3125
Sök

Kamrem?

458 Inlägg
18 oktober 2005
Trådstartare
#1
Är det jobbigt att byta kamrem på en Golf 3 -92??

10 287 Inlägg
18 oktober 2005
#2
Hur mycket har du mekat motor förut? Är man ovan så låter man verkstad göra det. Att byta kamrem på en flerventilsmotor är nog en 7:a på en Timellskala från 1 -10.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

458 Inlägg
20 oktober 2005
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
Hur mycket har du mekat motor förut? Är man ovan så låter man verkstad göra det. Att byta kamrem på en flerventilsmotor är nog en 7:a på en Timellskala från 1 -10.

Mvh
Göran

hehe okej! nee det är inte jag som skall göra det, utan en kompis!!
Så det går nog bra för hopningsvis big_smile

719 Inlägg
20 oktober 2005
#4
Med en handbok för bilen som du köper på närmst ok mack ska det nog gå bra där står allt man ska göra! Riktigt bra dom där bökerna big_smile

live free, die young.

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
20 oktober 2005
#5
Behövs en "normal" verkygsuppsättning + en 12 kants 19 mm. hylsa för att lossa bulten i centrum av vevaxelremskivan. De kan vara lite klurigt att få tag på, men själv ska jag se om jag kan låna en, Har för mig att farssan har en... annars är det inte så mycke pyssel med kamremsbyte... Lycka till.


Jägermeister
910 Inlägg
20 oktober 2005
#6
Skulle aldrig byta kamremmen själv på en nyare bil, har bytt på en del gamla bilar men till dom kostar ju en ny motor på skroten bara ett par tusingar så där förlorar man inte så mkt om nått händer.
För remmens garanti gäller inte om inte en riktig mekaniker har gjort jobbet och du måste ha ett kvitto på det oxå.
För på vissa bilar kan du paija ventilerna och annat om remmen är felmonterad, justerad, går av eller hoppar.
För gör du det på verkstad står dom för notan eller deras försäkringsbolag om motorn går sönder pga felmontering och om remmen går sönder pga fabrikationsfel eller annat fel på remmen så står tillverkaren eller återförsäljaren av remmen för notan.
Så det tål att tänkas på om det är värt att lägga ut en tusenlapp på verkstad för att få den bytt...
Senast redigerat av gemini78 (20 oktober 2005)

En gång är ingen gång...

458 Inlägg
20 oktober 2005
Trådstartare
#7
gemini78 skrev:
Skulle aldrig byta kamremmen själv på en nyare bil, har bytt på en del gamla bilar men till dom kostar ju en ny motor på skroten bara ett par tusingar så där förlorar man inte så mkt om nått händer.
För remmens garanti gäller inte om inte en riktig mekaniker har gjort jobbet och du måste ha ett kvitto på det oxå.
För på vissa bilar kan du paija ventilerna och annat om remmen är felmonterad, justerad, går av eller hoppar.
För gör du det på verkstad står dom för notan eller deras försäkringsbolag om motorn går sönder pga felmontering och om remmen går sönder pga fabrikationsfel eller annat fel på remmen så står tillverkaren eller återförsäljaren av remmen för notan.
Så det tål att tänkas på om det är värt att lägga ut en tusenlapp på verkstad för att få den bytt...

Men det är en 92:a så det är en gammal bil vettu!!

4 554 Inlägg
20 oktober 2005
#8
e inte så krångligt va noga med att ställa alla märkningar mitt för varandra så du lätt kan se om de står rätt från börjar och så de blir rett när du ska ha dit de.. när ja bytte på min 2a så stod visserligen kam märket ett halft varv fel så fick justera efter hur de såg ut i ventilhuset.. men de löser sej nog.. den där 12kants hylsan är inte svår att hitaa men den ska dras utav h*lvete! men har för mej den inte behöver lossas men va längesen ja bytte på just den motorn..

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
27 oktober 2005
#9
Måste demontera vevaxel-remskivan för att komma innanför, den sitter med 12kants 19mm.´s bultskalle. Hitta sån hylsa på "classe i sjön"...


458 Inlägg
27 oktober 2005
Trådstartare
#10
GT90 skrev:
Måste demontera vevaxel-remskivan för att komma innanför, den sitter med 12kants 19mm.´s bultskalle. Hitta sån hylsa på "classe i sjön"...

Vad tjötar du om ? Är det svårt att få tag på en sån eller vad menar då?

Administratör
2 981 Inlägg
27 oktober 2005
#11
Pratar du om en Golf med en 1.8l typ ABS RP typ så ska du inte lossa 19 bulten på remskivan du lossar dom fyra insektsskruvarna som håller remskivan tar bort den sen måste du lossa vattenpumpens remhjul 3st insekt o sen är det bara att lossa plastkåpan ställa motorn i noll o byta remmen ska gå att vrida ett kvartsvarv rätt lätt när du sträckt upp den nya remmen.....

En kopp av den svarta såsen...


Sök