7328
Sök

plz hjälp att uppskatta kostnad på kamrem! ;D

392 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
Jo nu är det så att ja ska åka o kolla på en bil imån, min första!

Men det behöver byta kamrem, inte bytt sedan -00.

Tänkte höra hur mkt det kan tänkas kosta med arbetstid osv?! :S uppskattningsvis!

Det är en bil av märket Peugot 405 le mans mi16!

Tack på förhand!// killen-utan-kollen:D

1 297 Inlägg
1 september 2007
min 206a gick på 10 tusen me kamremsbyte + ny vattenpump på peugeotverkstad

392 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
har tyvärr ingen koll på vad vattenpump kan kosta, men det borde bli en kostnad på över 4k iaf, för kamremen? wink
Senast redigerat av striper (1 september 2007)

1 297 Inlägg
1 september 2007
byter du kamrem så byter du vattenpump. Meca här i luleå skulle göra jobbat för 7500 fick jag höra sen smile. Ja över 4 tusen blir det nog.

study
772 Inlägg
1 september 2007
ifall det är enkelt s kan d byta själv det finns specieall verktyd man låser kammarna med så de ej rör på sig. och sedan är det ju bar att dra på den nya remen.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 september 2007
moose46019 skrev:
ifall det är enkelt s kan d byta själv det finns specieall verktyd man låser kammarna med så de ej rör på sig. och sedan är det ju bar att dra på den nya remen.

Minns jag rätt så är det löst remhjul på veven så du måste märka upp det me, annars blir det väldigt "obra"...
Sitter alltså ingen kil utan hjulet roterar fritt tills man dragit bulten...

Inte helt säker på att dessa motorer är sånna men ta reda å den innan du lossa remmen o  du ska byta själv...

392 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
men då är det inställningar osv som måste fixas?
Det låter väldigt lätt när ni säger bara ta av o på med den nya, men lite mer är det väl att göra? tongue hehe
Senast redigerat av striper (1 september 2007)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 september 2007
Jag sa inte "bara att ta av" tongue

Du får säkert lossa motorfästet, lirka bort kåpan, ta loss drivemmen, sen får du ju byta spännare och vattenump.

Efter det ska man ju montera remmen och få den rätt på 3 ställen och justera in spännaren. Sen är det bara att göra allt baklänges.

Har du aldrig bytt på nån bil alls innan så lä det ta en halv dag iaf... Sen tillkommer ju den vanliga stprtservicen...

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
14 september 2007
Eller så går du in på peugeot-sport-club.com/forum

där vi peugeot fantaster hänger, och frågar om någon vill göra det åt dig.

Då kommer du undan med några tusenlappar, flera par vågar jag nog säga.
matrialet och arbetet, men det är bara det att man måste få tag på en som vill.

Vad kostar liksom kamremmen? 300 kr max, vad kostar vattenpumpen säg 1000 kr.

Ska du slänga 6200 i backen då?

(priserna är inte exakta)
Senast redigerat av peder (14 september 2007)

Peder DailyFresh

1 813 Inlägg
14 september 2007
jag gav 5000.- för kamrems byte å vattenpump å allt det här på min peugeot 405a LeMans Mi16  men det e 1 år sen men priserna e la dom samma idag.. kör till en lite mindre verkstad och fråga peugeot e skit dyra det e som motorhalland å alla lite störe företag.
och gör inte det hemma lr någon kompis för du ska ha kvitto på det för får du den fel lr den hoppar av lr nått så kan din motor rasa och då e det bra å ha det där kvittot du betalade 1000:- extra för!! men det e upp till dig inte alltid bra att komma billigt undan faktiskt!

Åk före du så väntar jag på dig där..!

602 Inlägg
14 september 2007
ojoj tur att man har en äldre bil, kamrems kit för 400kr och sattes i själv..

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Vw trimmare
2 995 Inlägg
14 september 2007
dj_padde skrev:
jag gav 5000.- för kamrems byte å vattenpump å allt det här på min peugeot 405a LeMans Mi16

Det var billigt på vr6 hos vag går det lös på 15k om det går smärtfritt och matrialet knappa 2000kr roll det är ju dock kedjor dubbla sådana
Senast redigerat av MeloveGolf (14 september 2007)

1 813 Inlägg
14 september 2007
jo men det är en vr6a med... lite anorlunda att byta på en sådan med... !!

striper ring runt lite till olika verkstäder runt om kring dig och bara kolla priserna..
du kommer nog få lite olika priser ring dom små verkstäderna med å hör med dom vad dom tar.. säg att du kan beställa hem grejerna själv bara dom byter det.. ta tex ad canter så fixar dom hem kamrems satts till din bil;)

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Smålänning
7 887 Inlägg
14 september 2007
Hitta en polare, köpr kamremssats och vattenpump och 6 liter cola.

Tog mig och en polare ca 4 timmar att göra det första gången. Nu kan vi göra det på en.

Nämen, ca 4000 är vad verkstäder brukar ta i regel. Typ ett riktpris.
405 är förhållandevis lätt att byta på, jämfört med många nya, men det siter specialskruv till spännarna, så kanske 5000...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök