2978
Sök

Styrservo skrik

6 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
Jag skulle vilja ha hjälp med att få förslag vad jag kan ha för fel på mitt styrservo i bilen!

Hade rem problem för ett tag sedan och drivremmarna (trodde jag) började skrika. En av drivremmarna gick av så jag bytte båda två!
Bilen är en Mazda 626a av 93 årsmodell.
På denna bil är det två driv remmar den ena driver vattenpumpen och generatorn (den som gick av) samt den andra driver ACn och styrservot.
Nu när jag bytt båda remmarna finns ett annat ljud låter precis som om remmen slirar men det är ändå inte det.
Hade en polares farsa som kollade på bilen en snabbis han har jobbat som meck förut men gör inte det längre.
Han tyckte att det lär som något mer mekaniskt i styrservopumpen att det kanske vara ett lager eller liknande från drivningen från remmen eller dyl.

Själva ljudet försvinner efter ett litet tag när man kört ca 50 meter. Ungefär som om något i servot stabiliseras och hamnar på "rätt plats" till slut. Då går bilen perfekt.
Ibland men inte alltid när man sänker farten och kommer ner på rull 10-30 km/h kommer skriket igång igen men försvinner så fort man får upp bilen i lite mer fart.

Någon som har något annat förslag vad det kan tänkas vara??

Vad kan jag göra åt det?

Det är lite svårt att köra bilen nattetid för den hörs ganska väl pga skriket.
Har funderat på om man kanske ska köpa sig en begangnad pump på skroten.
Det borde vara hyfsat enkelt att byta på det viset.

Mvh Staffan

20 Inlägg
29 augusti 2007
jag vet inte hur den bilen ser ut men kolla om det finns spännrullar till remmarna... om du tar bort remmarna ock känner på dessa så kullagret inte är slut i dessa, det känner man om man rullar på dom med handen, det brukar kännas som det är grus i lagret... byt alla spännrullar isf.... lycka till

6 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
ragger_robin skrev:
jag vet inte hur den bilen ser ut men kolla om det finns spännrullar till remmarna... om du tar bort remmarna ock känner på dessa så kullagret inte är slut i dessa, det känner man om man rullar på dom med handen, det brukar kännas som det är grus i lagret... byt alla spännrullar isf.... lycka till

Det är inte det som är probelmet tyvärr. för bilen har inga spännrullar. Det ända som går länga drivremmen är kamaxeln samt ACn och styrservot. Man spänner remmen med hjälp av stryservot.
Men jag har ju vart inne lite på det där med att det är nogot lager, men jag tror då kanske det är mer i styrservot. För jag är ganska säker att ljudet kommer från servo hållet!

Men tack för svaret!
Staffan
Senast redigerat av staftorn (30 augusti 2007)

Sök