5124
Sök

Hög bränsleförbrukning

6 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
Hej!

Har en Mazda 626 93a som jag tycker drar lite mer soppa än vad den borde!
Någon som har något förslag för att dra ner på soppa förbrukningen?
Då menar jag inte svar som "kör lugnt/soppa snålt" för det gör jag redan. Eller i alla fall vid dom tillfällena som jag mäter bränsleförbrukningen.
Bilen drar strax över en liter milen, är väl inte så mycket men den borde dra 0,7-0,8 vid normal körning.
Det är en automat så den borde kanske dra en dl extra för det.

Kan det ha något med någon inställning i insprutnings systemet eller något annat?

Något förslag på vad jag kan göra??

Tack på förhand!

8 Inlägg
30 augusti 2007
sälj bilen å ta tunnelbanan det är mitt råd

761 Inlägg
30 augusti 2007
allvetare skrev:

OT: Har du inget vettigare att säga så föreslår jag att du inte fyller forumet med onödiga inlägg...

------

Hur länge sedan är det du servade bilen?? Olja, stift och luftfilter tänker jag närmst på.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Saaboholic
3 129 Inlägg
30 augusti 2007
som föregående sa kolla olja stift filter.. i synnerhet bränsle filtret!

sen kan du även kolla övriga tänddelar också, ex tändkablar osv.

"Liberty of thought is the life of the soul"

6 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
allvetare skrev:

Låter som en riktig "allvetare" det där!
Men det va inte direkt något som hjälpe mig!
Om du vill åka tunnelbanan så gör det du jag håller mej till bilen!

Inte direkt något svar jag tackar för!

6 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
Markus_MR2 skrev:
Hur länge sedan är det du servade bilen?? Olja, stift och luftfilter tänker jag närmst på.

hedley skrev:
som föregående sa kolla olja stift filter.. i synnerhet bränsle filtret!
sen kan du även kolla övriga tänddelar också, ex tändkablar osv.

Tack för era svar.
Köpte bilen för ett drygt halvår sedan, enligt tidigare ägaren skulle allt vart bytt "nyligen" men det kan ju också ha varit något han sa för att bli av med bilen enklare.
Jag ska ta och kolla över era förslag och se om det hjälper!
Hör av mig!
Tack för hjälpen!

Någon som har annat förslag på vad det kan vara får ni gärna skicka in det!

Tack!

Biltokig
870 Inlägg
30 augusti 2007
Instämmer med föregående om olja/filter/stift men tycker också du ska ta en kik på rotor & fördelarlock!

ps. testa stp-insprutningsrengöring också, säljs på alla mackar.

Sedan vilken motor är det i den? för den bränsleförbrukningen måste inte vara onormal om du inte har den absolut minsta motorn...
Senast redigerat av Mr_Gear (30 augusti 2007)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

6 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
Mr_Gear skrev:
Instämmer med föregående om olja/filter/stift men tycker också du ska ta en kik på rotor & fördelarlock!

ps. testa stp-insprutningsrengöring också, säljs på alla mackar.

Sedan vilken motor är det i den? för den bränsleförbrukningen måste inte vara onormal om du inte har den absolut minsta motorn...

Tack för dit svar!

Har faktiskt gjort ett försök på STP insprutnings grejen vid förra tankningen..
Tankade i dag och då hade bilen dragit 0,95 lite snabbt räknat. Vart ganska glad då jag inte lyckats tanka bilen under litern de senaste månaderna.
Men frågan är även om det är STPn som gjort sitt eller om det är jag som har kört lugnare än normalt? tongue

Men jag fick även en fundering till.
Om jag skulle byta olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter, tändstift, tändkablar, fördelarlock och rotor.
Är priset för alla dessa delar värt den bränsleminskning som det går jämfört med nu?
Vad kan delarna kosta tillsammans? 1000kr? sparar jag 1dl per mil betyder det att jag kört ihop pengarna först efter ca 1000mil. och dår är det väl nästan dags för att göra samma veva igen?
Det möjliga som skulle vara bra i detta fall är det jag skulle spara för miljön för att bilen i sig drar mindre bränsle!

Vad tror ni?

Tack igen för svaret!

761 Inlägg
31 augusti 2007
hmm,, dessa är ju delar för vanlig service vilket ska bytas hyffsat ofta ändå.. Om målet enbart är att köra snålt så är det kanske att tänka på att köpa en dieselbil? Det är inte billigt att ha bil..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

539 Inlägg
31 augusti 2007
som dom flesta sa... byt tändstift + lyftfilter + bränsle filter... kommer inte vara så dyrt... bränsle o lyftfilter funkar att köpa på biltema, bra tändstift kostar 30-50kr st. Det blir inte så farligt och det är aldrig fel att byta dom.

Är det en bil med förgasare, isf bra att kolla upp den också

2 201 Inlägg
31 augusti 2007
allvetare skrev:

om du hatar bilar så är det verkligen inte rätt sida att vara medlem på.

jag är inte haj på motorer, men jag har för mig att fel inställde ventiler oxå kan höja förbrukningen lite. fast vet inte om det stämmer riktigt.
men om ventiler står fel så hör du det på motorn

Sök