4565
Sök

Ljuddämpare. Länka ritning?

324 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
Hejsan, jag söker en ritning för ljuddämpare, jag hade tänkt bygga en själv av ett 4" rör eller liknande. Jag vill att bilen ska låta högre än vanligt men trots allt inte så man skrämmer upp alla gubbar o gummor. Finns det nån här som kan länka till en ritning på non ljuddämpare som har härligt ljud?

Bilen är en opel rekord

Kolla in mitt projekt: Mercedes w123 300dt

654 Inlägg
7 september 2007
Varför försöka bygga en dämpare själv när det finns billiga och bra fungerande dämpare till bra priser.Nya som begagnade.

Ang ljudet så går det inte direkt att säga hur nått låter iom att det är så beroende på ditt nuvarande sys utformning,ant dämpare,dimension,läckage,osv.
Hårddraget så brummar dom flesta sportdämpare alt att man byter ut en stor org dämpare mot en mindre så det brummar mer.
Senast redigerat av Blida (7 september 2007)

Smålänning
7 887 Inlägg
7 september 2007
Blida skrev:
Varför försöka bygga en dämpare själv när det finns billiga och bra fungerande dämpare till bra priser.Nya som begagnade.

För att man kan kanske?

Utgår från att originalsystemet är 2 tum.
4" rör, sen ett tvåtums att borra hål i, sen lägger du stålull (obs! ej med tvål i) längs väggarna i 4" röret sen fäster du 2" röret på något sätt i.

Jäkla massa jobb, då det måste vara kompakt hoppressat allt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

324 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
Blida skrev:

För att man kan kanske?

Utgår från att originalsystemet är 2 tum.
4" rör, sen ett tvåtums att borra hål i, sen lägger du stålull (obs! ej med tvål i) längs väggarna i 4" röret sen fäster du 2" röret på något sätt i.

Jäkla massa jobb, då det måste vara kompakt hoppressat allt.

Då borde det ju "bara" vara att borra en massa hål i 2" sedan sätter man ett ¤2 rör utanpå, och svetsar ihop dom konformat om ni förstog, sedan packa och göra en ny kon som sluttar ner mot 2" smile
     ________
---/                 \---  <--Sådär
---\________/---

Kolla in mitt projekt: Mercedes w123 300dt

Sök