjort ren den feta slang som sitter längst fram på motorn, fast den är ju inte längre än kanske 1dm, sitter ju på ett stålrör som går ner till botten, precis brevid mätstickan. Skulle det kunna vara igensatt i det röret eller nått?
...eller kan det bli såhär om slangarna från ventilhuset är igensatta? Vevhuset leder ju upp gaser i ventilhuset...

Tacksam för alla tips. smile

Min projekt tråd

654 Inlägg
31 augusti 2007
Android skrev:
Det skulle ju vara en variant, men hur blir det då med LMM? Har hört att om man leder ut luft sådär så blir det fel-mätt?
Isf sätta på ett sånt där vevhusventilations filter så SBP inte blir besvikna på mig. smile

Men det skulle ju vara bra att veta varför det blir som det blir. Det kan ju inte vara normalt? hmm

Kankse är ja som är lite vriden i huvet nu,men LMM sitter före Vevhusventilations ingången till insugnings rörer.

och dessa filter du pratar om är fortfarande inte slutna.
Dvs,den ventilerar ut gaserna.
Och lagen säger att det skall vara helt slutet.
Går att skaffa en catch tank om man vill va fin i kanten och inte släppa ut gaserna.

Kan va så enkelt som att vevhusventilations filtret/slangar/annat bara är tilltäppt.

892 Inlägg
31 augusti 2007
Trådstartare
Mjo det gör den...hmm...kanske är turbo med öppen dump jag tänker på? roll

Men du säger vevhusventilations filter...finns det ett sådant, och isf vet du vart det sitter? Kan vara värt att kolla upp. smile
Ska byta lite ventilhusslangar, kanske i helgen. Kanske inte blir nån skilldnad, men lika bra att få det gjort...

Min projekt tråd

Sök