5347
Sök

trimma en 240

216 Inlägg
31 augusti 2007
Trådstartare
#1
hej undrar om nån vet vad det kostar att trimma en 240 så man får ut 200hk på driven. Har tänkt insprutsmotor. Sen undrar vad ni tror krävs för att få ut det.

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

87 Inlägg
31 augusti 2007
#2
sugmotor eller turbo?

Mvh//Chrille

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
31 augusti 2007
#3
Det undrar jag med. I och med att trimma en turbo till de hk kommer bli betydligt billigare än en sugmotor.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
31 augusti 2007
#4
Jag ska göra ett antagande. Iom att du kallar dej oldschoolsugis här på garaget antar ja att du tänker köra med en sugmotor. Isf är de ju bra att veta motor sort också (viktigast är väl slaglängden). Men säg att du har en b23, säkraste vägen att ta ur hk är väl att borra ur blocket, eller stroka för att få in mer bensin. Sedan skaffa en värre topp och porta å plana å modifiera (hårdare fjädrar, större ventiler osv). Extraktor grenrör och fullflödes avgas lär ju behövas med. Andra kan ju lägga till fler förslag.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

saab expert
248 Inlägg
31 augusti 2007
#5
köp en fin 240 turbo orginal istället för att hålla å på å trammsa med en gammal vanlig 240


Gorgilus addictus
4 774 Inlägg
31 augusti 2007
#6
rs niklas skrev:
köp en fin 240 turbo orginal istället för att hålla å på å trammsa med en gammal vanlig 240

Någon som visst inte har hört och sett hur en Volvo 240 med 200+ sughästar går.
De är nästan lite manligare än turbo det!


OT: Lättast är väl igentligen att öka motorvolymen på något sätt?

EDIT: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493
Senast redigerat av THEBADGUY (31 augusti 2007)

Allt för den där jävla hatten!

Bärs!
3 456 Inlägg
31 augusti 2007
#7
Med Marinvev får du ur 2,5L har jag för mej...

Garaget.org peakade 2008.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
31 augusti 2007
#8
THEBADGUY skrev:
rs niklas skrev:
köp en fin 240 turbo orginal istället för att hålla å på å trammsa med en gammal vanlig 240

Någon som visst inte har hört och sett hur en Volvo 240 med 200+ sughästar går.
De är nästan lite manligare än turbo det!


OT: Lättast är väl igentligen att öka motorvolymen på något sätt?

Menar ju det. Och som Aga_Diff säger så får man ju ut 2,5 liters cylindervolym med marinvev. Borra cylindern och köp en marinvev. Köp en annan topp som jag sa med, porta och plana å allt de där. Då äru nog rätt nära den effekt du vill uppnå.

Säkraste sättet att ta ur hk är ju trots allt att öka cylindervolymen.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Forummoderator
26 527 Inlägg
31 augusti 2007
#9
patrikhornfeldt skrev:
THEBADGUY skrev:
rs niklas skrev:
köp en fin 240 turbo orginal istället för att hålla å på å trammsa med en gammal vanlig 240

Någon som visst inte har hört och sett hur en Volvo 240 med 200+ sughästar går.
De är nästan lite manligare än turbo det!


OT: Lättast är väl igentligen att öka motorvolymen på något sätt?

Menar ju det. Och som Aga_Diff säger så får man ju ut 2,5 liters cylindervolym med marinvev. Borra cylindern och köp en marinvev. Köp en annan topp som jag sa med, porta och plana å allt de där. Då äru nog rätt nära den effekt du vill uppnå.

Säkraste sättet att ta ur hk är ju trots allt att öka cylindervolymen.

Flikar en en fråga ang. "marinvev"...för den okunnige.
Vad menas med det? tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 217 Inlägg
31 augusti 2007
#10
ring spm och fråga.. läste i nån gammel bilsporttidning att klurgubben där kan modda b23 så man får 3,8(!) l istället för 2,3


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
31 augusti 2007
#12
AirOne skrev:
patrikhornfeldt skrev:
THEBADGUY skrev:

Någon som visst inte har hört och sett hur en Volvo 240 med 200+ sughästar går.
De är nästan lite manligare än turbo det!


OT: Lättast är väl igentligen att öka motorvolymen på något sätt?

Menar ju det. Och som Aga_Diff säger så får man ju ut 2,5 liters cylindervolym med marinvev. Borra cylindern och köp en marinvev. Köp en annan topp som jag sa med, porta och plana å allt de där. Då äru nog rätt nära den effekt du vill uppnå.

Säkraste sättet att ta ur hk är ju trots allt att öka cylindervolymen.

Flikar en en fråga ang. "marinvev"...för den okunnige.
Vad menas med det? tongue

Jo, marinveven och stakar som medföljer ändrar slaglängden i motorn och på det viset får man ur mer motorvolym utan att borra blocket. Jag tror att marinveven kommer från båtmotorer som är snarlika bilmotorerna. De är kammarna i toppen, slaglängden, portning och lite annat som skiljer dessa motorer åt. Ja ska inte säga att de är så, men ja har fått för mej att de är så.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 217 Inlägg
31 augusti 2007
#13
Aga_Diff skrev:
3,8? :s

japp, 3,8l motor. Spm tillverkar/tillverkade egna block mm i aluminium till b23. Därav den stora slagvolymen


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
31 augusti 2007
#14
Ksj skrev:
Aga_Diff skrev:
3,8? :s

japp, 3,8l motor. Spm tillverkar/tillverkade egna block mm i aluminium till b23. Därav den stora slagvolymen

Materialet blocket och de är tillverkat i har ingen påverkan på cylindervolymen. 3.8 liter låter mkt, men ja ska inte säga att de inte är sant. Har iaf sett folk här på garaget som säger att de  har strokat b23 till 2.7 liter.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Bärs!
3 456 Inlägg
1 217 Inlägg
31 augusti 2007
#16
patrikhornfeldt skrev:
Ksj skrev:
Aga_Diff skrev:
3,8? :s

japp, 3,8l motor. Spm tillverkar/tillverkade egna block mm i aluminium till b23. Därav den stora slagvolymen

Materialet blocket och de är tillverkat i har ingen påverkan på cylindervolymen. 3.8 liter låter mkt, men ja ska inte säga att de inte är sant. Har iaf sett folk här på garaget som säger att de  har strokat b23 till 2.7 liter.

vet att materialet inte spelar roll. spm´s block är dock speciella då de gjuter egna i just aluminium..  har kikat lite här hemma nu och hittat den gamla tidningen med repotaget om spm i.  103mm slag ,specialblock (grymt överdimensionerat) samt en massa annat lull lull. resulterade iallfall i slutandan i en b23 med slagvolym på 3,8l (sugmotor)


saab expert
248 Inlägg
31 augusti 2007
#17
THEBADGUY skrev:
rs niklas skrev:
köp en fin 240 turbo orginal istället för att hålla å på å trammsa med en gammal vanlig 240

Någon som visst inte har hört och sett hur en Volvo 240 med 200+ sughästar går.
De är nästan lite manligare än turbo det!


OT: Lättast är väl igentligen att öka motorvolymen på något sätt?

EDIT: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493

har sett det mesta i trimmnings väg men turbo är för fegisar


85 Inlägg
17 december 2007
#18
Ksj skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Ksj skrev:
japp, 3,8l motor. Spm tillverkar/tillverkade egna block mm i aluminium till b23. Därav den stora slagvolymen

Materialet blocket och de är tillverkat i har ingen påverkan på cylindervolymen. 3.8 liter låter mkt, men ja ska inte säga att de inte är sant. Har iaf sett folk här på garaget som säger att de  har strokat b23 till 2.7 liter.

vet att materialet inte spelar roll. spm´s block är dock speciella då de gjuter egna i just aluminium..  har kikat lite här hemma nu och hittat den gamla tidningen med repotaget om spm i.  103mm slag ,specialblock (grymt överdimensionerat) samt en massa annat lull lull. resulterade iallfall i slutandan i en b23 med slagvolym på 3,8l (sugmotor)

Men alimuminumblock? Det låter inte så hållbart när man får ut 3,8l av ett 2,3l block?? Eller??

Vart själv sugen på de där med att inskaffa en marinvev och stakar, vad behöver man för topp till det? En 531 eller?

Nån som vet va en marinvev ligger på pris?

Hemsida kanske??

Wellén
Volvo 244 GL(S) 1982
Stockholm

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
17 december 2007
#19
Alla som funderar på att trimma volvomotorer har mycket nytta av att beställa kg-trimmnings katalog. Står mycket bra i den.

Marinveven som alltså är en vevaxel från VolvoPentas Aq 151-171 marinmotorer som är motorer som är baserade på B23 men strokade från fabrik. aq171 varianten hade även 16 ventils topp. Men ökad borr också kan man komma upp i 2,7l i en B23, men då har man tänjt ut gränserna så långt som det bara går.

Annars finns det en utmärkt guide som är klistard högst upp i forumet här som går igenom grunderna ganska bra. Tänk på att trimmningen kommer att kosta mer än vad bilen är värd.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

905 Inlägg
17 december 2007
#20
http://come.to/nyronen

han har ett 2,5l kit till b23 för 4500:-


Sök