4049
Sök

cheva s10: Flexifuelfrågor mm

2 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
tja! ny här på forumet! värkar vara trevligt stämmning här!

Nu är det så att jag funderar på att skaffa mig en chevrolet s10. Den jag har sett ut är en 01 med 2,2 liters motorn flexifuel. Mina frågor är:

1. Vad exakt innebär det med flexifuel? Vet att man kan tanka med både bensin och etanol.
2. Hur mycket drar bilen per mil landsvägskörning? Drar den mindre med etanol? har frågat olika säljare om l/mil frågan men man får ett välldigt defust svar.
3. Hur långt är flaket? får man platts med en fullstor cross utan att behöva ställa den på snedden?
4. lätt/ svårt att få tag på reservdelar? Finns det något vanligt fel eller något speciellt man ska kolla då när man är och tittar på bilen?

tacksam för svar!

//bäärsan

1 171 Inlägg
5 september 2007
1. Vad exakt innebär det med flexifuel? Vet att man kan tanka med både bensin och etanol.
2. Hur mycket drar bilen per mil landsvägskörning? Drar den mindre med etanol? har frågat olika säljare om l/mil frågan men man får ett välldigt defust svar.
3. Hur långt är flaket? får man platts med en fullstor cross utan att behöva ställa den på snedden?
4. lätt/ svårt att få tag på reservdelar? Finns det något vanligt fel eller något speciellt man ska kolla då när man är och tittar på bilen?

Jag vet inget om s10 specifikt förutom att det ser ut att vara en trevlig bil.

1. Flexifuel betyder att motorn är anpassad och ställer in sig automatiskt för bränslen med högre oktantal och lägre energiinnehåll. Det innebär bland annat att det sitter en bränslepump med högre kapacitet än det hade behövt göra om den bara skulle gå på bensin.
2. Bilar drar mer etanol än bensin pga det lägre energiinnehållet. Det kan vara så att man tjänar på det ekonomiskt iaf men skillnaden är inte jättestor.

174 Inlägg
5 september 2007
baarsan skrev:

tacksam för svar!

//bäärsan

det är en tuff fråga, 3:an, jag tror att de kan gå, hade en s10 som första bil o den var rätt stor, dock så var de en -94 så de kan ju ha ändrat storlek sen dess...
4 kan jag säga de att i sthlms län så var de hyfsat lätt att få tag på delar, de jag skulle kolla om jag var du; kylare, avgassystemet, även generatorn.....wink

Sök