1958
Sök

Calibra: Motorlampa lyser. Felkod 12 och 92 när motorn är avstängd, inget när den e på!?

892 Inlägg
8 september 2007
Trådstartare
Min Calibra är lite trasig. Motorlampan har börjat lysa, känns som om den är allmänt slö och jag har som ett varvstopp vid 4.500 RPM.
Jag lämnade in bilen till en Opel verkstad för felsökning, men tydligen kunde inte mekanikern komma in i systemet och läsa felkoder, men han testkörde bilen och misstänkte vevaxel- och kamaxellägesgivaren. Har läst runt lite och det låter ju inte helt omöjligt.

Hur som helst, jag vill veta mera säkert så jag gick just ut och körde "gem-metoden". Motorn är en X20XEV och när den är avstängd får jag felkoderna 12 (initiation of diagnostics) och 92 (camshaftsensor incorrect signal).
Problemet är att jag får inga felkoder när motorn är igång, lampan bara lyser. Borde jag inte få felkod 12 då iaf?
Det är väl så att jag inte får 92 för sensorn ska ju inte ge nån signal om motorn är avstängd.

På tidigare motormodeller så betyder ju felkod 12, när motorn är avstängd, att den inte får nån signal från vevaxellägesgivaren, och inte nått om diagnostikläge...

Så nu undrar jag, är det nått fel som gör att jag inte kan få ut felkoder när motorn är igång, eller vad...?
Kan det vara värt att byta den där vevaxelsensorn, och sen kanske kamaxelsensorn...de kostar ju tillsammans en 1.500-2.000:-, så man vill ju veta att det verkligen är de som spökar.

Help! neutral
Senast redigerat av Android (8 september 2007)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

892 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
Ingen som har nån ide?
Tydligen ska man ju på en del modeller få felkod 31 när man har motorn avstängt, och att DET var ingen signal från vevaxellägesgivaren, men det får jag ju alltså inte...

Kan felkod 92 då vara lagrad i ECU'n, och att jag får den felkoden, när motorn är avstängd, för att den registrerade ett fel med givaren när motorn vad igång...?

Fortfarande skumt att jag inte får nån kod alls när motorn är igång.

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

130 Inlägg
9 september 2007
Kolla in http://www.calibrateamsweden.se så lär du säkert få svar på din fråga.

892 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
Tack för länken. smile

Har luskammat www.clubcalibra.com men inte funnit något, men ska kolla igenom denna sida också. Verkar lite som om ingen riktigt vet vad som pågår...

Men, jag skulle vilja veta, som nån säkert kan svara på, ifall en lagrad kod verkligen betyder sparad. Ex: motorn är igång, ECU registrerar ett fel, sparar felkoden och går in i "safemode". Jag stänger motorn och byglar tech-kontakten, sätter på enbart elen, och min lampa blinkar ut den sparade koden?

Lite nybörjarfråga, yes, men första gången jag försöker tyda sånt här...

Är det då så att kod 92 är sparad, och inte ska visas när motorn är avstängd, så vet jag ju vart jag ska börja. smile

Min projekt tråd

340 Inlägg
10 september 2007
Alltså.

Systemet sparar felkoden och visar den trots att motorn är av. Den slutar inte att visa den förrens felet är fixat.

892 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
newBadboy skrev:
Alltså.

Systemet sparar felkoden och visar den trots att motorn är av. Den slutar inte att visa den förrens felet är fixat.

Ok, bra, tack! Det hjälper lite iaf. smile

Nu undrar jag bara varför jag inte får någon felkod när motorn är igång, och varför jag inte får felkod 31 när motorn är av. Är detta något speciellt för min version av styrprogram? Har sen nån enstaka till som verkar ha samma fenomen med -95 Ecotech.

EDIT: Kanske nån som vet var man kan få tag på en kamaxel givare? Mekonomen har vevaxel givare, men inte kam...
Senast redigerat av Android (10 september 2007)

Min projekt tråd

51 Inlägg
27 november 2007
Så där har ja på min opel vectra 2000 med c20xe motorn precis som ett varvstopp på  4500. har hållt på hela sommaren minns docjk inte vad de var för felkoder ja fick.. men den är lika än :S Den blöddrar å går skit kasst efter 4500 Har du löst problemet ännu!?

892 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
Japp, det är löst! Glömde skriva och raportera... roll

Jag bytte iaf vevaxelgivaren och kamaxelgivaren. Var tvungen att köpa på Opels reservdels butik, det var tydligen lite olika motorkoder på mekonomens givare och min motor, så det blev runt en 2.500:- för kalaset.
När jag hade bytt så startade jag bilen, inga problem, och tryckte till gaspedalen rejält och den hoppade upp i 6000 rpm utan problem, så det var givarna det var fel på.

På din Vectra, kan du överhuvudtaget gå över 4500 varv, eller är det omöjligt att gå över? Inte helt otroligt att det är givarna då, speciellt om du får en felkod på nån av givarna.
Enl. Opel så bör man byta båda på en gång. Kolla din motorkod isf, du kan ju ha tur på mekonomen... smile

Min projekt tråd

51 Inlägg
28 november 2007
Jag kan när den är kall å i visa fall sällan om jag är väldigt "lätt" på gasen över så kan de gå men inte för snabbtr då blöddrar den bara!

Sök