4051
Sök

Gröngöling (alla möjliga frågor om bilbyggande)

2 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
Tja!

Jag är nästan helt grön vad det gäller trimkit, motorer och allt vad det innebär. Så därför tänkte jag att ett besök på Garaget.org kanske skulle ändra på detta. Då jag nu endast har ett moment kvar på körkortet, (uppkörningen), så ville jag ge mig själv lite motivation till att genomföra detta, då jag är j-vligt lat. Det var då jag kom på idéen om att köpa en bil, styla till den och göra den så pass fin att jag inte kan hålla mig ifrån ratten. Då blir jag helt enkelt tvungen att genomföra uppkörningen. Det är därför jag nu vill ha massor med tips om vad man ska tänka på, vad som är dyrt resp. billigt, sponsring, ja allt! Till min hjälp kommer jag att ha en massa polare som kan utföra diverse småsysslor med projektet. Dock, till de lite mer större arbetena, så har jag "anlitat" två st. råbarkade 40-åringar som har spenderat det mesta av sitt liv under huven. De kan verkligen allt från topplock till vindrutetorkare.

Kom nu med en massa förslag och även tips/idéer om hur jag ska gå till väga med mitt "bilbyggande". Har dock inte valt bil än, men det kommer nog att köpas någon under en snart framtid. Ta gärna en glutt på min sida och kladda lite.

Ha det nice. wink
Ciao!

//FreePlopp

Galen
849 Inlägg
7 september 2007
Vad vill du ha hjälp med? hitta en bra styling bil eller bilsidor. du kanske kan skriva vad för typ av bilar du gillar och så.cool

Välkommen till Garaget!

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Avstängd
914 Inlägg
7 september 2007
Gör så här: Köp en bil, och återkom sen.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

9 108 Inlägg
7 september 2007
Tror du inte att det är jobbigare att köpa en bil och göra iordning än att göra uppkörningen så behöver du vakna upp wink Otroliga mängder timmar ligger bakom. Tror dina polare skulle tröttna om du inte orkade hjälpa till själv heller.

Det är svårt att tipsa om en bil när man inte vet något om budget eller önskemål men kika runt bland alla bilar här så får du idéer. Och du, ta en titt på rubriksanvisningarna innan nästa trådstart och ha så beskrivande rubriker som möjligt så slipper du få låsta trådar, jag var snäll nu wink

Mitt råd är hur som helst att ta körkortet först så kan du provköra lite bilar och se vad du tycker om, tar du det inte nu så kommer det dra ut på tiden och vips får du göra om teoriprovet också.

2 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
Tack för svaren smile

Jag förstår att mitt första inlägg var lite luddigt, och att jag kanske skulle ha införskaffat mig en bil först innan jag reggade mig här. Anyhow...

Angående att mina polare skulle tröttna så håller jag delvis med mig, men mina två "mekaniker" som håller på med bilar, motorcyklar, mopeder, you name it!, för jämnan, är mycket sugna på att hjälpa till så mycket de kan. Det var deras idé från början. wink
Vilka bilar jag gillar och vilken budget som jag har till mitt förfogande är lite "olika".
Jag kommer att köpa en bil med krockkudde och dessa lär väl sträcka sig från början av 90-talet och framåt om jag inte missminner mig. Angående pris så ligger smärtgränsen på dryga 25-30K. Tanken är ju som sagt att jag ska lägga lite pengar på styling och recond m.m.

När det gäller märke och modell på bilen så har jag inte riktigt bestämt mig. Jag är väldigt svag för Audi, nyare Volvo, hela SAAB-generationen, BMW, Äldre Porsche, VW.  Ja, jag kan nog tänka mig vad som helst i princip. Bara de är manuella, inte gått över 20'000 mil, innehar krockkudde och inte är alltför rostiga.

Nu har jag väl fått lite mer kött på benen. big_smile
Helst av skulle jag vilja ha min polares Peugeot RC -03, den låter så gutt på de första 3 växlarna. tongue

Ha det nice.
Ciao så länge!

EDIT: Hittade en nice Ford Scorpio -94. Ser ut som att man kan hitta på ngt kul med den.

12 086 Inlägg
7 september 2007
Köp för fan inte en Scorpio!
Köp Sierra om du ska ha Ford, du får lite mindre utrustning för pengarna men du får en roligare bil och en bil du kan styla. Till Scorpio finns nästan inget.

Meister
6 763 Inlägg
892 Inlägg
7 september 2007
Vet inte om Calibrorna finns med kudde men de är inte helt omöjligt

Calibra -95 (kanske tidigare?) och uppåt har airbag på förar- och passagerarsidan.

Senast jag själv letade så låg Calibrorna på mellan 20-30.000:-. Skulle verkligen inte ge mer än så, om den nu inte var i mint-skick.

Till Scorpio finns nästan inget.

Sant! Men ang. Scorpio så är det i min mening en mysig, komfortabel bil med potential, men det finns ju inte värst mycket kjolpaket och sånt till dem, utan det blir att bygga eget. Små-styling går ju att göra, men ska du styla avancerat så blir det att ta fram stora polyesterdunken.
(Finns en del riktigt fina Scorpios här på Gorg)

Rent allmänt, du kommer antagligen inte ge dig in i några större projekt än. Du låter som mig, okunnig och lat (no offence wink), och det ska fan mycket till om jag ska få tummen ur och orka göra nått. Så ta en bil som du har råd me, som är i bra skick och som du gillar, så kan du göra som du vill sen ang. stylingen. Det finns ju ingen "standard" styling tycker jag, utan man får ju styla efter bilen. smile
Senast redigerat av Android (7 september 2007)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Sök