4399
Sök

drar ström:S

1 364 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
Hejsan nu e de så att min bil drar ström när den står still altså laddar ut batteriet:( men när jag startar bilen med startkablar sen så e batteriet uppladat men efter ca 24timmar eller mer är de tomt:mad: det är inte batteriet som e kasst för om man tar bort minuspolen så laddas de inte ut

//Alexander

21 761 Inlägg
1 september 2007
När batteriet är så urladdat att du måste starta bilen med startkablar så blir inte batteriet fulladdat även om du skulle köra bilen i flera timmar, batteriet måste laddas upp med en batteriladdare i minst 1 dygn eller kanske 2 dygn.

Börja med att ladda batteriet fullt, sedan kan du göra lite olika mätningar om det finns något som drar tjuvström. Börja med att mäta mellan batteripol och batterikabelsko, sedan kan du ta loss laddkabeln från generatorn och mäta mellan laddkabelns kabelsko och generatorns B+ anslutning.

Om det inte verkar vara fel på de ställena så är det bara att mäta vidare, tex ta ur en säkring i taget och se om det slutar att dra tjuvström.

1 364 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
okej sätter batteriet på laddning nu till att börja med:D tack för svaret

study
772 Inlägg
1 september 2007
har du kollat hur mycket vatten eller syra det är i batteriet.

143 Inlägg
1 september 2007
Hej!    Mät tjuvström som Drönitettab skriver. Jag beskriver det på ett annat sätt: 
Kolla tjuvström så här: Stäng av alla strömförbrukare och stäng alla dörrar. Koppla loss batteriets minuskabel. Anslut multimeterns röda kabel till den lösa batterikabeln. Koppla den andra, svarta kabeln till minuspolen. Ställ först in mätområdet på ampere, börja med 10 A om det finns, ses drar du ned mätområdet till 1 A. På de bilar jag har mätt upp har viloströmmen legat på mindre än 0,05 A dvs 50 mA. Möjligen har nyare bilar högre viloström. Jag skulle gissa att du har ca 1-2 A tjuvström. Om strömmen är för stor, kan du sedan lossa säkring efter säkring tills du hittat rätt krets. Lycka till!

Sök