Faktaruta: Öppet filter och lambdavärde

Gulmun * Klåpare
6 maj 2008 · 1 718 Inlägg

Fick tag på ett Pipercross sportfilter för ett par år sen och blev glad att höra att det gav mer motoreffekt och man behövde aldrig mer köpa luftfilter efterssom det bara var att rengöra och återmontera. Billigt trim och spara pengar på filterköp, den gamla klassiska win-win situationen alltså.
  Det är först nu man inser att den populära nypan salt inte är fel att ha med sig så fort man stöter på nya saker, speciellt när man inte riktigt vet vad man gör. Tack vare Gorg har man nu kött på benen och mitt Pipercross filter ser jag numera som dumsnålt lull-lull istället för dyrt, fint och livsviktigt biltillbehör...

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
H.T
6 maj 2008 · 197 Inlägg

När jag sitter framför datorn nu med sugrör i munnen som jag andas igenom. Så har jag inga problem o få in tillräckligt med luft när jad andas normalt. Om jag springer med sugrör i munnen så blir de svårare.

Då e frågan hur de fungerar på en bil. För de har jag inte full koll på.
Orginal luftburk med filter kan man ju se som ett sugrör, jobbigt att dra in luft igenom. Men bilen är ju anpassad till de, förhoppningsvis. När man monterar på ett öppetfilter så får bilen lättare o få in den mängd luft den behöver. MEN drar motorn in mer luft bara för att de är lättare o få in luften igenom öppnafiltret?
Om motorn och org. filtret inte är anpassad för varandra från fabrik, låter ju konstigt om de e så, så betyder de att bilen lämnar fabriken med ett "sugrör i munnnen". När man monterar på   öppen "sport" filter, så tar man bort sugröret och bilen får in lättare/större volym/mängd luft.

Då är frågan, min bil är ju anpassad från fabrik med org. filter. Där motorn är anpassad o jobba med ett viss motstånd från org. filtret när den suger in luft. Vad händer när man tar bort motståndet och sätter dit öppenfilter?

Drar bilen in mer luft en innan = ökat effekt/prestanda

Får bilen/motorn jobba mindre för att få in den luft den behöver = effektivare motor, ingen ökning i effekt/prestanda


Bsr ser jag som ett seriös företag, men man kan tyvärr inte veta vilka föratag man kan lita på hur stora dem en är.

Jag har ett öppetfilter anordning från dem med avskärmning. Jag köpte de för att få sportigare insugsljud + dumpljud som man får.
Kan de vara så att dem lurar mig? Förstör jag min fina bil (tycker jag iaf) med ett filter från dem. Tappar jag effekt pga att jag drar in massa varmluft? Kan dem vara så giriga att dem utvecklar ett filterkitt som förstör min bil bara för att tjäna mera pengar.

Mvh H.T

Väntar svar från Sharky

Mazda Mx-5 (2006)
Sharky
6 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Möööööööö.....roll

/Göran


H.T skrev:
Väntar svar från Sharky

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
6 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Förutom storyn med luftflödesprofil så har vi två grundläggande förutsättningar:
- Differentiellt tryckfall
- Insugstemp

Tryckfallet är allstå det man förlorar i sitt sugrör - detta är samma som att försämra motorns VE (se sugmotortrimningstråden). I princip så försämrar 10% tryckförlust (0.1 atmosfär) 10% motoreffekt.

Temperatur är allmänna gaslagen, dvs 10 graders temperaturhöjning, 3% mindre effekt.

Nu tillhör det historien att vissa moderna sprut skiter i att du minskar tryckfallet eftersom dom tex mäter effekt direkt som utgående moment och går efter en inprogrammerad momentmodell. På samma sätt så kan dom skita i att du sänker insugstemperaturen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
H.T
6 maj 2008 · 197 Inlägg

Sharky skrev:
Förutom storyn med luftflödesprofil så har vi två grundläggande förutsättningar:
- Differentiellt tryckfall
- Insugstemp

Tryckfallet är allstå det man förlorar i sitt sugrör - detta är samma som att försämra motorns VE (se sugmotortrimningstråden). I princip så försämrar 10% tryckförlust (0.1 atmosfär) 10% motoreffekt.

Temperatur är allmänna gaslagen, dvs 10 graders temperaturhöjning, 3% mindre effekt.

Nu tillhör det historien att vissa moderna sprut skiter i att du minskar tryckfallet eftersom dom tex mäter effekt direkt som utgående moment och går efter en inprogrammerad momentmodell. På samma sätt så kan dom skita i att du sänker insugstemperaturen.

/Göran

Jag förstår inte allt de där. Jag tänkte om du hade synpunkter på de jag skrev lite allmänt.

Mazda Mx-5 (2006)
MST4
6 maj 2008 · 224 Inlägg

med öppet filter så kommer du antagligen få en förhöjd insugstemp iom att du drar in den varma luften som motorn ger ifrån sig och som vi känner till en högre temp på luft innehåller mindre syre och du kommer få en mindre effekt i motorn, mat givaren kommer att känna av detta och ge en siganl till boxen att sänka laddet för att förhindra spikningar.

Senast redigerat av MST4 (6 maj 2008)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
H.T
6 maj 2008 · 197 Inlägg

Bsr säger att med avskärmningen så blir de inte så som du sa MST4. Ljuger Bsr. Testar dem inte sånt som dem utvecklar. Är dem inte rädda för konsekvenser vid problem som kan uppstå med produkter som inte testas innan dem säljs.

Jag tror oxå som många andra att man drar in massa varmluft med öppetfilter. Men de e vad jag och många TROR.

Senast redigerat av H.T (6 maj 2008)

Mazda Mx-5 (2006)
Peugeot_John
6 maj 2008 · 62 Inlägg

Äh, det är väl bara att gasa....

Peugeot.. det är ju det som känns bäst :)
MST4
7 maj 2008 · 224 Inlägg

H.T skrev:
Bsr säger att med avskärmningen så blir de inte så som du sa MST4. Ljuger Bsr. Testar dem inte sånt som dem utvecklar. Är dem inte rädda för konsekvenser vid problem som kan uppstå med produkter som inte testas innan dem säljs.

Jag tror oxå som många andra att man drar in massa varmluft med öppetfilter. Men de e vad jag och många TROR.

jag vill inte påstå att de ljuger, hade ett JR filter innan från BSR fick förhöjd insugstemp så min ville spika lite när jag la in steg 3 hos Autotech för många år sen nu, men vist plåten hjälper ju lite men det går att förbättra med extra slang till filtret.
Jag gjorde tex så att jag satte tillbaka min orginal filterbox och borrade ett 2" hål i den och drog en extra aluminium slang från den ner under motorn och fram till spoilern typ, och då får man frisk luft hela tiden fram.
Men om du mäter insugstempen så märker du ju om det ökar.

just nu kör jag själv med stooooort öppet filter
men det är mest för jag kör med stooooor effekt oxå wink
men det ska byggas en box för filtret sen för att skärma av den från motorn
https://www1.garaget.org/gallery/archive/74803/246888_mgkovp.jpg

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
dbjanoz
7 maj 2008 · 1 785 Inlägg

H.T skrev:
När jag sitter framför datorn nu med sugrör i munnen som jag andas igenom. Så har jag inga problem o få in tillräckligt med luft när jad andas normalt. Om jag springer med sugrör i munnen så blir de svårare.

Då e frågan hur de fungerar på en bil. För de har jag inte full koll på.
Orginal luftburk med filter kan man ju se som ett sugrör, jobbigt att dra in luft igenom. Men bilen är ju anpassad till de, förhoppningsvis. När man monterar på ett öppetfilter så får bilen lättare o få in den mängd luft den behöver. MEN drar motorn in mer luft bara för att de är lättare o få in luften igenom öppnafiltret?
Om motorn och org. filtret inte är anpassad för varandra från fabrik, låter ju konstigt om de e så, så betyder de att bilen lämnar fabriken med ett "sugrör i munnnen". När man monterar på   öppen "sport" filter, så tar man bort sugröret och bilen får in lättare/större volym/mängd luft.

Då är frågan, min bil är ju anpassad från fabrik med org. filter. Där motorn är anpassad o jobba med ett viss motstånd från org. filtret när den suger in luft. Vad händer när man tar bort motståndet och sätter dit öppenfilter?

Drar bilen in mer luft en innan = ökat effekt/prestanda

Får bilen/motorn jobba mindre för att få in den luft den behöver = effektivare motor, ingen ökning i effekt/prestanda


Bsr ser jag som ett seriös företag, men man kan tyvärr inte veta vilka föratag man kan lita på hur stora dem en är.

Jag har ett öppetfilter anordning från dem med avskärmning. Jag köpte de för att få sportigare insugsljud + dumpljud som man får.
Kan de vara så att dem lurar mig? Förstör jag min fina bil (tycker jag iaf) med ett filter från dem. Tappar jag effekt pga att jag drar in massa varmluft? Kan dem vara så giriga att dem utvecklar ett filterkitt som förstör min bil bara för att tjäna mera pengar.

Mvh H.T

Väntar svar från Sharky

Biltillverkana bygger luftfilterboxen så att den tillför varm luft från avgasgrenröret till insugsluften när det är kallt ute för att snabba upp uppvämmingsprocessen. Ett system som helt sätts ur spel om man plockar bort ordinarie luftbox och ersätter med öppet filter.

Ett pappersfilter eller oljad skumplast är den bästa reningsmetoden för luft filter. Pappersfiltert är billigt att tillverka och har bra egenskaper därför väljer biltillverkarna just den typen av filter.

Endel av de öppna filter som säljs är rena bluffen! De filterar inte i närheten av vad ett pappersfilter kan göra. Förutom möjligtvis de riktigt dyra filterna som K&N och liknande.

Tänk lite på det här! Hur stor yta har ditt öppna sportluftfilter jämför med orginal filter? Har inte ytan någon betydelse?

När arean i ett rör ökar så sjunker lufthastigheten i röret och tvärt om. Minskar man arean i röret får man en högre luft hastighet.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Polyphony
7 maj 2008 · 60 Inlägg

Jag kör med öppet filter på min Golf IV och det är delvist avskärmat om du bara tar bort locket på orginal lådan så har du halva filtret täckt av underdelen av boxen å där är det ju mest varmluft antar jag.

Sen så säger alla att man bara får in en massa varm luft men jag köper inte det riktigt inte i mitt fall för jag har ett hål in i min original filter låda som går ut i karossen och där strömmar det in kall luft ifrån min front så om jag skulle få in varmluft från min motor så får jag nog en blandning av varm luft och kall luft vilket ändå borde ge minst en +- 0 effekt åtminstone.

Sen så tror jag även att när jag körde med original filtret så blir ju ändå själva lådan till filter insatsen varm så jag tror ändå inte att man får så jätte kall luft hela tiden bara för att man kör med original filtret så bra tror jag inte luftgenomströmningen är.

Det enda jag kan hålla med om är att man garanterat sänker livslängden på sin motor med öppet filter för det filtrerar nog inte ens i närheten så bra som original i en sluten dosa oavsett märke å pris. Sen så kanske man inte får så mycket effekt av ett öppet filter men något jag vet till 100% är att min bil blev bra mycket rappare när jag slängde på öppet filter. Responsen ökade något å det är ren fakta.

Min lmm tror jag inte har reagerat så mycket annorlunda på detta för snålt går bilen tamejfan inte, så som jag kör kommer jag ca: 37mil på 50 liter 98 oktanig soppa, när tjejen kör så ligger den på ca: 0.9. Så kör du hårt med den så drar den soppa som in i helvete, kör tjejen så går den snålt som fan. Så Sharky's första inlägg stämmer nog inte in på min Golf IV i alla fall inte ifall man kollar på hur bilen beter sig och hur bensinförbrukningen ligger.

Senast redigerat av Polyphony (7 maj 2008)

H.T
7 maj 2008 · 197 Inlägg

De e trevligt att många bidrar med info i ämnet. Men jag har inte fått svar på mina frågor/funderingar.
Många har ideer förklaringar som jag oxå har. Men kan vi mer i området en tex. BSR. De kanske vi kan och dem lurar mig som kund om att de e ofarligt för bilen och med avskärmning så får inte motorn in massa varmluft bara. De e dem två alternativen jag har o gå på.

Jag är oxå skeptisk till öppna sportluftfilter. De sitter en i min bil för de låter trevligt tycker jag.

Mazda Mx-5 (2006)
nakaii
7 maj 2008 · 1 Inlägg

http://s1.gladiatus.se/game/c.php?uid=49513

as bra

MST4
8 maj 2008 · 224 Inlägg

H.T skrev:
De e trevligt att många bidrar med info i ämnet. Men jag har inte fått svar på mina frågor/funderingar.
Många har ideer förklaringar som jag oxå har. Men kan vi mer i området en tex. BSR. De kanske vi kan och dem lurar mig som kund om att de e ofarligt för bilen och med avskärmning så får inte motorn in massa varmluft bara. De e dem två alternativen jag har o gå på.

Jag är oxå skeptisk till öppna sportluftfilter. De sitter en i min bil för de låter trevligt tycker jag.

farligt vill jag inte påstå att det är, därimot dåligt filter släpper in mer skit i motorn det är värre och oljar du in filtret för mycket eller det är blött så har du snabbt en trasig LMM.
Om din bil suger i sig mer varmluft får du mäta dig fram om den gör, det behöver inte vara så om du har bra avskärming från motorn och bra cirkulation med ny luft till filtret.

//martin

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
torpis Forummoderator
8 maj 2008 · 10 572 Inlägg

H.T skrev:
Men kan vi mer i området en tex. BSR.

Vad har det med saken att göra egentligen?  BSR säljer filter, säljer man filter och bifogar en bockad plåt så får man mer pengar, får man mer pengar blir man gladare som företagare.  Så självklart svarar de på frågan att plåten skärmar bort all varmluft.

och det gör den säkert om du tätar ordäntligt upp mot huven och alla kanter mm, men jag skulle vilja påstå att den gör inte ett skit i originalutförande.  Då du behöver plåten (kör sakta/står still), så blåser motorns kylfläkt likförbannat in varmluft i din otäta plåtvinkel.  Har du farten uppe så kommer bilen suga ram-luft oavsett plåt eller ej.


Jag ser avskärmneingen mer som en hållare för LMM + tempgivare som annars hamnar löst dinglande i motorutrymmet när luftburken försvinner.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
H.T
8 maj 2008 · 197 Inlägg

Att man får in varmluft när man står still är oundviklig. Då tror jag inte (TROR) att de spelar så stor roll att luften är så varm. När man börjar rulla så får man in kall luft från kallluftsintaget. Jag har själv testat, efter att ha kört en stund o stannat så öppnade jag huven o kände vid kall luftsintaget och de e kyligt där fortfarande. Prova o åk med armen utfälld genom bilens fönster i bara 50 khm i 2 min bara.

Om du säger att BSR har tagit fram kittet för att lura kunder. Så kan du ha rätt jag säger inte nått om de.
Antingen har vi fel, eller BSR

Senast redigerat av H.T (8 maj 2008)

Mazda Mx-5 (2006)
torpis Forummoderator
8 maj 2008 · 10 572 Inlägg

Jag är precis inne på din linje att problemet i sig är rätt litet iom man nästan alltid är på väg åt nått håll.  Men säg att man skall på det ultimata testet, köra strippen.  Då står man och vavar sin motor nervöst i upplinen i en timme för att sedan göra en ordentlig stillaståedne burnout, sen har man bara ett par sekunder på sig att låta bilen ge max effekt på de 402metrarna.  I det läget är det värelöst om bilen skall gå potta på 1:an bara för det råmar kul från filtret smile

I det läget så har BSR lurat sina kunder för det är inte kall luft under huven nån stans.

Men för tusan, det är inte ofta man står på strippen och det är inte ofta man är på "Ringen" (jag får alltid på nosen från bmw-killarna att "på ringen hade du inte haft en chans") så problemet är litet IRL smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Casy vinnarskalle!
8 maj 2008 · 907 Inlägg

Insatsfilter kanske är att föredra om inte annat?

BMW M3 "Crisis" (2002)
torpis Forummoderator
8 maj 2008 · 10 572 Inlägg

Casy skrev:
Insatsfilter kanske är att föredra om inte annat?

I alla lägen om man vill komma fort fram iaf smile  dock låter din bmw 325 mycket mysigt med öppet filter smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Casy vinnarskalle!
8 maj 2008 · 907 Inlägg

Haha, säg inte så, jag blir ju sugen på att köpa ett!.. Kommer det mullra lite mer ur avgassystemet? Och vilket öppet filter ska man ha isåfall? Det är ju en jungel där ute!

BMW M3 "Crisis" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang