Min Calibra är lite trasig. Motorlampan har börjat lysa, känns som om den är allmänt slö och jag har som ett varvstopp vid 4.500 RPM.
Jag lämnade in bilen till en Opel verkstad för felsökning, men tydligen kunde inte mekanikern komma in i systemet och läsa felkoder, men han testkörde bilen och misstänkte vevaxel- och kamaxellägesgivaren. Har läst runt lite och det låter ju inte helt omöjligt.
Hur som helst, jag vill veta mera säkert så jag gick just ut och körde "gem-metoden". Motorn är en X20XEV och när den är avstängd får jag felkoderna 12 (initiation of diagnostics) och 92 (camshaftsensor incorrect signal).
Problemet är att jag får inga felkoder när motorn är igång, lampan bara lyser. Borde jag inte få felkod 12 då iaf?
Det är väl så att jag inte får 92 för sensorn ska ju inte ge nån signal om motorn är avstängd.
På tidigare motormodeller så betyder ju felkod 12, när motorn är avstängd, att den inte får nån signal från vevaxellägesgivaren, och inte nått om diagnostikläge...
Så nu undrar jag, är det nått fel som gör att jag inte kan få ut felkoder när motorn är igång, eller vad...?
Kan det vara värt att byta den där vevaxelsensorn, och sen kanske kamaxelsensorn...de kostar ju tillsammans en 1.500-2.000:-, så man vill ju veta att det verkligen är de som spökar.
Help!