4393
Sök

Oljetrycksproblem 740 -90

Lastbilschaufför
265 Inlägg
31 augusti 2007
Trådstartare
Köpte mig en 740 -90 med B23f motor för att ha som vinterbil.
Men har lite problem med oljetrycket.
Det är inget problem hela tiden utan när den har gått en stund,
Då börjar oljelampan lysa.

Vad kan det vara för fel? oljepumpen?

Mvh/ Hultman

406 Inlägg
31 augusti 2007
Hultman skrev:
Köpte mig en 740 -90 med B23f motor för att ha som vinterbil.
Men har lite problem med oljetrycket.
Det är inget problem hela tiden utan när den har gått en stund,
Då börjar oljelampan lysa.

Vad kan det vara för fel? oljepumpen?

Mvh/ Hultman

Kolla givaren som sitter nere i blocket, typ vid generatorn. Oftast dem som brukar strula, ifall den glappar eller om nån sladd gått av, då lyser lampan. Annars kan det som sagt vara oljepumpen, eller att du helt enkelt har för lite olja i motorn! big_smile

-utan 940
1 728 Inlägg
31 augusti 2007
Det hör till ovanligheterna att oljepumpen behöver bytas, jag har iaf aldrig hört talas om någon som behövt göra det i en otrimmad 740 under alla åren jag hängt i Volvo-forum.
Kolla upp oljetryckskontakten som Karlie skrev (dock sitter den under grenröret, bakom servopumpen nånstans), den pajade i min 740 jag hade.
Senast redigerat av Andreas 940 (31 augusti 2007)

Lastbilschaufför
265 Inlägg
31 augusti 2007
Trådstartare
En vän sa det till mig med, men jag kan höra att det skrapar lite i motorn när lampan tänds hmm Men jag får väll köra så länge det går big_smile Några andra förslag om vad det kan vara?

286 Inlägg
31 augusti 2007
Prova att byta olja och filter, kan vara att oljan är riktigt gammal och vattnig, eller att det helt enkelt är för lite olja i den. Har svårt att tänka mig att det är givaren om det kommer ett skrapande ljud när lampan tänds.

Lastbilschaufför
265 Inlägg
31 augusti 2007
Trådstartare
Ny bytt olja och filter wink

Lastbilschaufför
265 Inlägg
31 augusti 2007
Trådstartare
Hallå alla volvoraggare? big_smile Ingen som vet nått?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
31 augusti 2007
Hultman skrev:
En vän sa det till mig med, men jag kan höra att det skrapar lite i motorn när lampan tänds hmm Men jag får väll köra så länge det går big_smile Några andra förslag om vad det kan vara?

Hur långt har bilen gått? Har den blivit piskad (varvad hårt och mkt) utan att ägarna har sett efter den så finns möjligheten, om än att den är liten (vill tro att volvos äldre bilar håller för de mesta otrimmat), att lagrerna är slut. Tänkte på att du sa att de skrapar och så. Pumpen kan ju iofs vara slut med, pröva att byta den med och se efter åt.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Lastbilschaufför
265 Inlägg
31 augusti 2007
Trådstartare
den har gått 31k och är inte hårt körd innan..

153 Inlägg
31 augusti 2007
har lite av samma tendenser i min b23. tidigare var oljelampan väldigt känslig, lös när motorn var varm, det visade sig vara som grabbarna sa ovan, givaren var dålig.

skrapandet kan komma av för lite olja, jag hade ett yttre läkage å när man axade hårt skrapade det lite i motorn ( då lampan tändes) så kolla efter yttre läkage om den inte verkar bränna olja...

It´s Better to burn out than fade away

Lastbilschaufför
265 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
Okey, har inte sett nått läckage.. Men ska kolla upp det. Tacka för hjälpen så länge..

Sök