Faktaruta: Öppet filter och lambdavärde

Sharky
14 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

NOTERA !! Det som står nedan gäller BARA för nyare bilar med luftmassmätare. INTE bilar med klappa, dvs luftmängdsmätare typ ex vis K-Jetronic.
----------------------------------------------------------------

OK.

Det som händer är följande:

---------------------- bakgrund ----------------------------

En luftmassamätare ( aka varmtrådsmätare) är konstruerad på så sätt att den har en tråd (eller motsv) uppspänd mitt i ett grovt mätrör. Man tillför ström till denna tråd och då blir den varm. När man värmer en metall så ändras dess resistans. Elektroniken i en luftmassamätare mäter denna resistans och försöker hålla den på samma värde (dvs samma temperatur) hela tiden.
När man öpnnar spjället på sin motor och den börjar suga i sig mera luft så kommer lufthastigheten att öka i mätröret och tråden kyls av. Elektroniken i luftmassamätaren kranar då på mera ström i tråden för att bibehålla dess temperatur. Denna extra ström som krävs är ett mått på hur hög lufthastigheten är.
För att kompensera för ytterluftens temperatur så sitter även en liten elektronisk termometer i mätröret.

Då kommer elektroniken i luftmassemätaren att kunna ge en utspänning som är proportionell mot hur fort luften rör sig. Genom att man sedan vet storleken på röret , och därmed arean, så kan man räkna ut hur mycket luft per sekund som passerar genom mätröret.
Och genom att man dessutom mäter temperaturen i mätröret så kan man räkna ut den luftmassa (kg/sek) som  motorn suger i sig.

----------------- Lambda -------------------------------------

Lambdavärdet är helt enkelt kvoten mellan massan av luft (kg) och bensin (kg) som motorn suger i sig. Optimal förbränning för bensin erhålls om man blandar 14.7 kg luft med 1 kg bensin. ( tumregel: 1 kubikmeter luft är ca 1 kg).
Om man ökar luften utan att följa med med bensinen så kommer motorn att gå magert, dvs lambda ökar .
När lambda ökar - så ökar förbränningstemperaturen och benägenheten att spika (knacka)

----------------------------- Flödet i mätröret ---------------------------------

När en biltillverkare ställer in styrsystemet i en motor så gör man det med exakt den konfiguration som bilen kommer att ha när du köper den.

Tänk på att jag skrev att värmetråden i luftmassemätaren satt i mitten, dvs den vet inte hur luften flöden längs ytterkanten av röret. Ändras lufthastigheten längs kanten på röret - men inte i mitten, så kommer värmetråden , och därmed motorns styrsystem inte att ha en aning om detta.

-------------------- Problemet ---------------------------

Problemet är att en eftermarknadstillverkare av öppna luftfilter inte kan garantera att luftflödet "längs kanten" ändras gentemot orginal luftburk.
Tillverkaren av filtret kanske kan mäta att man får jämnt (laminärt) flöde men det hjälper inte dig om biltillverkarens orginal luftburk ger ojämt flöde över rörets yta.
Det vet inte du som bilägare, och inte tillverkaren av det öppna filtret.

Därför riskerar du att sitta i skiten om du sätter dit ett öppet filter på en luftmassemätare.

------------------------- Men polarens bil går bra ---------------------

Jaha? Hur vet du det? Har du skruvat isär hans motor och kikat på hur ventilerna eller turbon ser ut? Har du lyft på tändstiften och kollat om det går snålt / varmt? Har du mätt upp den med bredbandslambda?

--------------------------- Coandaeffekten ------------------------

Kolla här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Coanda_effect

Detta är ofta det som händer med öppna filter. Speciellt med öppna filter med radier eller trattar inuti sig.
Luften vill "klistra" sig längs ytterkanten och därmed kommer man att få högre totalt luftflöde genom luftmassemätaren utan att mättråden vet det.

---------------- Rätt använt ---------------------------

Vet man om detta , så kan man, som tex på nyare Volvo S60 T5 , utnyttja detta och lura vissa bilars styrsystem att ge mera effekt. Men då kräver det att det är bilar där man VET att styrsystemen ( framförallt bilar med momentmodell i sina styrsystem) beter sig på "rätt" sätt.
Detta är INGET att labba med hemma såvida man inte gillar dyra motorrenoveringar.

(På S60 T5 sätter man en bas-portstratt på luftmassemätaren, inuti orginal luftburk, och dess sprut kommer att hitta en mis-match mellan momentmodellen och lambda / uppmätt luftmassa och skruva upp motorns vridmoment.)

-------------------------- END ------------------------------

Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jonTe
14 oktober 2005 · 5 710 Inlägg

Mycket intressant läsning och något nytt att ha med sig i bagaget wink

MVH/ en öppet filter tvivlare

MVH Jonas
..............
Germax
14 oktober 2005 · 12 086 Inlägg

ah, det va en punkt jag inte riktigt tänkt på tidigare!
Det är väl i sånna här fall "bättre" filter såsom dyrare K&N, Green Cotton mm kanske tar mer hänsyn till luftfördelning än billigare allternativ?

Om man har ett längre rakt rör innan LMM med något sträv uta så det skapas turbulens innan mätaren, borde inte det kunna fördela strömmarna?

Sharky
14 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Läs en gång till. Tillverkarna av filter (tex K&N) har inte en aning om luftflödet ser ut i en luftburk för en Nissan.
Det enda dom kan göra är att tillverka filter som ger en jämn luftfördelning. Men om nu Nissans konstruktörer var listiga och lekte med luftfördelningen i orginal luftburk så har man problem.

Mvh
Göran

Fkoff skrev:
ah, det va en punkt jag inte riktigt tänkt på tidigare!
Det är väl i sånna här fall "bättre" filter såsom dyrare K&N, Green Cotton mm kanske tar mer hänsyn till luftfördelning än billigare allternativ?

Om man har ett längre rakt rör innan LMM med något sträv uta så det skapas turbulens innan mätaren, borde inte det kunna fördela strömmarna?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Izual
14 oktober 2005 · 4 571 Inlägg

mycket intressant läsning

Germax
15 oktober 2005 · 12 086 Inlägg

Sharky skrev:
Läs en gång till. Tillverkarna av filter (tex K&N) har inte en aning om luftflödet ser ut i en luftburk för en Nissan.
Det enda dom kan göra är att tillverka filter som ger en jämn luftfördelning. Men om nu Nissans konstruktörer var listiga och lekte med luftfördelningen i orginal luftburk så har man problem.

Mvh
Göran

Fkoff skrev:
ah, det va en punkt jag inte riktigt tänkt på tidigare!
Det är väl i sånna här fall "bättre" filter såsom dyrare K&N, Green Cotton mm kanske tar mer hänsyn till luftfördelning än billigare allternativ?

Om man har ett längre rakt rör innan LMM med något sträv uta så det skapas turbulens innan mätaren, borde inte det kunna fördela strömmarna?

Men det va inte frågan.
"Det är väl i sånna här fall "bättre" filter såsom dyrare K&N, Green Cotton mm kanske tar mer hänsyn till luftfördelning än billigare allternativ?"

Frågan hade egentligen ingenting med Bilars LMM och göra.

Ska inte säga att jag vet men låter lite lustigt att en biltillverkare skulle tillverka ett luftfilter med luftamassemätare som har olika flöde i LMM?
Borde borde ju sträva efter en jämn fördelning.

Och för den delen, om det nu är så att det blir en aning fel värden i LMM så kompenseras väl det när lambda märker att bilen går för snålt?

Vill inte va lustig men bara så vi tänker lika?

mrcelica
16 oktober 2005 · 1 639 Inlägg

Mycket intressant läsning...
Fattar inte att så många låter sig luras att montera öppna filter.
Man fattar ju att biltillverkaren naturligtvis utformar luftburk o filter för bästa prestanda och hållbarhet på motor...

Senast redigerat av mrcelica (16 oktober 2005)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Sagge_AM
16 oktober 2005 ·

Ja men nu när alla vet det så monterar de flesta det bara för det grymma ljudets skull. Inte för effekten, man skulle ändå inte märka nån skillnad me 3-4 extra hk ...

OverBoosted AUTOBAHNRASER
16 oktober 2005 · 3 804 Inlägg

jag tror inte biltillverkarna tillverkar det för bäste prestanda utan enbart hållbarhet men vadå vem köper ett öppet filter för prestanda? ger ju knappt något om man köper det är det för ljudet samt utsendent


Bmw osv..
fr3drik
16 oktober 2005 · 342 Inlägg

jag skulle haft min luftburk kvar om jag hade haft plats för den helt klart!

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
Sharky
16 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Faktarutan är så korrekt som möjligt. Den innehåller förenklingar men inga lögner.
Lägg noga märke till att jag inte är kategorisk , jag skriver att "man riskerar att få problem" , inte att "man absolut kommer att få problem".

Den springande punkten är just det att man som en ordinär Svenne Pung inte vet om man kommer att få problem och att varken tillverkaren av filtret kan garantera något, ej heller tillverkaren av bilen.
Att eventuellt någons polare kan "garantera" något är mera av arten Wishful Thinking än något annat.

Och biltillverkare bygger sällan orginal luftburk efter prestanda. Helt andra premisser gäller. Men det tar vi nån anna gång.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TommyI
17 oktober 2005 · 60 Inlägg

Precis, tillverkarna bygger luftburken utefter en rad andra anledningar än prestandan.
Nackdelen (kan bli en nackdel) är att motorn suger i sig varmluft på grund av för dålig avskärmning, vilket i sig ökar bensinförbrukningen eftersom det krävs en del extra kraft för att kyla luften. Som exempel höjdes förbrukningen på min Saab 900 - 96 2,3l sugmotor från 0,8 till 1,2 pga konat öppet luftfilter utan avskärmning, kan också tillägga att filtret var nytt och av ett välkänt märke (inga namn nämnda). Filtret togs bort efter 1 månad och nu ligger jag på 0,8 igen.

Ett exempel på att orginal luftburk med insatsfilter räcker långt är det test där dom mätte upp S60 T5:s luftflöde med orginal filter och insatsfilter. Man kom då fram till att med insatsfilter räcker org luftburk till närmare 400 hk utan att tappa effekt.
  Kommer tyvärr inte ihåg vilka som gjorde testet men jag ska kolla om jag hittar länken igen!

Men som så många precis som jag så köper man ju öppet filter för ljudets skull och placeboeffekten som kommer med det extra ljudet.

//Tommy

Sibbe
17 oktober 2005 · 17 Inlägg

Är det skadligt för motorn att köra med sportluftsfilter en längre tid?

Sharky
17 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Om du har en bil med luftmassemätare så är det precis som jag beskriver, dvs en risk för att man får en annan luftfördelning genom luftmassemätaren än vad biltillverkaren har räknat på. Och då riskerar man att bilen går för snålt vilket på längre sikt kan ge motorskador.

Är det en gammal häck, spela roll. Men om det är en ny fin dyr bil , så skulle jag aldrig våga rekommendera bilägaren att göra det. I de fall man absolut vill så skulle jag be ägaren att kontakta tex BSR eller Turbocenter och be dom om ett utprovat "kit" med filter och passande chip.

Mvh
Göran


Sibbe skrev:
Är det skadligt för motorn att köra med sportluftsfilter en längre tid?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
parayaCar
1 december 2005 · 424 Inlägg

har jag förstått detta rätt , men är det möjligt att ha sönder lmm på samma sätt?

**// Toyota \\**
BoostLogic
1 december 2005 · 272 Inlägg

Varför konstruerar dom ens öppet-filter om det blästrar ventiler, skadar lmm, dåliga lambda värden osv? Måste ju vara något positivt med det annars hade dom nog gjort filter till orginal burken istället smile Kikat på mina impellerblad och mitt filter släpper inte igenom något skit alls. LMMen såg ren och fin ut också. Tror det mesta beror på vilket filter man har.

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris
Tubriken
17 januari 2008 · 156 Inlägg

Hur kommer då sig att flera som trimmar, kör rally å annat kör med pipercross m.m. som är i princip samma sak? ett öppet luftfilter..

hur påverkar ett sånt min bil "Volvo 245a 88ans.. B230F (k).. jämfört med en toyota corolla gti från samma år å dylikt.?

Eller är de bara nyare bilar som de krånglar mest på då drivlinan är optimerad från början för att gå så rent som möjligt?

Proby Knegare
5 maj 2008 · 139 Inlägg

Sen finns det bilar med en annan typ av luftmassemätare, som Mazdas 2,5l V6a, som ligger i 626, mx6 och Ford Probe. Där består luftmassemätaren av en kon som flyttar sig längs med röret, ju mer luft som sugs in i röret desto längre pressas den här konen inåt. Där borde det inte ha någon betydelse för hur luftflödet är fördelat tycker jag? Eller jag bara förenklar det hela?

En gång V6, alltid V6 =)
Ford Probe GT "Black Line" (1995)
Wezzli Sidledesförare
6 maj 2008 · 268 Inlägg

Sharky skrev:
------------------------- Men polarens bil går bra ---------------------

Jaha? Hur vet du det? Har du skruvat isär hans motor och kikat på hur ventilerna eller turbon ser ut? Har du lyft på tändstiften och kollat om det går snålt / varmt? Har du mätt upp den med bredbandslambda?

Göran

Där har du allt fått med det viktigaste, att påstå "men det fungerade ju igår", "min kompis bil går bra", för det är standard quote av halva svenska populationen.

Senast redigerat av Wezzli (6 maj 2008)

Man vet aldrig, före man vet
MST4
6 maj 2008 · 224 Inlägg

Tubriken skrev:
Hur kommer då sig att flera som trimmar, kör rally å annat kör med pipercross m.m. som är i princip samma sak? ett öppet luftfilter..

hur påverkar ett sånt min bil "Volvo 245a 88ans.. B230F (k).. jämfört med en toyota corolla gti från samma år å dylikt.?

Eller är de bara nyare bilar som de krånglar mest på då drivlinan är optimerad från början för att gå så rent som möjligt?

för att de inte kör med LMM, trimmade bilar kör med tex MAP/MAT givare oftast

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang