5604
Sök

hur ska man ställa in efter turbokonvertering?

124 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
ska sätta i turbon i golf 3an på höstlovet nu och sitter på lite funderingar.
när jag monterat turbon och gjort "grov jobbet". vad gör man då?
för vad händer om man bara drar dit slangarna och det? hur kommer motorn att reagera? kommer den justera brännsle och det sj eller hur ställer man in sådant:O?
mvh mattias

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 september 2007
Ne det lär bli svårt, du kommer nog åka på att byta till ett nytt insprutningssystem, kostar ganska så mkt...
Räkna med problem i besiktningen me...

124 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
okje, men om det är snålt laddtryck, kanske 0,.3 bar borde det väl klara av det va:O?
tänkte skaffa mig ett från en gti eller så smile
besiktingen är inga problem, har besiktnings delar........

654 Inlägg
9 september 2007
Du måste ha en Lambda mätare för att se hur din motors blandning är.(soppan).
Sen även nått som lurar motorn att det inte är övertryck.kanske en Apexi saf (eller va fasen det är den heter).
Ev kans det va så att dina spridare kommer arbeta över 80% av sin öppningskapacitet,och iom det kanske du får byta till större spridare.(som kan leverara mer sås).
Du måste även många ggr backa tändningen och öka på soppan.
Kanske räcker med en progresiv BTR.

Vill man ha mer kontroll över det hela så är det rekomenderat att mappa.
Om det sen går att mappa din ECU vet ja tyvär inte,eller om man får montera nått externt för att lura den.

Lite i grova drag.
Finns lite mer att nämna,men är lite trött i huvet och andra får fylla i mer.

12 086 Inlägg
9 september 2007
Orginal sprut kommer inte klara att leverera soppan.
De du kan göra som är bästa och smidigast är att skaffa ett piggyback system som arbetar ihop med orginalsprut. Men du behöver troligen större spridare, sen behöver du en bredbandslambda så du kan justera in med.

Alternativ nr två är att göra som jag gjorde med min Sierra, använd xtra-spridare och tryckvakt. Då skjuter du in mer soppa vid ett visst laddtryck, går givetvis att ha i flera steg. Bara att koppla på fler tryckvakter. jag använde ingen bredbandlambda (eftersom de är så dyra) jag provade mig fram tills bilen gick bra. Det absolut billigaste alternativet och funkar fkt helt ok om man inte vill lägga ut åtskilliga tusenlappar.

Alternativ nr tre är att köpa ett helt ny motorstyrning. Kostar massa pengar men då har du flest inställningsmöjligheter. Troligen inte ett alternativ du ska välja.

124 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
okej, vad är et för xtra spridare du snackar om? vart kan man fixa sådana? och vad tror du om insprutet? det borde väl räcka med det om man laddar ruggigt snålt?
vart kopplas tryckvakten in?

12 086 Inlägg
10 september 2007
abramion skrev:
okej, vad är et för xtra spridare du snackar om? vart kan man fixa sådana? och vad tror du om insprutet? det borde väl räcka med det om man laddar ruggigt snålt?
vart kopplas tryckvakten in?

xtra-spridare= extra spridare, jag använde mig av en klassiker inom budget turbobyggen, startspridare från Bosch gamla kjettronic. Såhär gjorde jag:
http://www.garaget.org/gallery/archive/2637/150514_jb6p8v.jpg

Tryckvakten funkar som ett relä, alltså kopplar du strömkablar till den och så kopplar du en vakumslang till den från insuget.

Sök