Audi gt drar olja,vad kan va fel

maajk Inte farten som dödar, utan dom snabba stoppen!
29 augusti 2007 · 35 Inlägg

Varför drar min GT så mycket olja för?  Mvh. Micke

Sokrates Eliminator
29 augusti 2007 · 1 441 Inlägg

Oljeläckage, utsliten motor, slitna kolvringar, slitna ventilstyrningar, om motorn är renoverad så är felaktigt ihopmonterad, tex felvända kolvringar.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Master_J Stålmannen
30 augusti 2007 · 465 Inlägg

Hur mycket olja drar den då? Enligt min manual så ska min audi dra typ 1.5 liter olja på 100 mil. Eller ska, det står att det inte är ovanligt iaf.

Audi A4 Avant 1,8ts Quattro "Quattro gmbh" (2000)
fish Allfixare
30 augusti 2007 · 1 475 Inlägg

Master_J skrev:
Hur mycket olja drar den då? Enligt min manual så ska min audi dra typ 1.5 liter olja på 100 mil. Eller ska, det står att det inte är ovanligt iaf.

Det står 1l/100km på alla äldre audi/vw. bara för att audi skulle komma undan OM det händer nåt... Ang, GT,n Blåryker den?? kollat efter läkage?? slirar den på kopplingen?? Nyligen bytt olja till annan olja än förr??

Master_J Stålmannen
30 augusti 2007 · 465 Inlägg

fish skrev:

Master_J skrev:
Hur mycket olja drar den då? Enligt min manual så ska min audi dra typ 1.5 liter olja på 100 mil. Eller ska, det står att det inte är ovanligt iaf.

Det står 1l/100km på alla äldre audi/vw. bara för att audi skulle komma undan OM det händer nåt... Ang, GT,n Blåryker den?? kollat efter läkage?? slirar den på kopplingen?? Nyligen bytt olja till annan olja än förr??

Ja så kanske det var, blläddra bara förbi det en gång.

Audi A4 Avant 1,8ts Quattro "Quattro gmbh" (2000)
Markus_MR2
30 augusti 2007 · 761 Inlägg

maajk skrev:
Varför drar min GT så mycket olja för?  Mvh. Micke

jadu, vi kan gissa i oändlighet.. Oljepölar eller blårök?? är iaf något att börja med.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Blida
30 augusti 2007 · 654 Inlägg

Som sagt av några,väldigt svårt att svara på varför den drar mycket olja.
Antingen sliten motor eller läckage nånstans på den.

Första sakerna att kolla:
Kolla om den ryker blå aktigt från avgaserna under belastning.
Hissa upp bilen på en lyft i en gör det själv hall och inte lyft finns tillgängligt på annat vis,kolla efter olje läckage eller olje kladd.

När detta är gjort sen så kan man göra en bättre bedömning av ev problem.

loffe007
2 september 2007 · 905 Inlägg

gör ett komptest. men ingen blårök säger du? hur ser stiften ut? ställ bilen  över natten och lägg en stor kartong under och se om det droppar nå.

JakeDevilson
2 september 2007 · 152 Inlägg

om den slirar på kopplingen kan det vara läckage i bakre vevaxel tätningen, oljan rinner ut på kopplingen, då bör du ha synbar olja mellan motor å låda någonstans..

annars kandet vara så att du har igensatt vevhusventilation, det brukar komma med sydromet att den trycker ut olja där den kan då...

annars om det är en motorpackning av gummi som läcker kan du bege dig till meca elelr någon handlare å köpa whyn´s engine sealer elelr vad den nu heter, den får gammal gummi att mjukna upp och täta..
finns även omega produkter men mins inte vad de heter..

It´s Better to burn out than fade away
GMC syclone (1991)
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang